jeg har muligheden for at få skåret alt mit tømmer til mit hus på en mindre privat savværk. men problemet, som jeg ser det, er, at han fælder træerne, efterhånden som han vil save noget. så tømmeret er ret vådt, når det saves. er der ikke risiko for skæve og vindskæve regler, når materialet, de saves af, ikke har tørret?
Hej
Tænker du bygge selv? Det er ikke altid så enkelt at få fagfolk til at bruge "bonnsågat". De mener, muligvis med en vis ret, at det tager for meget tid at vælge, sala på, høvle af hvor det er nødvendigt. Men hvis man selv skal holde i værktøjerne, så bliver det jo på en anden måde. Har selv bygget en lille hytte med hems med bonnsågat (god savet) og det gik fint, selvom jeg ikke er nogen haj til at bygge.
MVH/ lob
Tænker du bygge selv? Det er ikke altid så enkelt at få fagfolk til at bruge "bonnsågat". De mener, muligvis med en vis ret, at det tager for meget tid at vælge, sala på, høvle af hvor det er nødvendigt. Men hvis man selv skal holde i værktøjerne, så bliver det jo på en anden måde. Har selv bygget en lille hytte med hems med bonnsågat (god savet) og det gik fint, selvom jeg ikke er nogen haj til at bygge.
MVH/ lob
Alt trætørres efter savning.
Man bør dog tænke på, at det tager ret lang tid at lufttørre træ, især hvis det er lidt grovere dimensioner og på den "forkerte" årstid.
For et savværk tager det ca. 8-10 dage at tørre træet.
Ulemperne ved "bonnsågat" som jeg ser det:
* Ujævn kvalitet
* Store (relativt) målevariationer.
* Ujævn fugtkvote (udlignes over tid).
* Ofte dårligere overflade.
* Varierende længder.
Fordele ved "bonnsågat":
* Mulighed for specialtilpassede længder og dimensioner.
* Prisen (afhænger af omstændighederne).
* Nemmere at købe "sort".
Mit råd er at sammenligne prisen på "bonnsågat" med et større savværk. Det er ikke sikkert, at "bonnsågen" er billigere.
Savværker med moderne maskinpark producerer træ, der har både mål og overflader, som bestemt kan sidestilles med høvlet ("dimensionshøvlet") træ og sælger længdepakket pakker i den kvalitet, man har brug for.
Man bør dog tænke på, at det tager ret lang tid at lufttørre træ, især hvis det er lidt grovere dimensioner og på den "forkerte" årstid.
For et savværk tager det ca. 8-10 dage at tørre træet.
Ulemperne ved "bonnsågat" som jeg ser det:
* Ujævn kvalitet
* Store (relativt) målevariationer.
* Ujævn fugtkvote (udlignes over tid).
* Ofte dårligere overflade.
* Varierende længder.
Fordele ved "bonnsågat":
* Mulighed for specialtilpassede længder og dimensioner.
* Prisen (afhænger af omstændighederne).
* Nemmere at købe "sort".
Mit råd er at sammenligne prisen på "bonnsågat" med et større savværk. Det er ikke sikkert, at "bonnsågen" er billigere.
Savværker med moderne maskinpark producerer træ, der har både mål og overflader, som bestemt kan sidestilles med høvlet ("dimensionshøvlet") træ og sælger længdepakket pakker i den kvalitet, man har brug for.
Jeg ser varierende længder som en stor fordel, en stor pointe med at save i egen regi er jo at kunne vælge, hvad man saver af hvilken stamme. Hvis man bruger lidt tid på at beregne behovet til byggeriet (specielt med hensyn til grove dimensioner) og måske endda ved apteringen skriver f.eks. 2"8 på endetræet, så kan man jo tilpasse stammen, så der kun er en stump passende til at stoppe i kaminen afskåret i hver ende!Ubbe sagde:
En anden ting, jeg har anvendt, er at save maksimal bredde på alting (måske endda med nogen vankant), for jo bredere planker og brædder er (inden for rimelighedens grænse da), desto mere lige bliver de efter tørring. Derefter kløver man bagefter frem de dimensioner, man har brug for, på f.eks. en almindelig Jula Atika sav, så bliver dimensionerne også meget præcise på træet! Specielt 2"4 og især 2"2 savet ud af træ med dårligere kvalitet, vil gerne se meget grimt ud efter tørring!
