42,653 læst ·
141 svar
43k læst
141 svar
Saltet faktura når byggemanden har bestilt byggematerialer
Et påslag på 12% er baseret på de oplysninger, som håndværkeren har givet til kunden. Disse oplysninger kan man enten stole på eller stille spørgsmålstegn ved.pappskallen sagde:
Hvis man antager, at oplysningerne er korrekte og ærlige, ja så kan jeg kun se det som, at håndværkeren er særdeles dårlig til at foretage indkøb, eftersom kunden selv kunne finde samme produkt til en betydeligt lavere pris, og dette fra samme byggemarkedskoncern som håndværkerens byggemarked indgik i. Bemærk, vi taler ikke her om en hurtig indkøb af en simpel reservedel, men det handler om en bestilling af 600 store byggesten (eller hvad man nu kalder dem?) til en omkostning af ca. 60.000 kr. Vi taler altså her om en håndværker, der har forhandlet (?) sig frem til en "bedste pris", som er 25% dyrere end hvad TS som privatperson lykkedes med at få af samme byggemarkedskoncern.
Hvis man derimod antager, at oplysningerne ikke er helt korrekte, og at håndværkeren har saltet indkøbsprisen, ja så er det uetisk og måske endda ulovligt.
Således er det, som jeg ser det, sådan, at håndværkeren enten synes at være særdeles inkompetent, eller uetisk eller måske endda en bedrager. Uanset hvad så er det bestemt noget, som er rimeligt at kritisere, stille spørgsmålstegn ved og diskutere her i forummet.
Bemærk, alt dette udgår naturligvis fra antagelsen, at TS's oplysninger er korrekte og sandfærdige.
Det ved vi selvfølgelig ikke. Men TS antyder i trådstarten, at dette ikke er det eneste materiale, der er højt prissat, idet han formulerer "Her er et priseksempel". Og så skal man have i tankerne, at materialet i spørgsmålet står for ca. 40% af den samlede materialomkostning i hele projektet.dudero sagde:
Desuden, hvad spiller det for en rolle, om andre materialer skulle være "tokbilliga"? TS har ifølge mig, og tilsyneladende flere andre her, betalt en overpris for materialet i spørgsmålet. Hvis jeg handler i ICA og så når jeg kigger på kvitteringen ser, at de har taget en stærk overpris på en af varerne, som svarer til en stor del af hele indkøbet, så bliver jeg ikke mindre irriteret bare fordi jeg samtidigt bemærker, at de tilfældigvis havde en ekstratilbud på nogle af de andre varer.
Du ser det måske som om, at byggfirmaet har det indbygget i deres prismodel, at visse materialer har meget høje tillæg, og andre materialer sælger de til meget lave eller måske endda "negative" tillæg (dvs. til tab), alt for at sikre at den samlede sum for alt materialet er rimelig og retfærdig? Det lyder som en meget langtrukken forklaring, og et sådant system tilfører intet for kunden, tværtimod så mindsker det bare muligheden for kunden at se de reelle omkostninger og afgøre, om de betaler en rimelig pris. Og det ville kun være til fordel for firmaet, hvis det har noget at skjule.
Medlem
· södemanland
· 706 indlæg
Hvis det nu går til så meget af en speciel vare, hvorfor spørger man ikke hvad den koster?
Hvor enkelt som helst, hvad er st prisen for disse?
Wow, så kan jeg købe dem billigere, er det ok?
Forsvarer ikke urimelige påslag, men man bør spørge lidt!
Hvor enkelt som helst, hvad er st prisen for disse?
Wow, så kan jeg købe dem billigere, er det ok?
Forsvarer ikke urimelige påslag, men man bør spørge lidt!
Fordi der trækkes store veksler på et produkteksempel. Med tanke på antallet af arbejdstimer så burde der være måneder mellem køb og kontrolopringning. Det er jo som at ringe til ica med en gammel kvittering og spørge, hvad prisen er i dag. Butikken kan jo have haft en midlertidig kampagne eller hvad som helst, når kunden ringer og får den lavere pris.jimih sagde:Det ved vi selvfølgelig ikke. Men TS antyder i trådstarten, at dette ikke er det eneste materiale, som er højt prissat, idet hans formulering "Her er et priseksempel". Og så må man have i tankerne, at materialet i spørgsmålet udgør ca. 40% af den samlede materialomkostning i hele projektet.
