peterwesterlund peterwesterlund sagde:
Belastning? Jeg kæmper nu altså for at reglarne ikke skal vride sig. Belastningen klarer hylden nok uanset om det er limet eller ikke.
Edit: Hvor længe skal jeg have det i denne position?

Lad det ligge natten over. Sov godt og slip tvangen i morgen. Vågn tilfreds!

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
Altså jeg forstår det ikke. Det er altid venstresiden, der vil bøje lidt ned.

En TV viser en indendørs hockeykamp mellem Sverige og Finland, hvor Sverige fører 6-5; teksten nævner et problem med venstre side.

Har du tjekket med laseren så dine konsoller sidder i vater? :)
(med tanke på at det altid er venstre side der dipper... )

T tobbbias sagde:
Har du tjekket med laseren så dine konsoller sidder i vater? :)
(med tanke på at det altid er venstre side der dipper...)
Konsollerne er HELT lige for det tjekkede jeg nemlig forleden dag og der var en millimeter forskel så jeg satte dem om så de sidder snorlige så det virkelig ikke skal kunne være dem der er fejlen. Og sætter jeg vaterpasset på midten så er det snorlige. Men lægger jeg vaterpasset på venstre side så er det ikke lige.

Hvor lige skal det være for at ligne drivved?

T Tosse sagde:
Hvor lige skal det være, hvis det skal ligne drivtømmer?
Det er kun farven, der skal være drivtømmer. Vil ikke have, at det skal være så autentisk, at hele tv'et skal stå skævt på grund af det.

Kan du vende det og kompensere med konsollen eller noget mellemlæg? Det er vel bare at lægge vaterpasset på tv'et, så ser du, hvor meget du skal hæve for at få den i vater?

T Tosse sagde:
Kan du vende det og kompensere med konsollen eller noget mellemlæg? Det er vel bare at lægge vaterpasset på tv'et, så ser du, hvor meget du skal hæve for at få den i vater?
Det grimmeste er, at man kan se, hvordan den ene side af hyldeplanet hælder nedad fremad, mens den anden side er lige... Bliver endnu tydeligere på den nederste hylde, hvor jeg har satellithøjttalere i hver sin ende, og den venstre højttaler peger næsten ned mod jorden.

Køb limtræsbjælker. De er garanteret mere lige end lægter.
Eller gør som de skrev før og vend-lim. Bare kløv lægten på midten, vend det ene stykke og lim dem sammen.

Sidste tip er at købe et vægbeslag;)

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
At få til en lige og plan skive uden ordentlige maskiner bliver nok et problem. Eventuelt kan det gå, hvis du bruger smallere lægter, så du får flere limfuger. Pointen er, at skævhederne i lægterne er forskellige, så en lægte forhindrer den næste i at vride sig. For at det skal fungere, skal du kunne sætte det i spænd, så det holdes plant, mens limen tørrer. Men for at det skal blive helt plant, skal du rethøvle stykkerne inden limning.

Kan man iblødsætte træ, for eksempel ved at bruse det, så det bliver rigtig vådt, og derefter placere det på en plan overflade med vægte, tvinger og limklemmer for at fokusere det under tørretiden og på den måde få træet lige? Eller er det umuligt at få træ, der allerede har slået sig, til at blive lige igen?

S
Hvis jeg forstår det rigtigt, så vælter venstre konsol, hvis du lægger vatterpasset uden på væggen. Det betyder, at væggen hælder lidt, så du skal shimse bag vægskinnen.

Brug tørt træ, hvis det ikke skal slå sig.
Du kan rethøvle dit krumme stykke, men så bliver det tyndere.

Har du overvejet at købe limtræ i fyr? Findes færdige til fx hyldebrædder.

Limtræ er blevet diskuteret her i tråden, og ja, det er noget, jeg har overvejet, men jeg lykkedes med at få almindelige lægter til at blive lige, da jeg købte dem hjem og pressede dem med det samme. Nu spekulerer jeg bare på, om jeg kan forsøge at få de gamle lægter, jeg købte, til at presse dem på samme måde, eller om de er ubrugelige, da de allerede har slået sig. Vil helst ikke skulle købe mere og mere hele tiden.

S
Du skal høvle dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.