3,714 læst ·
80 svar
4k læst
80 svar
Rør bag gammel radiator, kan det være gummimasse/asbest?
Hvis din lejlighed ligger i Helsingborg og en tidligere arbejder på Eternit AB boede i netop din lejlighed og arbejdede hjemmefra med at slibe eternitplader (det forekom!), så kunne det rent teoretisk være asbest, i støvet, ellers ville det sandsynligvis være helt almindeligt indgroet snavs.S Slottsfrun sagde:
Ved ikke om jeg tør... vil helst ikke være der og rode, når jeg ikke ved, hvad det er.Düsseldorff sagde:
Men, ellers godt forslag!
Materialet igen... som tyndt blødt "pudder", ingen ruhed overhovedet.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 585 indlæg
Nej, men ret ofte er bekymring ubegrundet.S Slottsfrun sagde:
Den asbest, jeg har håndteret i mit erhvervsliv, kan tælles. I antal ton. Konstateret asbest altså, ikke mistænkt. Og jeg er ikke bekymret, jeg bruger beskyttelsesudstyr i stedet.
Hvorfor skulle man lægge asbest på et varmerør i et opvarmet rum?S Slottsfrun sagde:
Nogen erfaren "røris" her? 😊
Har lagt et indlæg ud om disse gamle rør bag radiator før, men undrer mig nu over om der er nogen "røris" med erfaring fra gamle tiders teknikker her?
Mit spørgsmål er som følger:
Plejede man før i tiden at isolere liggende rør bag radiator med gurmassa/asbest for at varmen ikke skulle gå ud i væggen men nå frem til selve radiatoren i stedet.
Altså så man ikke skulle miste varme unødvendigt. Det siger AI i hvert fald. 😊
Jeg har i ældre lejligheder fundet liggende rør bag radiator med "noget" på. De fleste her tror, det er gammelt støv, men jeg synes ikke, det ser sådan ud. Det bliver bare en masse spekulationer frem og tilbage, og derfor undrer jeg mig over om der er nogen her, som ved om man plejer at bruge denne "teknik".
Jeg er altså i tvivl om det kan være gammelt gurmassa/asbest.
Ja, det eneste sikre er at tage en prøve, jeg ved det.
Men vil stadig spørge, om der er nogen med erfaring med dette her.
Tak på forhånd!
Har lagt et indlæg ud om disse gamle rør bag radiator før, men undrer mig nu over om der er nogen "røris" med erfaring fra gamle tiders teknikker her?
Mit spørgsmål er som følger:
Plejede man før i tiden at isolere liggende rør bag radiator med gurmassa/asbest for at varmen ikke skulle gå ud i væggen men nå frem til selve radiatoren i stedet.
Altså så man ikke skulle miste varme unødvendigt. Det siger AI i hvert fald. 😊
Jeg har i ældre lejligheder fundet liggende rør bag radiator med "noget" på. De fleste her tror, det er gammelt støv, men jeg synes ikke, det ser sådan ud. Det bliver bare en masse spekulationer frem og tilbage, og derfor undrer jeg mig over om der er nogen her, som ved om man plejer at bruge denne "teknik".
Jeg er altså i tvivl om det kan være gammelt gurmassa/asbest.
Ja, det eneste sikre er at tage en prøve, jeg ved det.
Men vil stadig spørge, om der er nogen med erfaring med dette her.
Tak på forhånd!
Men ser det ikke ud som noget andet end støv? Har du prøvet at suge det op med støvsugeren?
Hvis det skulle være til varmeisolering, ser det jo meget sporadisk og ineffektivt ud (selv om støv også kan isolere noget).
Føles det som støv, og opfører sig som støv, så er det nok gammelt støv.
Hvis det skulle være til varmeisolering, ser det jo meget sporadisk og ineffektivt ud (selv om støv også kan isolere noget).
Føles det som støv, og opfører sig som støv, så er det nok gammelt støv.
Ja sporadisk, men tænker at det måske kan have løsnet sig gennem årene. Ingen anelse.Spikbjörn sagde:
Nej, ikke prøvet at støvsuge da det jo ville være det værste at gøre, hvis det skulle være asbest i materialet.
Men for pokker. Stik en pind ind og pil bøset ud, så finder du jo ud af, hvad det er, i stedet for at skrive i et forum.
Når det klør i min røv, klør jeg tilbage. Jeg spørger ikke en masse fremmede, om jeg har fået endetarmskræft.
PS. Arbejdede som rørlægger i halvfjerdserne, hvis det er gammelt nok😀?
Når det klør i min røv, klør jeg tilbage. Jeg spørger ikke en masse fremmede, om jeg har fået endetarmskræft.
Det ser jo ikke ud som andet end støv. Risikoen ved at støvsuge (selv om det er asbest) er nok ubetydelig, du gør det én gang, ikke hver dag hele livet (og hold op med at ryge, det er den farlige faktor med eller uden asbest hvis man ikke arbejder med det).S Slottsfrun sagde:
Bedrevidende
· östergötland
· 2 757 indlæg
Jeg har jo lidt svært ved at forstå sådanne her indlæg...
Hvorfor ikke bare rengøre/sanere væk problemet som om det var asbest...?
Hvorfor ikke bare rengøre/sanere væk problemet som om det var asbest...?
Hvad er der galt med at bede om viden fra dem, der har arbejdet inden for området?Intet sagde:
Men for pokker. Stik en pind ind og pille det ud, så får du jo at vide, hvad det er, i stedet for at skrive på et forum.
Hvis du var rørlægger i 70'erne, kan du måske være den rette person til at svare på mit spørgsmål om, hvorvidt man plejede at gøre sådan tidligere?
Uanset at du synes, jeg skal pille det ud med en pind.
Jeg er den rette person. Præcis som alle andre. At støve bag en radiator er ikke et sundhedsspørgsmål. Det er et motivationsspørgsmål.S Slottsfrun sagde:
Hvis du stiller et så urimeligt unødvendigt spørgsmål til en robot, får du åbenbart et urimeligt tåbeligt svar tilbage.
Du må undskylde, hvis jeg virker lidt hård. Men lærte din mor dig slet ingenting, da du var ung?
Jeg tror ikke, at udlejningskontoret vil interessere sig for gammelt støv bag radiatoren og næppe vil rykke ud akut. I "ældreas" huse var man helt ubekymret om energi, isolering og det varmetab, der jo alligevel ville ske inde i lejl (sandsynligvis lige så uinteressant i dag), hvor det alligevel skulle varmes af radiatoren. Asbest ville have kostet meget mere unødvendigt. Det er bare dårligt rengjort. Er man bekymret, må man gøre rent med overdreven forsigtighed, man vil ikke blive påvirket af den engangsåtgærde i livet.