Vådt tømmer er meget lettere at save! For at tømmeret ikke skal slå sig, ligger det i pres under tørringen (stables).
Bonnsågat bliver jo selvfølgelig ikke lige så præcist som købt høvlet tømmer. Fordelen er jo, at man kan tilpasse dimensionerne, så det passer lige til dig. Man kan også bruge tømmer, som ikke kan sælges andet end som brænde, misfarvet eller med vis råd eller tørtræ. Billigt!
Det bedste ville selvfølgelig være, hvis du kunne arrangere, så tømmeret også bliver høvlet!
Bonnsågat bliver jo selvfølgelig ikke lige så præcist som købt høvlet tømmer. Fordelen er jo, at man kan tilpasse dimensionerne, så det passer lige til dig. Man kan også bruge tømmer, som ikke kan sælges andet end som brænde, misfarvet eller med vis råd eller tørtræ. Billigt!
Det bedste ville selvfølgelig være, hvis du kunne arrangere, så tømmeret også bliver høvlet!
Afhænger af hvilken fugtkvote vi taler omBaloo sagde:
Normale dimensioner på savværket er fra 16x75 til 75x225.
Fugtkvoten er enten 8% (tørt til snedkerarbejde) eller ca. 18% (skibstørt).
Tørretiden for de forskellige dimensioner og fugtkvoter varierer mellem ca. 3-14 dage.
Løsningen hedder naturligvis trætørrere.
Angående prisen for at save selv afhænger det helt af ens egne forudsætninger.
Selv hvis man har skoven selv er det ikke helt gratis at fælde og transportere træet selv. (Selv udstyret koster en god slat) Det kræver ofte en ret stor arbejdsindsats også.
At hyre et bondsavværk koster også en del, hvis man ikke har det selv.
Tilføj dertil tid og omkostninger for transporter til/fra savværket.
Et lille eksempel fra mig.
Har selv lidt skov, som ligger 7 mil væk. Sidste vinter havde vi nogle væltede træer (fine fyrretræer) liggende, som min far fældede og kørte frem med scooter, og som så blev transporteret til et bondsavværk for savning og senere hjem til mig.
Min far har ca. 3 mil t.o.r. at køre til skovområdet.
Hvis jeg sammenfatter rejserne for dette:
Fældning = 2x3 mil
Fremkørsel = 3 mil (med scooter)
Transport fra skov til savværk = ca. 20 mil totalt (for mig + min far)
Savning (1 dag) = 4 mil
Placering og overdækning = 4 mil
Hjemtransport til mig = 15 mil
Altså totalt ca. 52 mil x 20 kr = 1040 kr
Mængden af savet træ blev næsten en fuld last på en 1000 kg trailer (maksimal last = 720 kg), altså ikke specielt meget træ :-/
Husk også, at der forsvinder ca. 40-50% af træets volumen i bagskår og spåner.
Der blev faktisk også savet nogle specialdimensioner, som ikke kan købes på normal måde.
Bemærk, at jeg ikke har regnet omkostningerne for træet, brændstof eller øvrige udgifter til scooteren, savning, snerydning af veje, eget arbejde m.m.
Alternativet, som jeg tror ville være mindst lige så godt, er simpelthen at lave en lidt større fældning (med maskiner selvfølgelig) og sælge savet træ til et savværk (så får jeg også betaling for "biprodukterne" på en måde) og derefter købe det træ, som jeg virkelig har brug for.
Uden at have regnet på det, tror jeg faktisk, at det for mit vedkommende er bedre, at jeg tilbringer min tid på arbejdet i stedet for at bruge tid på at få "billigt" træ.
Dette til trods for at jeg altså har skoven selv, fin fine muligheder for at få det savet billigt og også gode kontakter inden for transportbranchen.
Ubbe sagde:Kommer an på hvilken fugtighedsgrad vi taler om
Normaldimensioner på savværket er fra 16x75 til 75x225.
Fugtighedsgraden er enten 8% (snickeritorrt) eller ca. 18% (skeppningstorrt).
