P
Findes spots som passer i apparatdåser. Har selv sådanne i køkken og badeværelse og så er det nok med en 34 mm regel hvis jeg ikke husker forkert.
Grønne apparatdåser monteret i loft med træregler, set fra indersiden af et rum under renovering. Ledninger forbinder dåserne.

Senest redigeret:
X XaZe sagde:
Tænk på den mindste dybde for spots hvis det er planen..
Ja det har jeg tænkt på :-)

P Peter_K sagde:
Der findes spots, der passer i apparatdåser. Har selv sådanne i køkken og badeværelse, og så er det nok med en 34 mm regel, hvis jeg ikke husker forkert.
Jo absolut, mente mest, at han skal overveje, om der findes spots, som han kan lide i den dybde. En af de få, som jeg fandt passede til mit formål, byggede 60mm.

H
M Mattias_Jönsson sagde:
Det skal sætte gips op i loftet, et lag som skal blive helt glat.
synes det bliver ikke særlig godt med bare et lag gips bliver lettere revner synes jeg.
vil gerne have gipsplank hvis det bare er et lag

henke_benke sagde:
tycker det blir inget videre med bare et lag gips bliver lettere sprækker tycker jeg.
vil gerne have gipsplank om det bare er et lag
Afhænger helt af hvordan man reglar, hvordan man lægger gipssamlinger, rumforhold, om man bruger netstrimmel eller papirstrimmel i samlingerne, osv osv.
Jeg har enkeltgips i hele lejligheden, ses ikke at det er efterbygget hvis jeg ikke havde spotlys.

Der findes også spots med lavt indbygningsmål, så det er nok med 28x70..
Vi har Hide-A-Lite halogenspotter i hele underetagen, næsten 100 stk. Fungerer perfekt, og ikke en eneste har gået i stykker efter 6 år...Indbygningsmål 22 mm.

Er taget, man skruer i, stabilt, kan man opdele nedreguleringen i fx to 21 mm krydsede lag med cc 30.
Så undgår man at ødelægge 70mm reglen for at få igennem vp-rør.

• Synes
Peter_K og 1 anden
  • Laddar…
M MagHam sagde:
Er loftet man skruer i stabilt, så kan man opdele nedhængningen i fx to 21 mm krydsede lag med cc 30.
Så slipper man for at ødelægge 70 mm reglen for at få igennem vp rør.
Det er jo smart tænkt, sparer jeg den opgave. Skal jeg afstive det første lag med cc 300, eller kan jeg bruge cc 600? Det andet lag kører jeg selvfølgelig cc 300.

Kan jeg bruge yderpanel 21x70? https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x70-ytterpanel-p08021070

Det burde gå med cc 60 i det første lag, men man skal huske, at 21 mm yderpanel slet ikke har den samme bøjestabilitet (andet lag må ikke svække!). Jeg har sat det på rummene på overetagen med første lag cc 40, fordi det passede at fastgøre hver anden i bjælkens linje og hver anden imellem. Det har holdt perfekt uden mindste sænkning eller sprækdannelse.

Sådan ja, så var loftbeklædningen gjort klar til spots og gips :-)
Det blev 21x70 som jeg lagde først et lag tværgående med cc 450. Fæstede hver regel med 5 stk. 6x60 sømplugs, sidder megagodt. Så skruede jeg det andet lag langsgående cc 300 med træskruer.

Tak for alle tips og forslag!

• Undertag med trælægter i gittermønster, klar til installation af spotlights og gipsloft.
  • Synes
Setomidor og 1 anden
  • Laddar…
Me like... (y)
Nu kommer du frem med vp-rør i alle retninger uden at save regelværket i stykker.
21 yderpaneler holder fremragende vægten af gips med de korte cc-afstande.

Du har jo betondæk, men hvis loftet havde været et træloft i et træhus, finder man bjælkelinjen og lader hver anden første brædde følge dem. Krydsningen i en træhus har en fordel mere, og det er, at loftet "flyder" frikoblet fra bevægelser i huset = sjældent bevægelsesrevner i gipsen.

En lille detalje, der letter arbejdet, er at sætte korte stumper langs væggen. Det er lettere, hvis man skal sætte loftliste senere. Ellers skal man holde styr på, hvor linjerne går.

• Synes
Setomidor og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.