Desuden, hvad spiller det for rolle, om andre materialer skulle være "billige"? TS har efter min mening, og tilsyneladende flere andre her, betalt en overpris for materialet i spørgsmålet. Hvis jeg handlede i ICA og så, når jeg ser på kvitteringen, at de har taget en kraftig overpris på en af varerne, som svarer til en stor del af hele indkøbet, så bliver jeg ikke mindre irriteret bare fordi jeg samtidig bemærker, at de tilfældigvis havde et tilbud på nogle af de andre varer.
Du ser det måske som om byggemesteren har det bygget ind i sin prismodel, at visse materialer har meget høj avance, og andre materialer sælger de til meget lav eller måske endda "negativ" avance (altså til tab), alt for at sikre, at den samlede sum for alt materialet er rimelig og retfærdig? Det lyder som en meget langsøgt forklaring, og et sådant system tilfører intet for kunden, tværtimod så mindsker det kun muligheden for kunden at se de reelle omkostninger og afgøre, om han betaler en rimelig pris. Og det ville kun være til fordel for virksomheden, hvis det har noget at skjule.
Og flere i tråden forudsætter, at resten af varerne på kvitteringen også er dyrere end ellers, og drager derpå "bedrageri" konklusioner.
Hele tråden er nok spekulativ.
Senest redigeret:
Der har du absolut en pointe. Det havde været meget interessant at høre om TS har spurgt håndværkeren om prisen, og om han har fået noget fornuftigt svar.dudero sagde:
Jeg har læst alle indlæg i denne tråd på et tidspunkt siden tråden blev startet, og kan ikke huske noget sådan indlæg overhovedet. Men jeg kan selvfølgelig huske forkert, men i så fald må alligevel disse indlæg stå for disse personer. Selv har jeg ikke forudsat noget sådant.
Ja, men hvorfor skulle der være noget galt i det? TS fremhævede noget han syntes var forkert eller i det mindste mistænkeligt, præsenterede en teori om årsagen, og spurgte os om hvad vi troede og mente om dette. Ingen af os her er mig bekendt en dommer, og ingen her har noget sådant hverv i denne tråd. Vi kan kun spekulere i hvad der kan være sket i TS' tilfælde, og så argumentere for og imod forskellige prissætningssystemer og hvorvidt visse opsætninger er rimelige etisk og/eller juridisk.
Hvad mener du alternativet skulle være i denne tråd, hvis vi ikke skal spekulere om hvad der kan have forårsaget situationen i spørgsmål?
Spekulativt på den måde at foruden det du siger (som er rimelig diskussion) desuden drage konklusioner på sparsom fakta og anekdotiske beviser.jimih sagde:Der har du absolut en pointe. Det ville have været meget interessant at høre om TS spurgte håndværkeren om prisen, og om han fik noget fornuftigt svar.
Jeg har læst alle indlæg i denne tråd på et tidspunkt siden tråden blev startet, og kan ikke huske noget sådant indlæg overhovedet. Men jeg kan selvfølgelig huske forkert, men i så fald får disse indlæg stadig stå for disse personer. Selv har jeg ikke forudsat noget sådant.
Ja, men hvorfor skulle der være noget galt med det? TS fremhævede noget han syntes var forkert eller i det mindste mistænkeligt, præsenterede en teori om årsagen, og spurgte os hvad vi troede og syntes om dette. Ingen af os her er mig bekendt en dommer, og ingen her har noget sådant opdrag i denne tråd. Vi kan kun spekulere i hvad der kan være sket i TS's tilfælde, og dernæst argumentere for og imod forskellige prissætningssystemer og om visse oplæg er rimelige etisk og/eller juridisk.
