To skæve træregler med en streg i midten, som viser højdeforskel og skævhed på bordpladen.

Jeg er ved at bygge en flot TV-bænk af træregler. Jeg køber derfor en lang træregel, som jeg skærer i tre lige store dele og derefter fastgør med hinanden med hulplader på undersiden, som skrues fast.

Problemet er, at træet er skævt. Og så kan man tro, at jeg har valgt et skævt stykke og bare burde gå og købe et lige stykke. Men desværre virker det til at være mere regel end undtagelse, at træet er skævt. Jeg har altså prøvet flere gange at tage så lige som muligt, men det viser sig altid, at de alligevel er ret skæve. Der bliver ligesom halvanden cm i højdeforskel på siderne af hyldeplanet, og den ene side hælder opad og den anden nedad.

Hvad skal jeg gøre? Hvordan finder jeg lige regler, eller hvordan får jeg den, jeg har, til at blive lige?

• Synes
pake1
  • Laddar…
L
Tørret for hurtigt, køb ikke noget der ligger i varme, så er det en lille videnskab med træ,
kernetræ og splintved har en tendens til at vride sig når det tørrer.
Hvor groft skal du have det til dette, hvis du køber høvlet (klart dyrere) så undgår du nok det.
Tænk bare på ikke at lægge dem på radiatorerne eller nogen direktevarme, men lad dem være lidt kølige et stykke tid, samt køb i så korrekt længde som muligt.

Hvor stor er pladen, og hvilken dimension på reglen bruger du? Grundreglen er i princippet, at hvis du køber vridd tømmer, kan du ikke få det lige. Du kan købe en limtræsplade. Afhængig af størrelsen kan det kaldes enten hyldeplan eller bordplade. Disse er plane og forbliver plane.

Tingen er, at jeg vil have den der grove følelse, som reglar har. Brug derefter jernvitriol på det, så det ligner drivtømmer.

Bredden på hyldeplanet er 134 cm. Der findes ingen sådanne færdige længder.

Høvlet kunne måske være noget så. Men sværere at finde så tykke så.

Rediger: Er dimensionshøvlet det samme som høvlet? Som dette: https://www.bauhaus.se/regel-45x95mm-c24-k-virke-gran-2-5m.html

Senest redigeret:
Køb regelvirke. Lad det ligge inde i et par måneder. Retfræs stykkerne på 2 sider, planfræs de to øvrige sider. Og lim dem sammen, brug ikke hulplader.

Der er ingen genveje, at bygge møbler af massivtræ kræver, at man forstår, hvordan træ opfører sig.

• Synes
NorrbottenNorrbotten
  • Laddar…
V vectrex sagde:
använd ikke hulplader
Hvad foreslår du i stedet? Dem bruger jeg kun til at samle dem.

peterwesterlund peterwesterlund sagde:
Hvad foreslår du i stedet? Dem bruger jeg kun for at sætte dem sammen.
Jeg skrev jo, at du skulle lime dem sammen.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Jeg skrev jo, at du skulle lime dem sammen.
Hvordan som helst fejler det på, at jeg ikke har udstyr til at rettehøvle.

Et alternativ der måske virker er at købe de mest lige reglar du kan få fat på, lime dem sammen med det samme (før de når at slå sig). Lim hver anden regel med kernesiden ned og hver anden med kernesiden op.

Ønsker du større chance for et godt resultat, kløver du først reglarne på midten og vender dem 180 grader mod hinanden og limer derefter (vendelimning). Disse sammenlimede reglar limer du så sammen. Desværre vil man kunne se, at det ikke er hele reglar.

Bemærk at alt bygger på, at de limes sammen. Med hulplader fungerer metoden ikke.

vectrex: Lyder interessant. Ser nu på Bauhaus at de sælger høvlede lægter også. Skulle kunne købe det. Men skal man stadig lime? Hvorfor er limning så vigtigt?

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
jac jac sagde:
Hvis du ikke har mulighed for at få fat i og bearbejde rigtig møbeltørt tømmer, så kan en limtræsbjælke måske være et alternativ? Jeg tror, de har en betydeligt mindre tendens til at slå sig end almindelige regler. De tyndeste synes at være 42 mm, derefter kan du få dem næsten så tykke som helst.
[link]
[link]
Det lyder rigtig godt! Ved du, hvad det er for træ? Er det gran eller løvtræ? Tror ikke jernvitriol fungerer på løvtræ nemlig.

Limtræ er nåletræ.

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
Er på byggemarkedet nu. Limtræ findes kun i alt for lange og dyre længder.

Men ser derimod en parti fingerskarvede reglar. Hvad tror I, holder de sig lige?

Fingersamlede træreglar stablet på en palle i en byggehandel. Etiket fra Stora Enso Wood Products med detaljer om fingerskarvade reglar, dimension 45x120 mm, pakket med 108 stykker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.