S sinuslinus sagde:
Du behöver hövle dem.
Svaret er altså nej? Det går ikke at blødgøre og så presse dem under tørring?

S
I teorien måske. Du har brug for meget mere kraft end vægte.
Varme er mere effektiv, som ved basning, men jeg ville aldrig lægge så meget energi på granregler.

Hvis du har haft reglerne indendørs i stuetemperatur i mindst en måned, kan du med hjælp af ret- og planhøvl få reglerne lige og uden vridning. De vil ikke slå sig igen, så længe du ikke lægger dem udendørs.

Situationen er jo snarere modsat, at de først var udendørs hos byggemarkedet, og så tog jeg dem med ind, og det var, da de tørrede i indendørs, at de gik ud af form. Så min tanke var nu at "begynde forfra". Gør dem fugtige igen, så de bliver bøjelige, og så lade dem tørre under pres. Sådan som jeg som sagt gjorde med et andet par reglar jeg købte på bræddepladsen og pressede direkte, når jeg tog dem ind. Så blev de lige. Spørgsmålet er, om dette er noget, man kun kan gøre første gang, eller om det kan gøres lige let gang på gang?

S
Test men det er ret meget kraft for at rette en regel ud.

S sinuslinus sagde:
Test det men det er ret meget kraft for at rette en regel ud.
Men er det sværere at rette dem ud nu end da jeg købte dem? Har de ligesom "sat sig fast" i deres position hårdere nu, når jeg har tørret dem? Selvom jeg våder dem igen, bliver det sværere at få dem til at ændre position? Sammenlignet med da jeg købte dem og holdt dem i pres under tørring altså. Forstår du?

S
Hvis de var lige, da du købte dem og satte i spænd, så er det meget sværere nu, når du skal "forme om dem".

Hmm hvor skal man begynde... :)

Først og fremmest, det der påvirker træ er fugtigheden og ikke varmen. Når du køber reglar, er de meget fugtige i butikken, samt når de leveres til butikken spændt sammen mange reglar.
Derefter, når du tager dem med hjem, vil de tørre i dit hjemmemiljø. Dette betyder, at træet vil forsøge at trække sig som det vil. Her kunne man teoretisk måske tvinge det (men ikke med de legetøjstvinger du har), og efter et par måneder ville det være så tørt, at det kaldes møbeltørt. Men det vil alligevel trække sig, og det eneste rigtige er at høvle det fladt, efter det er tørret ned til det rette niveau.

Reglar er beregnet til at bygge huse med, ikke til på en enkel måde at bygge møbler. Jeg og de fleste, der begynder at snedkerere, laver samme fejl, så føl ikke at du er alene.
Men der er ingen genveje, du bør købe som mange har skrevet her møbeltørt træ eller stavlimede plader. Specielt da du ikke har værktøjerne til at bearbejde træet. Ellers må du acceptere det resultat, du nu ser. Og det vil ske mere, da træet stadig ikke er tørret. At forsøge at tvinge med skruer betyder bare, at træet vil revne.

• Synes
Simsu og 1 anden
  • Laddar…
Der findes et par metoder til at få plane plader. Man kan lade dem tørre indendørs i et par måneder hvorefter man retplaner dem. Man kan lime flere tyndere stykker sammen til en større. Med tilstrækkelig spænding på det hele kan man måske lime snoede reglar sammen og få dem til at holde sig lige bagefter. Men der skal være mange limfuger, og de indgående dele skal tages fra forskellige råmaterialer, så de alle ønsker at vride sig forskelligt. Så kan de modvirke hinanden. Så det kunne fungere at kløve dine skæve reglar i måske 20x45 og sortere dem, så åringen afviger maksimalt mellem to tilstødende stykker og derefter lime dem sammen. For at få mindre synlige limfuger bør overfladerne høvles. Men så begynder det at blive meget arbejde. Især hvis du ikke har gode maskiner. At fugte dem, lade dem tørre i spænd og håbe på, at de fortsætter med at være plane, når man slipper dem fri efter et par måneder, tror jeg er dømt til at mislykkes.