Hvad mener du at alternativet skulle være i denne tråd, hvis vi ikke skal spekulere om hvad der kan have forårsaget situationen i spørgsmålet?
Interessant diskussion. Jeg har tilbageholdt ca. 40.000 kr fra den samlede faktura på 900.000 kr, de "saltede" priser ligger ca. 40.000 kr + MOMS over, hvad jeg nemt kunne maile mig til privat. Jeg tænker at foreslå bygherren, at vi deler lige, dvs. jeg får en kredit på 20.000 kr + MOMS.
For dem, der vil diskutere videre, svarer jeg på nogle spørgsmål i tidligere indlæg:
bygherren = håndværkeren, mindre byggefirma på stedet med totalansvar for byggeriet
Priserne på alle varer på alle fakturaer til bygherren, som derefter er sendt videre til mig, er blevet saltet. Det er sket ved, at de har lagt en procentsats (20%? 25%?) på alle priser. I visse ekstreme tilfælde blev "bygherrens priser" derfor HØJERE end i butikken! Dette har de pinligt medgivet som "fejl" og krediteret mig.
Jeg diskuterer ikke en slags lille kickback på 5% eller sådan, det synes jeg bygherren kan være værd, hvis han handler meget. Dette er en metodisk prisforhøjelse for at tjene penge.
På de saltede fakturaer har bygherren derefter lagt 12% til sine omkostninger. For en sikkerheds skyld har han faktureret alle sine timer også, når han har bestilt materiale m.m., med 450 kr + MOMS. For ekstra sikkerhed tog han også betaling for 16 ture med materialer med firmabilen 595 kr + MOMS per styk. Jeg har altså betalt for varen + prisforhøjelse + 12% + tidsdebitering + transport af alle varer. Det må da være rekord i grådighed...
For dem, der vil diskutere videre, svarer jeg på nogle spørgsmål i tidligere indlæg:
bygherren = håndværkeren, mindre byggefirma på stedet med totalansvar for byggeriet
Priserne på alle varer på alle fakturaer til bygherren, som derefter er sendt videre til mig, er blevet saltet. Det er sket ved, at de har lagt en procentsats (20%? 25%?) på alle priser. I visse ekstreme tilfælde blev "bygherrens priser" derfor HØJERE end i butikken! Dette har de pinligt medgivet som "fejl" og krediteret mig.
Jeg diskuterer ikke en slags lille kickback på 5% eller sådan, det synes jeg bygherren kan være værd, hvis han handler meget. Dette er en metodisk prisforhøjelse for at tjene penge.
På de saltede fakturaer har bygherren derefter lagt 12% til sine omkostninger. For en sikkerheds skyld har han faktureret alle sine timer også, når han har bestilt materiale m.m., med 450 kr + MOMS. For ekstra sikkerhed tog han også betaling for 16 ture med materialer med firmabilen 595 kr + MOMS per styk. Jeg har altså betalt for varen + prisforhøjelse + 12% + tidsdebitering + transport af alle varer. Det må da være rekord i grådighed...
Senest redigeret:
Medlem
· västra götaland
· 8 indlæg
Næste gang du skal gøre noget med huset, spørg snedkeren hvad han skal bruge. Bed ham om at lave en liste.
Du ringer selv til firmaet og bestiller, de leverer det. Og hvis der bliver en masse tilovers, kan du bare returnere det.
Så bliver der ingen ekstra omkostninger.
Plus så er det dig, der får rabatten når du forhandler om bestillingen..MEGET NEMT!!
Så kan vi stoppe med at tale om 12% osv…..
Du ringer selv til firmaet og bestiller, de leverer det. Og hvis der bliver en masse tilovers, kan du bare returnere det.
Så bliver der ingen ekstra omkostninger.
Plus så er det dig, der får rabatten når du forhandler om bestillingen..MEGET NEMT!!
Så kan vi stoppe med at tale om 12% osv…..
"Næste gang du skal gøre noget med huset, spørg snedkeren hvad han skal bruge." Præcis det foreslog jeg, at vi skulle gøre. Det korte svar fra byggefirmaet var "det bliver billigere, hvis vi tager fra min byggeforretning." Det stolede jeg på.
