J
Støvsuge er dumt, hvis man ikke har en støvsuger med rigtig godt filter, som man så skifter. For så ender det, -hvad-det-nu-er-, i støvsugeren og vil fortsætte med at støve næste gang du støvsuger.

Jeg ville tage en børste og forsigtigt feje skidtet op, derefter vådtørre og smide kludene væk.

Det spiller egentlig ingen rolle, om det er asbest, skimmel eller sved og fedt. Du vil have det ud uden at det ender i støvsugeren eller i lejligheden, og derfor er vådtørre det bedste.

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
J
L lat sagde:
Støvsug du op støvet, men vil du føle dig mere sikker så tag en ny pose & skift HEPA-filteret.
Skifte filter og pose efter rengøringen er færdig håber jeg du mener. :)

J JohanLun sagde:
Støvsugning er dumt, hvis man ikke har en støvsuger med et meget godt filter, som man så skifter. For så ender -hvad-det-nu-er- i støvsugeren og vil fortsætte med at støve næste gang du støvsuger.

Jeg ville tage en børste og forsigtigt feje skidtet op, så vaske med en våd klud og smide kludene væk.

Det spiller egentlig ingen rolle, om det er asbest, skimmel eller sved og fedt. Du vil have det ud uden at det ender i støvsugeren eller i lejligheden, og derfor er vådtørring det bedste.
Lyder meget klogt af dig!
Jeg er helt med på din idé.
Støvsugning er det absolut værste alternativ.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Kan du ikke tage et foto for at se røret?
Ligger foto ude allerede, i mit indlæg.

S Slottsfrun sagde:
Ligger foto ude allerede, i mit indlæg.
Send en prøve ind, hvis du tvivler på svarene her!

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Der ligger allerede et foto ude i mit indlæg.
Ikke nedenfra

• Synes
Slottsfrun og 1 anden
  • Laddar…
J
Bedst er nok, hvis du lige er flyttet ind, at klage over rengøringen. :)

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
E Emanuel01 sagde:
Send en prøve ind, hvis du er i tvivl om svarene her!
Det vil jeg gøre! 👍

J JohanLun sagde:
Bedst er nok hvis du lige er flyttet ind at klage over rengøringen. :)
Ja, det er også en mulighed!

Matti_75 Matti_75 sagde:
Ikke nedefra
Nej, det er helt sandt. Ikke der og kan fotografere nu, desværre.

S Slottsfrun sagde:
Nogen erfaren ”røris” her? 😊
Ja.
S Slottsfrun sagde:
Har lagt ud et indlæg omkring disse gamle rør bag radiator tidligere, men undrer nu i stedet om der findes ”røris” med erfaring af gamle tiders teknikker her?
Ja.
S Slottsfrun sagde:
Mit spørgsmål er som følger:

Plejede man førhen at isolere liggende rør bag radiator med gurmassa/asbest for at varmen ikke skulle gå ud i væggen, men i stedet tage sig til selve radiatoren.
Dvs at man ikke skulle miste varme unødigt. Så siger i hvert fald AI. 😊
Nej.
S Slottsfrun sagde:
Jeg har i ældre lejligheder fundet liggende rør bag radiator med ”noget” på. De fleste her tror, at det er gammelt støv, men jeg synes ikke, at det ser sådan ud. Bliver bare en masse spekulationer frem og tilbage og derfor vil jeg høre, om der er nogen her, der ved om man plejede at anvende denne ”teknik”.
Ja. Nej.
S Slottsfrun sagde:
Jeg er altså nysgerrig på om det kan være gammel gurmassa/asbest.

Ja, eneste sikre er at tage prøve, jeg ved det.
Men, vil alligevel spørge om der er nogen med erfaring af dette her.
Ja.
S Slottsfrun sagde:
Tak på forhånd!
Værsgo.

• Elsker
Festlund
  • Laddar…
Nu er det ikke asbest, vi ser på billederne. Men HVIS det nu var sådan, at der findes asbest der bag radiatoren. Hvem ville bekymre sig? Udlejeren vil absolut ikke bekymre sig.

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Nu er det ikke asbest vi ser på billederne. Men HVIS det nu var sådan at der findes asbest der bagved radiatoren. Hvem ville så bekymre sig? Udlejeren vil absolut ikke bekymre sig.
Hvorfor skulle man ikke bekymre sig?

Claes Sörmland
S Slottsfrun sagde:
Nej, det er ikke almindeligt støv. Tog forsigtigt med fingeren på materialet. Fik noget der minder om tyndt, beige, blødt, gipslignende på min finger.
Er det ikke støv sammen med gipsslipestøv fra forskellige ommalinger af lejligheden gennem årene? Og måske et og andet organisk materiale fra blomsterne, der er faldet ned fra vindueskarmen og tørret fast der på røret?

• Synes
gmogmo og 2 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Hvorfor skulle man ikke bekymre sig?
Fordi næsten alle ikke ser dette som et problem, mere end muligvis dårlig rengøring.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.