30,300 læst ·
72 svar
30k læst
72 svar
Skæv trælægte at blive lige?
Hvis det kun er én side, der skal være synlig, ville jeg skrue et antal skruer i for at holde dem sammen udover tvingerne og reglarne. Hvis begge sider vil være synlige, ville jeg skrue to skruer i steder, hvor de er så lidt synlige som muligt for at fiksere dem, når man spænder tvingerne. Disse kan trækkes ud, når limet er tørt. Skruerne bør være forsænkede og ikke gevindskårne i hele længden. Og som sagt: pensl limen ud, så det dækker hele overfladen.
Du kan ikke bore fra bagsiden typisk 15-20mm og stikke i jern? Stopper du nogle centimeter fra forkanten, vil det sandsynligvis aldrig kunne ses.
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Åh herregud.
Jeg har været så pokkers dum altså. Men jeg må dele det nu, så ingen laver samme fejltagelse. Jeg har været SÅ dumt nærig. Hvilket er ulig mig og den jeg ønsker at være. Men denne gang lykkedes det mig virkelig.
Ville komme "billigt" afsted, så købte fire hylder på Biltema for totalt ca 650 kr. (allerede der sprænger vi grænsen). Hylderne skal limes sammen, så jeg må købe MASSER af lim. Omkostning ca 100 kr. Derefter skal jeg skære mine resterende egetræsbordplader op, som jeg har i kælderen, for at bruge dem til at presse hylderne sammen. Så jeg må købe en rundsav. Bliver en Bosch fra Classe for ca 1250 kr. Men vil jo være nærig, så ingen skruetvinger bliver det. Men mange klemmer behøves. Køber 10 klemmer. Koster måske ca 800 kr i alt. JEG VED. Helt ulogisk og dumt tænkende er, hvad I læser. Det bliver jo selvfølgelig et KÆMPEARBEJDE at prøve at klemme hylderne sammen, og det bliver ikke godt overhovedet. Det bliver skævt og ikke tæt. Der er for få klemmer og ingen skruetvinger, så det bliver ikke godt overhovedet.
Ligger i går aftes i sengen og har det bare dårligt over alting og funderer over, hvad jeg skal gøre. "Ville en elhøvl hjælpe? Må jeg købe sådan en også...?". Men kommer på bedre tanker. "Hvad er den enkleste løsning egentlig? Det der med limtræsbjælke virkede jo så godt. Men så dyrt det var jo... Men herregud... Vent her... shit... har jo brugt SÅ meget mere penge nu på dette projekt, end hvad limtræsbjælker koster."... Tænder lampen og henter laptoppen i skødet og går ind på Byggmax og søger efter limtræsbjælke. Prøver at finde en tykkelse jeg kan lide til at starte med... 42 mm er perfekt. Smartest ville være med to stykker, som udgør en hylde. Behøver noget mellem 34 til 40 cm i dybden. Finder en, der er 180 mm. Så to stykker bliver 36, hvilket ville være PERFEKT. Men shit, den er jo kun tilgængelig som 6 meter. Det er jo SUPERLONG... Hylden jeg skal have er jo kun 150 cm. Nu skal vi se. Den koster i hvert fald kun 470 kr. Jeg behøver fire brædder til to hylder.
Tager lommeregneren frem. 4 x 150....................
Behøver jeg sige mere.... Jeg byder på denne.
RIGTIG SVAR: LIMTRÆSBJÆLKE
Jeg har været så pokkers dum altså. Men jeg må dele det nu, så ingen laver samme fejltagelse. Jeg har været SÅ dumt nærig. Hvilket er ulig mig og den jeg ønsker at være. Men denne gang lykkedes det mig virkelig.
Ville komme "billigt" afsted, så købte fire hylder på Biltema for totalt ca 650 kr. (allerede der sprænger vi grænsen). Hylderne skal limes sammen, så jeg må købe MASSER af lim. Omkostning ca 100 kr. Derefter skal jeg skære mine resterende egetræsbordplader op, som jeg har i kælderen, for at bruge dem til at presse hylderne sammen. Så jeg må købe en rundsav. Bliver en Bosch fra Classe for ca 1250 kr. Men vil jo være nærig, så ingen skruetvinger bliver det. Men mange klemmer behøves. Køber 10 klemmer. Koster måske ca 800 kr i alt. JEG VED. Helt ulogisk og dumt tænkende er, hvad I læser. Det bliver jo selvfølgelig et KÆMPEARBEJDE at prøve at klemme hylderne sammen, og det bliver ikke godt overhovedet. Det bliver skævt og ikke tæt. Der er for få klemmer og ingen skruetvinger, så det bliver ikke godt overhovedet.
Ligger i går aftes i sengen og har det bare dårligt over alting og funderer over, hvad jeg skal gøre. "Ville en elhøvl hjælpe? Må jeg købe sådan en også...?". Men kommer på bedre tanker. "Hvad er den enkleste løsning egentlig? Det der med limtræsbjælke virkede jo så godt. Men så dyrt det var jo... Men herregud... Vent her... shit... har jo brugt SÅ meget mere penge nu på dette projekt, end hvad limtræsbjælker koster."... Tænder lampen og henter laptoppen i skødet og går ind på Byggmax og søger efter limtræsbjælke. Prøver at finde en tykkelse jeg kan lide til at starte med... 42 mm er perfekt. Smartest ville være med to stykker, som udgør en hylde. Behøver noget mellem 34 til 40 cm i dybden. Finder en, der er 180 mm. Så to stykker bliver 36, hvilket ville være PERFEKT. Men shit, den er jo kun tilgængelig som 6 meter. Det er jo SUPERLONG... Hylden jeg skal have er jo kun 150 cm. Nu skal vi se. Den koster i hvert fald kun 470 kr. Jeg behøver fire brædder til to hylder.