Det var et stort byggeri, materialefakturaerne er en tyk bunke på sikkert 10 cm. Det er umuligt at holde styr på det under arbejdet, når to håndværkere koster over 1000 kr/timen og venter på materialer.
Helst ville jeg have haft fast pris på hele byggeriet. Jeg forsøgte at få det i omkring et år med forskellige byggerier, men det var umuligt. Det drejede sig om en tilbygning på et gammelt hus fra 1923, meget som kan gå galt går jeg ud fra.
Det var et stort byggeri, materialefakturaerne er en tyk bunke på sikkert 10 cm. Det er umuligt at holde styr på det under arbejdet, når to håndværkere koster over 1000 kr/timen og venter på materialer.
Helst ville jeg have haft fast pris på hele byggeriet. Jeg forsøgte at få det i omkring et år med forskellige byggerier, men det var umuligt. Det drejede sig om en tilbygning på et gammelt hus fra 1923, meget som kan gå galt går jeg ud fra.
Så har du jo et løfte fra ham, som professionel og erfaren udfører, at han skaffer materialer billigere end du kan gøre. Så er han bundet af det. Loven er meget streng mod firmaerne, da de er (eller bør være) i vidensmæssigt overtag i forhold til privatkunden. Jeg er ret sikker på, at du har en sag her. Han har bluffet, og det er tid til at kalde bluffen.
Man har faktiskt rent generellt Konsumenttjänstlagen att luta sig emot:
Att inte betala överpris för materialet är onekligen i konsumentens intresse. Om näringsidkaren, om det nu är av oförmåga eller medvetet, orsakar att konsumenten får betala onödigt mycket, så har han inte tagit till vara konsumentens intressen. Extra tydligt när han dessutom tagit betalt för att göra dåliga affärer för kundens räkning.Konsumenttjänstlagen sagde:4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Nu ved jeg ikke hvilke forudsætninger der var, da TS byggede, men en måde som kunne have været mulig her hos mig, havde været at gøre sådan her:
Her findes et stort byggemarked, som ville have været naturligt at udnytte. Der kan man også som privatperson oprette en konto. Man kan forhandle sig frem til en rabat, som gør at priserne kun er lidt højere end f.eks. Byggmax. Du kan bestille via mail, fax, brev, telefon eller direkte i butikken. Har du så meget materiale at det bliver "et læs", så leverer de det gratis. Men man kan selvfølgelig også selv tage det direkte i butikken, hvis man ønsker det. Derudover kan man returnere overskydende materiale uden nogen problemer.
Du kan arrangere, at byggefirmaet har ret til at tage varer på din konto. Så kan han bestille hvad han behøver, og du som forbruger får en gang om ugen en faktura, så du kan holde øje med forbruget. Byggeren behøver ikke at ligge ude med nogen penge og behøver ikke bekymre sig om nogen garantiansvar.
Dette er meget let at arrangere, og jeg tror, at det ville have været fuldt muligt de fleste steder i landet.
Her findes et stort byggemarked, som ville have været naturligt at udnytte. Der kan man også som privatperson oprette en konto. Man kan forhandle sig frem til en rabat, som gør at priserne kun er lidt højere end f.eks. Byggmax. Du kan bestille via mail, fax, brev, telefon eller direkte i butikken. Har du så meget materiale at det bliver "et læs", så leverer de det gratis. Men man kan selvfølgelig også selv tage det direkte i butikken, hvis man ønsker det. Derudover kan man returnere overskydende materiale uden nogen problemer.
Du kan arrangere, at byggefirmaet har ret til at tage varer på din konto. Så kan han bestille hvad han behøver, og du som forbruger får en gang om ugen en faktura, så du kan holde øje med forbruget. Byggeren behøver ikke at ligge ude med nogen penge og behøver ikke bekymre sig om nogen garantiansvar.
Dette er meget let at arrangere, og jeg tror, at det ville have været fuldt muligt de fleste steder i landet.