Haagbard sagde:
Når jeg savede -99, betalte jeg 11.000 kr for 170 stammer, fældede selv, solgte brænde og baguetter for 3.700 kr = 7.300 kr

Transport ud af skoven = "arbejdsbytning"

Transport til savværket, 3 lastvognsfulde uden anhænger = 1.500 kr

Hjælp ved savværket = 500 kr

Savning = 6462 kr

Hjemtransport, 5 traktorfulde = Dieseludgifter

Alt undtagen selve savningen var vel "helsort"  ::)

Dette gav "enorme" mængder træ, næsten for meget...

Et tip: Kaffe, øl og luksuriøse sandwiches holder saveren i godt humør.....en tilfreds og glad saver saver godt træ  ;)
Jeg kan godt lide at regne :D
3 stakke på en lastvogntog = 40-45m3fub tømmer

45m3/170 = gennemsnitsvolumen 264 liter/prøvestykke, altså relativt groft tømmer.
Med et savudbytte på 45% burde du have fået ca. 20m3 savet træ.
At købe den mængde ved savværket ville have kostet ca. 30.000 + moms

En ret god forretning ser det ud til :D
 
Får du alt opskåret i samme dimension eller præcis som du vil have det, selvom det er relativt små mængder som et husbyggeri alligevel er?

mvh
David
 
David sagde:
Får du alt opsavet i samme dimension eller præcis som du vil have det, selvom det er relativt små mængder som et husbyggeri trods alt er?

mvh
David
Jeg bestemte allerede i skoven, hvad der skulle blive spær, bjælkelag, regler og panel for at få minimalt med spild.
Savede også meget "special" f.eks. meget "kilsavet" granpanel til huset og kilsavede gulvplanker 41 mm tykke til hele overetagen i huset.......op til 350 mm brede, savede også en hel del birk 41, 50 og 60 mm tykt til to mindre gulve samt trin og vangelstykker i en fremtidig trappe.

Noget man sjældent tænker på er at save nogle lange fyrretræsbrædder af rigtig god kvalitet til vindskeder og vandlister samt solidt lange og brede brædder til hjørner.

Året efter savede jeg endnu mærkeligere "sortiment", da blev der savet 2"10 (~50*250) 6400 mm lange til at bruge i bjælkelaget til garagens overetage uden at skulle sammensætte, samt en hel del snedkervirke af Eg, Løn, Hassel, Lærk, Elm og Birk.

Eftersom jeg selv var hjælpsavfører ved savbænken, så meddelte man jo savføreren for hver stamme, man rullede ind, hvad man ville have ud af den, oftest en eller to fingre = 1 eller 2 tommer.
 
Ubbe sagde:
Jeg kan godt lide at regne  :D
3 læs på en tømmerbil = 40-45m3fub tømmer

45m3/170 = middelvolumen 264 liter/stok, altså relativt groft tømmer.
Med et saveudbytte på 45% burde du have fået ca. 20m3 skåret træ.
At købe den mængde på savværket ville have kostet ca. 30.000 + moms

En ret god handel ser det ud til  :D
Kan passe ret godt det, i.a.f var det ikke under 20 m3........meget var af normal maxlængde (56 dm), desuden var meget panel og gulvbrædder skåret kileformet efter stokkens form, altså procentuelt set rigtig godt udbytte, da alle bagstykker var jævnt tykke, samt at jeg kørte det hjem på 5 ture med en skovvogn efter traktor

Edit: I betragtning af hvad alle kileskårne panelbrædder og gulvbrædder samt birkebrædder i forskellige tykkelser ville have kostet at købe, er jeg overbevist om, at det var en god "handel"

Har i går og i dag gået og letet efter væltede træer at købe for en billig penge efter stormen, men desværre ser det ud til at have blæst for lidt her >:(
 
Haagbard sagde:
Kan stemme ret godt det, i.a.f var det ikke under 20 m3........meget var af normal makslængde (56 dm), desuden var meget panel og gulvbrædder skåret kileformet efter stokkens form, altså procentuelt beregnet rigtig godt udbytte, eftersom alle bagstykker var jævntykke, samt at jeg kørte det hjem på 5 ture med en skovvogn efter traktor

Edit: Med tanke på alle hvad kilskårne panelbrædder og gulvbrædder samt birkebrædder i forskellige tykkelser havde kostet at købe så er jeg overbevist om at det var en god "forretning"

Har i går og i dag gået og ledt efter vindfald at købe for billig penge efter stormen, men desværre ser det ud til at have blæst for lidt her  >:(
Har du skåret kileformet er det nok sandsynligt at du har nået et udbytte på min 50% :)

Har du nogen opfattelse af hvor megen egen tid det "kostede" dig at få frem dette tømmer?

Det jeg er ude efter er om den nedlagte tid svarer til den reducerede omkostning.

Jeg antager at det er flere end jeg som har svært ved at få tiden til at række til alt man vil gøre :(
 
Ubbe sagde:
Har du nogen idé om hvor meget egen tid det "kostede" dig at få fat i dette tømmer?

Det jeg er ude efter er om den nedlagte tid svarer til den reducerede omkostning.
Har ikke den fjerneste anelse, hugningen var meget avanceret eftersom det var en strimmel mellem et sommerhus og en skovrydning, ejeren ville absolut ikke have ryddet tæt ved huset, så det gjaldt om at prøve at spare så meget småt som muligt og ikke fælde alle de mindre træer og buske... måtte fælde nogle træer og køre dem ud for direkte at fælde yderligere træer i de samme åbninger...

Det handler jo til en vis grad om interesse, jeg synes hugningen er meget sjov og desuden rigtig god træning (at gå i fitnesscenter er ikke rigtig min ting), skal man selv tegne og bygge en garage, så indgår vel tømmerhugning i "pakken" så at sige ;)

At det var en god forretning tvivler jeg ikke på, tænk bare hvad 75 m2 41 mm tykt kilsavet gulv ville koste.

Her er resultatet, bortset fra forskalling til taget og fer og not-tømmer til gulvet, er alt savet i egen regi, selv porte og vinduer.

Gransnaret12.jpg

Har også isoleret og bræddebeklædt næsten halvdelen af bolighuset samt rejst og isoleret taget med 19 cm.
 
Ubbe sagde:
Jeg kan godt lide at regne  :D
3 stabler på en lastbils tømmer = 40-45m3fub tømmer

45m3/170 = gennemsnitsvolumen 264 liter/stok, altså relativt groft tømmer.
Med et saveudbytte på 45% burde du have fået omkring 20m3 savet træ.
At købe den mængde på savværket ville have kostet ca. 30 000 + moms

En ret god handel ser det ud til  :D
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1106118324

Der kom prisen for kilsavet gulv, altså ville gulvene, jeg har lagt, alene koste ~30.000 kr at købe!

For pokker, kom ud og køb væltede træer, gyldent øjeblik at bygge billigt med egensavet træ.....her blæste knap et eneste træ omkuld :(
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.