26,309 læst ·
25 svar
26k læst
25 svar
Sænke loft 45 + gips med træregler eller metalregler
Jo absolut, mente mest, at han skal overveje, om der findes spots, som han kan lide i den dybde. En af de få, som jeg fandt passede til mit formål, byggede 60mm.P Peter_K sagde:
Afhænger helt af hvordan man reglar, hvordan man lægger gipssamlinger, rumforhold, om man bruger netstrimmel eller papirstrimmel i samlingerne, osv osv.henke_benke sagde:
Jeg har enkeltgips i hele lejligheden, ses ikke at det er efterbygget hvis jeg ikke havde spotlys.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Der findes også spots med lavt indbygningsmål, så det er nok med 28x70..
Vi har Hide-A-Lite halogenspotter i hele underetagen, næsten 100 stk. Fungerer perfekt, og ikke en eneste har gået i stykker efter 6 år...Indbygningsmål 22 mm.
Vi har Hide-A-Lite halogenspotter i hele underetagen, næsten 100 stk. Fungerer perfekt, og ikke en eneste har gået i stykker efter 6 år...Indbygningsmål 22 mm.
Det er jo smart tænkt, sparer jeg den opgave. Skal jeg afstive det første lag med cc 300, eller kan jeg bruge cc 600? Det andet lag kører jeg selvfølgelig cc 300.M MagHam sagde:
Kan jeg bruge yderpanel 21x70? https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x70-ytterpanel-p08021070
Det burde gå med cc 60 i det første lag, men man skal huske, at 21 mm yderpanel slet ikke har den samme bøjestabilitet (andet lag må ikke svække!). Jeg har sat det på rummene på overetagen med første lag cc 40, fordi det passede at fastgøre hver anden i bjælkens linje og hver anden imellem. Det har holdt perfekt uden mindste sænkning eller sprækdannelse.
Me like... 
Nu kommer du frem med vp-rør i alle retninger uden at save regelværket i stykker.
21 yderpaneler holder fremragende vægten af gips med de korte cc-afstande.
Du har jo betondæk, men hvis loftet havde været et træloft i et træhus, finder man bjælkelinjen og lader hver anden første brædde følge dem. Krydsningen i en træhus har en fordel mere, og det er, at loftet "flyder" frikoblet fra bevægelser i huset = sjældent bevægelsesrevner i gipsen.
En lille detalje, der letter arbejdet, er at sætte korte stumper langs væggen. Det er lettere, hvis man skal sætte loftliste senere. Ellers skal man holde styr på, hvor linjerne går.
Nu kommer du frem med vp-rør i alle retninger uden at save regelværket i stykker.
21 yderpaneler holder fremragende vægten af gips med de korte cc-afstande.
Du har jo betondæk, men hvis loftet havde været et træloft i et træhus, finder man bjælkelinjen og lader hver anden første brædde følge dem. Krydsningen i en træhus har en fordel mere, og det er, at loftet "flyder" frikoblet fra bevægelser i huset = sjældent bevægelsesrevner i gipsen.
En lille detalje, der letter arbejdet, er at sætte korte stumper langs væggen. Det er lettere, hvis man skal sætte loftliste senere. Ellers skal man holde styr på, hvor linjerne går.
Klik her for at svare