Tørretiden for de forskellige dimensioner og fugtighedsgrader varierer mellem ca. 3-14 dage.
Løsningen hedder naturligvis birotørrere.
Angående omkostningerne for at save selv afhænger det helt af ens egne forudsætninger.
Selvom man har skoven selv, er det ikke helt gratis at fælde og transportere tømmeret selv. (Også udstyret koster en pæn slat) Det kræver ofte en ret stor arbejdsindsats også.
At hyre et bonnsåg koster også en slat, hvis man ikke har det selv.
Læg dertil tid og omkostninger til transporter til/fra sagen.
Et lille eksempel fra mig.
Har selv lidt skov som ligger 7 mil væk. Sidste vinter havde vi nogle vindfald (smukke grantræer) liggende, som min far fældede og kørte frem med snescooter og som derefter blev transporteret til et bonnsåg for savning og senere hjem til mig.
Min far har ca. 3 mil t.o.r. at køre til skovstykket.
Hvis jeg summerer rejserne for dette:
Fældning = 2x3 mil
Fremkørsel = 3 mil (med snescooter)
Trp fra skov til sav = ca. 20 mil totalt (for mig + min far)
Savning (1 dag) = 4 mil
Opstabling og overdækning = 4 mil
Hjemtransport til mig = 15 mil
Altså totalt ca. 52 mil x 20 kr = 1040 kr
Mængden af savet træ blev næsten et helt læs på en 1000 kg trailer (maks. last = 720 kg), altså ikke specielt meget træ :-/
Tænk også på, at der forsvinder ca. 40-50 % af trævolumen i bakker og spåner.
Der blev faktisk også savet nogle specialdimensioner, som ikke kan købes på almindelig måde.
Bemærk så, at jeg ikke har regnet nogen omkostninger for træet, drivmidler eller øvrige omkostninger til snescooteren, savning, snerydning af veje, eget arbejde mm.
Alternativet, som jeg tror ville være mindst lige så godt, er at simpelthen lave en lidt større fældning (med maskiner selvfølgelig) og sælge savbrænde til et savværk (så får jeg også betalt for "biprodukterne" på en måde) og så købe det træ, jeg virkelig har brug for.
Uden at have regnet på det tror jeg faktisk, at det for min del er bedre, at jeg bruger min tid på arbejdet i stedet for at bruge tid på at skaffe "billigt" træ.
Dette til trods for at jeg altså har skoven selv, fremragende muligheder for at få det savet billigt og også gode kontakter inden for transportbranchen.
Synes du skal sælge alt hvad skov og værktøj hedder!
og begynde at arbejde med en form for statistik eller noget andet dødkedeligt ;D
Og udelukkende hyre al anden arbejdskraft ind end netop det du laver og arbejde døgnet rundt! Smart va du tjener absolut mest på
Jeg fældede ca. 15 fyrretræer og nogle grantræer på grunden, som jeg skal bebygge, lod det transportere til bonnasågen, hentede det savet og klart, det blev i alt fire jævnstukne trailerlad.
I alt betalte jeg 10.000 for fældning, savning og transport af stammer.
I alt betalte jeg 10.000 for fældning, savning og transport af stammer.
Da jeg savede i -99 betalte jeg 11.000 kr for 170 stok, fældede selv, solgte brænde og bakker for 3.700 kr = 7.300 kr
Transport ud af skoven = "arbejdsbyt"
Transport til savværket, 3 tømmerbillæs uden trailer = 1.500 kr
Hjælp ved savværket = 500 kr
Savning = 6462 kr
Hjemtransport, 5 traktorlæs = Dieselkostnad
Alt undtagen selve savningen var vel "helsort" :
Dette gav "enorme" mængder tømmer, næsten for meget...
Et tip: Kaffe, øl og luksus smørrebrød holder saveren i godt humør.....en tilfreds og glad saver saver godt tømmer
Transport ud af skoven = "arbejdsbyt"
Transport til savværket, 3 tømmerbillæs uden trailer = 1.500 kr
Hjælp ved savværket = 500 kr
Savning = 6462 kr
Hjemtransport, 5 traktorlæs = Dieselkostnad
Alt undtagen selve savningen var vel "helsort" :
Dette gav "enorme" mængder tømmer, næsten for meget...