Det er jo fugtigheden, jeg har talt om hele tiden. Jeg har vel ikke nævnt noget om varme? Nå, men så er det jo sådan, at jeg som sagt allerede har haft succes med to regler, jeg tog hjem og spændte med tvinger direkte. Så det går jo åbenbart. Hvad dette nu handler om, er, om jeg kan genbruge et par andre regler, der allerede er skruet.

At høvle og kløve reglerne er ikke noget, jeg kan beskæftige mig med. Har ikke udstyret. Jeg kan købe flere tvinger og købe limklemmer og lim. Det er, hvad jeg kan arbejde med.

Jeg forstår din tanke, men at du lykkedes med at få et par stykker lige er nok lige så tilfældigt som at nogle bliver skæve fra bræddelageret. Regeltræ er som et lotteri, fordi det er valgt efter, hvad det skal bruges til. Det bedste du kan gøre, hvis du vil arbejde med sådan træ, er simpelthen at være supernøje, når du vælger. Inspicer dem så meget som muligt og undgå knaster og sådan. Så øger du i det mindste chancerne for, at det holder sig lige. At varme og forme træ virker oftest kun, hvor det bruges sammen med andet og hvor det derefter sidder fast i den position.

• Synes
Simsu og 1 anden
  • Laddar…
S
Jeg skrev om varme ved basning af træ. Da bruger man varm vanddamp til at transportere varmen ind i træet. Når træstykket er varmt, kan det bøjes og sættes i spænd, indtil det er kølet af. Det er varmen og ikke fugten, man er interesseret i.

I øvrigt synes jeg, at diskussionen om granreglar ikke kommer så meget længere nu.

• Synes
Simsu og 1 anden
  • Laddar…
peterwesterlund peterwesterlund sagde:
Det er jo fugtigheden, jeg har talt om hele tiden. Jeg har vel ikke nævnt noget om varme? Nå, så er det jo sådan, at jeg som sagt allerede har haft succes med to reglar, jeg tog hjem og spændte med tvinger direkte. Så det går jo åbenbart. Hvad dette nu handler om, er om jeg kan genbruge et par andre reglar, som allerede er skruet.

At høvle og kløve reglarne er ikke noget, jeg kan beskæftige mig med. Har ikke udstyret. Jeg kan købe flere tvinger og købe limknekter og lim. Det er, hvad jeg kan arbejde med.
Hej
Jeg tror, at du kommer billigere, hvis du kontakter en snedker, der høvler træet. Eller endnu billigere at gå til den nærmeste skole og finde sløjdlæreren. En vetelängd til lærerværelset plejer at være nok.

peterwesterlund peterwesterlund sagde:
Nå, så er det jo sådan, at jeg som sagt allerede har haft succes med to reglar, jeg tog hjem og spændte med tvinger direkte. Så det kan jo åbenbart lade sig gøre. Hvad dette nu handler om, er om jeg kan genbruge et par andre reglar, som allerede er skruet.
Har du tid og lyst, er det jo bare at prøve. Måske fungerer det. Indsatsen er lille, hvis det ikke lykkes.

Har smidt alle reglar, der er blevet skæve nu, og kommet på den næste ting jeg vil prøve. Købe sådan en her: https://www.byggmax.se/kök-och-hushåll/köksinredning/bänkskivor/bänkskiva-furu-p09309 og dele den i to og lime dem sammen ovenpå hinanden, så det bliver 30,5 cm dybt og 5,2 cm tykt.

Nogle tips til sammenlimningen? Har købt en masse tvinger. Er der noget jeg bør tænke på med, hvordan jeg fæster tvingerne? Jeg har lidt rester af bænkskiver i massiv eg, jeg tænkte have imellem tvingerne og det, jeg skal lime sammen.

S
Sæt kraftige spånskiver (typ dina reglar) på tværs af fiberretningen på hyldeplanet som du spænder med tvingerne.
Stryk limet ud i et jævnt lag og ikke kun i strenge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.