S Slottsfrun sagde:
Fordi jeg ikke har tænkt mig at håndtere materialet selv. Bor i en lejelejlighed. Ville bare høre mig for inden diskussion med udlejeren.
Udlejeren er ikke din kammertjener.
Rengøring må du klare selv, medmindre andet er skrevet i lejekontrakten.

• Synes
Dublin og 1 anden
  • Laddar…
Intet Intet sagde:
Jeg er den rigtige person. Ligesom alle andre. At støve bag et element af er ikke et sundhedsspørgsmål. Det er et motivationsspørgsmål.

Hvis du stiller et så uendeligt unødvendigt spørgsmål til en robot, får du åbenbart et uendeligt dumt svar tilbage.

Du må undskylde, hvis jeg virker lidt tvær. Men lærte din mor dig ingenting, da du var ung?
Trist at blive mødt sådan.
Jeg tror på at møde hinanden med venlighed og respekt.
Jo, hun lærte mig en masse.

S Slottsfrun sagde:
Trist at blive mødt sådan her.
Tror på at møde hinanden med venlighed og respekt.
Tro mig. Jeg har mødt dig med al den respekt jeg kan opbringe.
S Slottsfrun sagde:
Jo, hun lærte mig masser.
Sikkert. Men ikke hvordan man gør en lejlighed ren.

• Synes
Festlund
  • Laddar…
Dette er tredje (om ikke flere?) tråd om støvet bag dit element. Følte du, at du ville have flere svar om, at det er støv, og at du skal gøre rent? 😅

Problemet er løst på 3 minutter med en støvsuger og et langsmalt mundstykke, inklusive tiden til at tage støvsugeren frem og stille den tilbage.

Bekymre dig ikke mere, rengør bare.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
F Festlund sagde:
Dette er tredje (om ikke flere?) tråd om støvet bag dit element. Følte du, at du ville have flere svar om, at det er støv, og at du skal gøre rent? 😅

Problemet er løst på 3 minutter med en støvsuger og et langstrakt mundstykke, inklusiv tiden det tager at finde frem og sætte støvsugeren tilbage.

Bekymr dig ikke mere, gør bare rent.
Ja, og stadig intet svar på mit konkrete spørgsmål. Det er faktisk ganske relevant i sammenhængen. Hvis man plejede at gøre sådan (bruge gurmassa til at isolere rør bag radiator), ja så er støvsugning ingen smart idé, før man har analyseret materialet.
Den værste idé faktisk.

Hvis man skal tro alarmrapporterne, så virker det farligere at gå en tur i en trafikeret storby det samme antal minutter på en gade, hvor der ikke er forbud mod pigdæk, end at støvsuge lidt bag sit element. Endnu værre at bo ved en sådan gade i en by. Der indføres forbud mod pigdæk, men ikke mod støvsugning (dog sælges diverse ekstra dyre filtre og andet til ekstra dyre støvsugere for dem, der støvsuger ekstra ofte, men det ser ikke ud til at ske bag dit element).

• Synes
Festlund
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Ville bare høre mig for inden diskussion med udlejer.
Som andre allerede har skrevet. Jeg kan ikke forestille mig, at din udlejer bekymrer sig det mindste om støv eller andet uønsket støvlignende materiale bag dit varmeapparat.

Vil du have det væk ser jeg kun et par muligheder. Rengør selv, få fat i et rengøringsfirma eller få fat i nogen, der arbejder med asbestsanering.

• Synes
Festlund
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Ja, og endnu intet svar på mit konkrete spørgsmål. Det er faktisk ret relevant i denne sammenhæng. Hvis man plejede at gøre sådan (bruge gurmassa til at isolere rør bag radiator), ja så er støvsugning ingen smart idé, før man har analyseret materialet.
Typ den dårligste idé faktisk.
Du vil aldrig acceptere noget andet end det, du selv synes, med tanke på at du fortsætter med at forsøge at få noget opbakning, så min anbefaling er da at analysere emnet.

Tag en prøve og send den straks til analyse, så du kan sove i fred fremover.

Så gør du rent, og holder efter fremtiden.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn sagde:
Hvis man skal tro alarmrapporterne, så virker det farligere at gå en tur i en trafikeret storby det samme antal minutter på en gade, hvor der ikke er forbud mod pigdæk, end at støvsuge lidt bag sin radiator. Endnu værre at bo ved en sådan gade i en by. Der indføres forbud mod pigdæk, men ikke mod støvsugning (dog sælges diverse ekstra dyre filtre og andet til ekstra dyre støvsugere for dem, der støvsuger ekstra ofte, men det virker ikke til at ske bag din radiator).
Jeg er helt nytilflyttet så uanset hvad det er bag radiatoren så har det nul at gøre med mig og min rengøring.

S Slottsfrun sagde:
Ja, och endnu intet svar på mit konkrete spørgsmål. Den er faktisk ret relevant i sammenhængen.
Nej. Den er totalt orelevant. At gøre rent i en lejlighed anses ikke for at være et problem over hoved.
S Slottsfrun sagde:
Om man plejede at gøre sådan (bruge gurmassa for at isolere rør bag radiator)
NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ.
S Slottsfrun sagde:
, ja då är dammsuga ingen smart idé innan man analyserat materialet.
Typ den sämsta idén faktiskt.
JEG GIVER OP.

• Synes
  • Elsker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
Du kan jo også bede din udlejer om at udføre en asbesttest. Mine tidligere udlejere ville ikke have indvilliget i det, støv bag radiatorer er lejerens ansvar. Eller så kan du hævde dårlig flytterengøring, hvis du er nyindflyttet.

Det nemmeste og hurtigste er at finde støvsugeren frem.

• Synes
Alfredo
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Jeg er helt ny-indflyttet, så uanset hvad der er bag radiatoren, har det intet med mig og min rengøring at gøre.
Det har alt med din rengøring at gøre. Eller rettere sagt. Mangel på rengøring.

Milde Matilde. Stop med at skrive og gør rent i stedet.

• Synes
Sudden2016 og 2 andre
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sagde:
Som andra redan har skrivit. Jag kan inte föreställa mig att din hyresvärd bryr sig det minsta om damm eller annat oönskat dammliknande material bakom ditt element.

Vill du ha bort det ser jag bara ett fåtal möjligheter. Städa själv, ta dit en städfirma eller ta dit någon som jobbar med asbestsanering.
Så du menar att om det är asbesthaltigt material i icke fast form så ska hyresvärden inte bry sig? Det tror jag nog.
NyKarin NyKarin sagde:
Du kan ju också be din hyresvärd att genomföra ett asbesttest. Mina tidigare hyresvärdar skulle inte ha gått med på det, damm bakom element är hyresgästens ansvar. Eller så kan du hävda usel flyttstädning om du är nyinflyttad.

Enklast och snabbast är att ta fram dammsugaren
NyKarin NyKarin sagde:
Du kan ju också be din hyresvärd att genomföra ett asbesttest. Mina tidigare hyresvärdar skulle inte ha gått med på det, damm bakom element är hyresgästens ansvar. Eller så kan du hävda usel flyttstädning om du är nyinflyttad.

Enklast och snabbast är att ta fram dammsugaren.
Intet Intet sagde:
Det har allt med din städning att göra. Eller rättare sagt. Brist på städning.

Milda Matilda. Sluta skriv och städa istället.
Tror du missat en sak, jag är helt nyinflyttad.

S Slottsfrun sagde:
Ja, og endnu intet svar på mit konkrete spørgsmål. Det er faktisk ret relevant i denne sammenhæng. Hvis man plejede at gøre sådan (bruge gurmassa til at isolere rør bag radiator), ja så er støvsuge ingen smart idé, inden man har analyseret materialet.
Typ den dårligste idé faktisk.
Jeg har vel alligevel givet dig svaret at man ikke anså den foranstaltning som omkostningseffektiv (at isolere varmeførende rør inde i lejligheden som alligevel skulle opvarmes. I dybe kælderhvælvinger eller udendørs måske, men tvivlsomt om man skulle have brugt asbest, da der sandsynligvis fandtes billigere og bedre isolerende materialer hvis det gælder varmekoefficienten. Asbest har primært andre egenskaber, så vidt jeg ved.

Sov godt og bekymre dig mindre om asbest ved rengøring, det er ikke et problem i hjemmets støvsugning (særligt ikke for ikke-rygere).

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Tror du missat en sak, jag är helt nyinflyttad.
og du har misset svaret på dit spørgsmål.

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ.

• Synes
Spikbjörn og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.