Tager lommeregneren frem. 4 x 150....................
Behøver jeg sige mere.... Jeg byder på denne.
RIGTIG SVAR: LIMTRÆSBJÆLKE
Du mener limtræsbjælke som i rådet du fik allerede for en måned siden i denne tråd?
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Jeg synes bare, det lyder som en usædvanligt vellykket operation for at øge lageret lidt. Godt klaret og fortsæt det gode arbejde!
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Nu når jeg har smidt alle gamle ekbitar og gjort rent i hele lejligheden, taget et brusebad og fået en øl kan jeg bare grine af det hele alligevel. Det blev dyrt, men har fået det som jeg vil nu alligevel. SÅ DEJLIGT
Det er slutresultatet, der tæller. Men vil du have lidt af pengene tilbage, som du har lagt ud, kan du jo sælge div tvinger og save. Ellers beholde tingene og føle, at det er sådan noget, der er godt at have til næste gang. 
Der er tre vigtige lærdomme, man kan velsignes med ved at "gøre det selv".
1. Hvordan man skal gøre det.
2. Hvordan man ikke skal gøre det.
3. Hvorfor man ikke skal gøre det selv.
I rigtig gode projekter alle tre.
1. Hvordan man skal gøre det.
2. Hvordan man ikke skal gøre det.
3. Hvorfor man ikke skal gøre det selv.
I rigtig gode projekter alle tre.
Er du færdig nu? For limer du 2 limtræbjælker sammen, vil du desværre få en V-formet rille i midten, da alle limtræbjælker, jeg har set, er affasede på siderne.
Derudover vil du sandsynligvis have brug for limklemmer eller i det mindste kraftige tvinger. Sæt trædyvler i for at få det til at linjere også!
Limklemmer ville dog ikke have været til særlig stor hjælp i dit tidligere projekt. Der er det mange tvinger, der gælder.
Derudover vil du sandsynligvis have brug for limklemmer eller i det mindste kraftige tvinger. Sæt trædyvler i for at få det til at linjere også!
Limklemmer ville dog ikke have været til særlig stor hjælp i dit tidligere projekt. Der er det mange tvinger, der gælder.
Husejer
· Västerviks kommun
· 467 indlæg
Tak fordi du deler dine erfaringer! Har fulgt tråden, men har ikke kunnet tilføje noget. Håber nu slutresultatet bliver vellykket!peterwesterlund sagde:
Åh herregud.
Jeg har været så pokkers åndssvag altså. Men jeg bliver nødt til at dele det nu, så ingen laver samme fejl. Jeg har været SÅ dumsnul. Hvilket er ulig mig og den jeg ønsker at være. Men denne gang lykkedes det mig rigtig godt.
Ville komme "billigt" ud, så jeg købte fire hylder hos Biltema for i alt ca. 650 kr. (allerede der sprækker vi grænsen). Hylderne skal limes sammen, så jeg skal købe en MASSE lim. Omkostning ca. 100 kr. Derefter skal jeg skære mine overskydende egetræsbordplader, som jeg har i kælderen og skal bruge til at presse hylderne sammen med. Så jeg må købe en rundsav. Det bliver en Bosch fra Classe for ca. 1250 kr. Men vil jo være sparsommelig, så nogle limklemmer bliver det ikke til. Men mange tvinger er nødvendige. Køber 10 tvinger. Koster måske ca. 800 kr i alt. JEG VED DET. Helt ulogisk og dum tænkning er hvad I læser. Det bliver jo selvfølgelig et KÆMPEARBEJDE at prøve at klemme hylderne sammen, og det bliver slet ikke godt. Det bliver skævt og ikke tæt. Der er for få tvinger og ingen limklemmer, så det bliver ikke godt overhovedet.
Ligger i går aftes i sengen og har det bare dårligt over alting og funderer på, hvad jeg skal gøre. "Ville en elhøvl hjælpe? Skal jeg købe sådan en også...?". Men kommer på bedre tanker. "Hvad er den enkleste løsning egentlig? Det der med limtræsbjælken virkede jo så godt. Men så dyrt det var jo...Men herregud...Vent her...shit...jeg har jo brugt SÅ mange flere penge nu på dette projekt end hvad limtræsbjælker koster."... Tænder lampen og tager laptopen op på skødet og går ind på Byggmax og søger efter limtræsbjælke. Prøver at finde en tykkelse jeg kan lide at begynde med... 42 mm er perfekt. Pænest ville være to stykker, der danner en plan. Behøver noget mellem 34 til 40 cm i dybden. Finder en, der er 180 mm. Så to stykker bliver 36 hvilket ville være PERFEKT. Men shit, den findes jo kun som 6 meter. Det er jo SUPERLANGT... Hylden jeg skal have er jo kun 150 cm. Nu skal vi se. Den koster i hvert fald kun 470 kr. Jeg har brug for fire brædder til to hylder.
Tager min lommeregner frem. 4 x 150....................
Behøver jeg sige mere....Jeg giver gerne denne til jer.
DET RIGTIGE SVAR: LIMTRÆSBJÆLKE
Du må se købene af værktøjer som en investering!
Gammel tråd men jeg havde ca. 10 måneder gamle 45x170 trykkede træreglar som havde ligget i garagen og blevet en smule bøjede ca. 1-2 cm på midten mod enderne. Med vaterpas fik jeg to plane overflader og lagde træreglar på dem. Stillede vægte og andet midt på reglarne, og efter et par dage var de lige. Ved ikke hvor tørre de var men betydeligt tørrere og lettere end da de blev købt.
Klik her for at svare