Et tip: Kaffe, øl og luksus smørrebrød holder saveren i godt humør.....en tilfreds og glad saver saver godt tømmer
Som jeg skrev, afhænger beregningen helt af de egne forudsætninger og hvordan man værdsætter sin egen tid.
Når man som her taler om fældning og savning har man også en sikkerhedsaspekt at tage hensyn til.
Skovarbejdere og savværksarbejdere ligger højt oppe i statistikken for arbejdsulykker.
Hvis jeg laver en ny beregning med nogle tal fra hovedet som gælder for min del:
Altså hvis jeg fælder skoven rationelt og sælger det og køber færdigsavet træ.
Sælger jeg tømmer til savværket får jeg ca 350kr/m3fub + moms (da er fældningsomkostning, transport, vejafgifter mm indregnet) Prisen af ser hele partiet, dvs også masseved.
Køber jeg savet træ i hele pakker koster det ca 1500kr/m3 + moms og transporten hjem ca 100kr/mil + moms (hvidt)
Så kan vi begynde at regne
Men først nogle flere antagelser:
Massevedsandelen i skoven = 30%
Savningsudbytte = 45% (højt regnet)
Træbehov = 10 m3
Det koster altså mig 15000 kr + fragt at købe træet
For at få 10m3 savet træ skal jeg fælde (10/0,45)/0,7 = 31,75 m3fub
Det træ er for mig værd 31,75 x 350 = 11 112 kr
Men på disse 11 112kr kan jeg være tvunget til at betale 30% skat (afhængigt af om jeg kan finde tilsvarende omkostninger) Igen spiller de personlige forudsætninger en rolle.
Med skatten betalt bliver det 7778kr tilbage.
I min beregning beregner jeg uden skatten
Hvis vi sænker savningsudbyttet til 40% bliver tallene 12500 kr hhv 8750kr
Afhængigt af de egne forudsætninger kan man selvfølgelig trylle med tallene lidt og komme til andre resultater.
Hvor mange timer tager det for en uerfaren skovarbejder at hugge 35 m3 tømmer?
Det jeg vil vise er, at det ikke er så selvklart, at det er rentabelt at save selv, og at de egne forudsætninger spiller stor rolle.
Når man som her taler om fældning og savning har man også en sikkerhedsaspekt at tage hensyn til.
Skovarbejdere og savværksarbejdere ligger højt oppe i statistikken for arbejdsulykker.
Hvis jeg laver en ny beregning med nogle tal fra hovedet som gælder for min del:
Altså hvis jeg fælder skoven rationelt og sælger det og køber færdigsavet træ.
Sælger jeg tømmer til savværket får jeg ca 350kr/m3fub + moms (da er fældningsomkostning, transport, vejafgifter mm indregnet) Prisen af ser hele partiet, dvs også masseved.
Køber jeg savet træ i hele pakker koster det ca 1500kr/m3 + moms og transporten hjem ca 100kr/mil + moms (hvidt)
Så kan vi begynde at regne
Massevedsandelen i skoven = 30%
Savningsudbytte = 45% (højt regnet)
Træbehov = 10 m3
Det koster altså mig 15000 kr + fragt at købe træet
For at få 10m3 savet træ skal jeg fælde (10/0,45)/0,7 = 31,75 m3fub
Det træ er for mig værd 31,75 x 350 = 11 112 kr
Men på disse 11 112kr kan jeg være tvunget til at betale 30% skat (afhængigt af om jeg kan finde tilsvarende omkostninger) Igen spiller de personlige forudsætninger en rolle.
Med skatten betalt bliver det 7778kr tilbage.
I min beregning beregner jeg uden skatten
Hvis vi sænker savningsudbyttet til 40% bliver tallene 12500 kr hhv 8750kr
Afhængigt af de egne forudsætninger kan man selvfølgelig trylle med tallene lidt og komme til andre resultater.
Hvor mange timer tager det for en uerfaren skovarbejder at hugge 35 m3 tømmer?
Det jeg vil vise er, at det ikke er så selvklart, at det er rentabelt at save selv, og at de egne forudsætninger spiller stor rolle.
Hvor meget skåret træ fik du ud af det ?AndreasK sagde: