Har lige flyttet ind i lgh, hus fra 30'erne.
Vandbårne gamle radiatorer.
Opdagede ved et tilfælde, at rørene bag radiatorerne har noget på sig.
Som "støv" når jeg rører ved det med fingeren. Typisk beige. Ret tykt lag.

Bliver bekymret om det kan være en gammel gurmassa, med asbest.
Behøver jeres hjælp!

Brugte man gurmassa indeholdende asbest på denne type længdegående liggende rør?
Eller hvad kan det ellers være?

Nej, det er ikke almindeligt støv.
Jeg tog forsigtigt med fingeren på materialet.
Fik noget som tyndt, beige, blødt, gipslignende på min finger.

Ved at man havde gurmassa/asbest på rør ved især bøjninger, gennemføringer.
Men Chat GPT sagde, at man også havde det for at isolere rørene, så varmen ikke gik tabt gennem at gå via rørene ind i væggen, men i stedet gik til selve radiatoren,
som det er meningen.

Bliver bekymret... er der nogen der har viden om dette?

Tak på forhånd!

• Et gammelt vandrør dækket af et tykt, beige lag af materiale, muligvis isoleringsstof, set bag en radiator i et hus fra 1930'erne.
  • Gammelt rør bag radiator, dækket af tykt, beige lag af materiale der ligner støv eller gips, i en 30'er-ejendom, muligvis isolerende asbest.
Denne bekymring for asbest ser ud til at forringe din livskvalitet. Har du søgt hjælp for denne bekymring? Med det sagt, blev varmerør stort set aldrig isoleret, når de gik gennem et rum, der alligevel skulle varmes op. Det var rør, der blev indbyggede i gulvbjælkelag eller blev trukket i kældre, som blev isoleret. Med al sandsynlighed er det støv; hvem ved, hvor mange årtier der er gået, siden nogen gjorde rent der. Årti-gammelt støv kan sandsynligvis se ud på mange forskellige måder.

• Synes
Jenpet og 5 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Har lige flyttet ind i en lejlighed, hus fra 30'erne.
Vandbårne gamle radiatorer.
Opdagede ved en ren tilfældighed, at rørene bag radiatorerne har noget på sig.
Som "støv" når jeg rører ved det med fingeren. Typisk beige. Ret tykt lag.

Bliver bekymret om det kan være en gammel gurmassa, med asbest.
Har brug for jeres hjælp!

Plejede man at anvende gurmassa indeholdende asbest på denne type længdegående liggende rør?
Eller hvad kan det ellers være?

Tog forsigtigt med fingeren på materialet.
Fik noget, der var som tyndt, beige, blødt, gipslignende på min finger.

Ved at man havde gurmassa/asbest på rør især ved bøjninger, gennemføringer.
Men Chat GPT sagde, at man også havde det for at isolere rørene, så varmen ikke gik tabt gennem rørene ind i væggen, men for at varmen primært skulle gå til selve radiatoren,
som det er meningen.

Bliver bekymret… er der nogen, der har viden om dette?

Tak på forhånd!
Det ser ikke kun ud som støv - det er støv.
Den tidligere ejer har sjusket med flytterengøringen.

• Synes
Intet og 1 anden
  • Laddar…
Düsseldorff
20+ års samlet støv.

• Synes
Alfredo og 1 anden
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Denne bekymring for asbest synes at forringe din livskvalitet. Har du søgt hjælp for denne bekymring?
Med det sagt blev varmerør stort set aldrig isoleret, når de gik igennem et rum, der alligevel skulle opvarmes. Det var rør, der gik indbygget i gulvbjælkelag eller blev lagt i kældre, der blev isoleret. Med al sandsynlighed er det støv, hvem ved, hvor mange årtier der er gået siden nogen har rengjort der. Årtiers gammelt støv kan sandsynligvis se ud lidt, som det nu vil.
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
20+ års samlet støv.
Ville ønske det var tilfældet, men nej, det er som en "masse". Selvfølgelig med lidt almindeligt er støv ovenpå.
Er kun sådan her på en del af røret, det andet uden. Støv ville have ligget som et tæppe over hele røret, men denne del er meget tykkere med "noget" på.

S Slottsfrun sagde:
Havde ønsket, at det var tilfældet, men nej, det er som en "masse". Selvfølgelig med lidt almindeligt støv ovenpå.
Det er kun sådan her på en del af røret, det andet uden. Støv havde ligget som en måtte over hele røret, men denne del er meget tykkere med "noget" på.
Efter tilstrækkeligt mange døde hudceller bliver støv sådan.

• Synes
Intet
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Denne bekymring for asbest synes at forringe din livskvalitet. Har du søgt hjælp for denne bekymring?
Med det sagt, varmerør blev stort set aldrig isoleret, når de gik igennem et rum, der alligevel skulle opvarmes. Det var rør, der gik indbyggede i gulvbjælkelag eller blev trukket i kældere, der blev isoleret. Med al sandsynlighed er det støv, hvem ved, hvor mange årtier der er gået, siden nogen gjorde rent der. Årtier gammelt støv kan sandsynligvis se ud lidt som helst.
Jeg har "styr" på min bekymring, men også bekymrede sjæle kan nogen gange have grund til deres bekymring.
Bekymringen er ikke altid ubegrundet.

Ser ud som en "masse", smat af en slags. Selvfølgelig med almindeligt støv ovenpå.
Er kun på en viss strækning på røret.
Støv ville have lagt sig som en belægning over det hele. Massen er ret tyk, men smuldret og ujævnt tyk.

Som de oven skriver, asbest er det ikke.

Mange gange er det bedst ikke at analysere, hvad skidtet er, det gør en ikke lykkeligere. Vask af og glem.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Jeg har "koll" på min bekymring, men selv bekymrede sjæle kan nogle gange have belæg for deres bekymring.
Bekymringen er ikke altid ubegrundet.

Ser ud som en "masse", snask af en slags. Selvfølgelig med almindeligt støv ovenpå.
Er kun på en bestemt strækning på røret.
Støv ville have lagt sig som en belægning over det hele. Massen er ganske tyk, men forvitret og ujævnt tyk.
Strækningen det er mest på er den, der er sværest at komme til, eller?

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
NyKarin NyKarin sagde:
Som de oven skriver, asbest er det ikke.

Mange gange er det bedst ikke at analysere, hvad det er for skidt, det gør en ikke lykkeligere. Vask af og glem.
Hvorfor kan det ikke være det?
Som jeg har svaret
G gmogmo sagde:
Strækningen det er mest på er den, der er sværest at nå, ikke?
Nej, lige så svært at nå på øvrige strækning.

Düsseldorff
S Slottsfrun sagde:
Havde ønsket at så var tilfældet, men nej, det er som en ”massa”. Selvfølgelig med lidt almindeligt er støv ovenpå.
Er kun sådan her på en del af røret, det andet uden. Støv havde ligget som en måtte over hele røret, men denne del er meget tykkere med ”noget” på.
Synes det ser præcis ud som støv plejer at opføre sig bag radiatorer. Plejer ligesom at klumpe sig lidt sammen. Ved ikke om det kan skyldes kondens på rørene måske.

• Synes
NyKarin og 3 andre
  • Laddar…
Synes det ser præcis ud som støv plejer at opføre sig bagved radiatorer. Plejer ligesom at klumpe sig lidt sammen. Ved ikke om det kan skyldes kondens på rørene måske.
Jeg håber du har ret.
Men det mærkelige er, at tykkelsen "støv" varierer meget på venstre og højre side af røret, bag ved elementet.
Den ene side nærmest intet "støv" overhovedet og den anden side så tykt, at jeg mistænker en form for masse.
Tænker at hvis det er kondens, så burde hele røret have haft kondens og være "ramt" ens.

Düsseldorff
S Slottsfrun sagde:
Jeg håber du har ret.
Men det underlige er, at tykkelsen "damm" varierer meget på venstre og højre side af røret, bagved elementet.
Den ene side har næsten ingen "damm" overhovedet, og den anden side er så tyk, at jeg mistænker en form for masse.
Tænker at hvis det drejer sig om kondens, så burde hele røret jo have haft kondens og været "ramt" lige meget.
Ja det er jo lidt mærkeligt. Kan det være blevet gjort rent på den ene side og glemt på den anden?

Ja det er jo lidt mærkeligt. Kan det være blevet rengjort den ene vej og glemt den anden?
Man kan jo altid håbe... 😊
Men, er støv virkelig som et tyndt blødt "pudder"? Det blev sådan på fingerspidsen, da jeg forsigtigt berørte materialet.
Typ så tyndt og blødt som gips.

Düsseldorff
Hvis du tør, kan du prøve at tænde ild på lidt. Hvis det brænder, er det støv. Hvis det slet ikke brænder, kan det være asbest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.