S Slottsfrun sagde:
Så du mener at hvis det er asbestholdigt materiale i ikke fast form, så skal udlejeren ikke bekymre sig?
Jeg har ikke skrevet noget om, hvad en udlejer skal gøre. Jeg har skrevet, hvad jeg tror, de fleste udlejere vil gøre, og det er at lade dig selv rydde op bag radiatoren.

Men selvfølgelig, hvis du klager over, at det var dårligt flytterengjort og har en virkelig serviceorienteret udlejer, sender de måske nogen med en støvsuger.

• Synes
Dublin og 2 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Jag är helt nyinflyttet, så uanset hvad der er bag radiatoren, har det intet med mig og min rengøring at gøre.
Så må du vel klage over flytterengøringen?

jeg forsøger bare at give dig argumenter for ikke at bekymre dig om asbest, det virker helt ubegrundet. selvom der mod al forventning skulle findes en asbestfiber i støvet.

• Synes
JohanLun og 3 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Er der nogen erfaren "rørarbejder" her? 😊

Har tidligere lagt et indlæg om disse gamle rør bag radiator, men undrer mig nu i stedet om der findes "rørarbejdere" med erfaring fra gamle tider teknikker her?

Mit spørgsmål er som følger:

Plejede man før i tiden at isolere liggende rør bag radiator med gurmassa/asbest for, at varmen ikke skulle gå ud i væggen, men tage sig til selve radiatorn i stedet.
Dvs at man ikke skulle miste varme unødigt. Så siger i det mindste AI. 😊

Jeg har i ældre lejlighed fundet liggende rør bag radiator med "noget" på. De fleste her tror, at det er gammelt støv, men jeg synes ikke, at det ser sådan ud. Bliver bare en masse spekulationer frem og tilbage, og derfor undrer jeg mig, om der er nogen her, der ved, om man plejede at bruge denne "teknik".

Jeg er altså spekulativ omkring, om det kan være gammel gurmassa/asbest.

Ja, det eneste sikre er at tage en prøve, jeg ved.
Men vil alligevel spørge, om der er nogen med erfaring med dette her.

Tak på forhånd!
Det er ikke forkert at være forsigtig. Men at støvsuge kan være en dårlig idé, da asbestfiberen kan gå igennem støvsugerens filter, da den kan være så lille, at den går igennem. Men har du ikke mange sådanne elementer, er det nok ingen fare.

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Hvordan ser røret ud nedefra? Er det nøgent på undersiden, er det støv. Er det lige så tykt der, er det isolering.

• Synes
Jenpet og 3 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Nogen erfaren ”røris” her? 😊

Har lagt ud et indlæg omkring disse gamle rør bag radiator tidligere, men undrer mig nu i stedet om der findes ”røris” med erfaring af gamle tiders teknikker her?

Mit spørgsmål er som følger:

Plejede man førhen at isolere liggende rør bag radiator med gurmassa/asbest for at varmen ikke skulle gå ud i væggen men tage sig til selve radiatoren i stedet.
Altså, at man ikke skulle miste varme unødvendigt. Så siger i hvert fald AI. 😊

Jeg har i ældre lejligheder fundet liggende rør bag radiator med ”noget” på. De fleste her tror, det er gammelt støv, men jeg synes ikke, det ser sådan ud. Det bliver bare en masse spekulationer frem og tilbage, og derfor undrer jeg mig om der findes nogen her som ved om man plejede at anvende denne ”teknik”.

Jeg er altså i tvivl om det kan være gammel gurmassa/asbest.

Ja, det eneste sikre er at tage en prøve, jeg ved det.
Men, vil alligevel spørge om der findes nogen med erfaring om dette her.

Tak på forhånd!
Røris uden alt for meget viden om de gamle gode tider her! Jeg synes ikke det ser ud som isolering, har alligevel stødt på en hel del ældre anlæg og ikke stødt på nogen som skulle have været isoleret på den måde. Men vil du være forsigtig så tag en sprayflaske og væd det godt ned inden du forsigtigt stopper det i pose 😊 det er jo kun farligt når det begynder at hvirvle omkring!

• Synes
Festlund og 2 andre
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn sagde:
Jeg har vel alligevel givet dig svaret, at man ikke anså den foranstaltning som omkostningseffektiv (at isolere varmeførende rør inde i lgh som alligevel skulle opvarmes. I dybe kældervælge eller udendørs måske, men tvivlsomt om man ville have brugt asbest, da der sandsynligvis fandtes billigere og bedre isolerende materialer hvis det gælder varmekoefficienten. Asbest har primært andre egenskaber efter hvad jeg ved.

Sov godt og bekymre dig mindre for asbest ved rengøring, det er ikke et problem i hjemmets støvsugning (især ikke for ikke-rygere).
Ville bare gerne supplere dette fremragende indlæg. Asbest i rørisolering blev tidligere anvendt i rørknæk i kældergange og lignende. Det var en masse som blev påført for hånd, viklet med en form for stof, og asbestmassen hærder. På strækningerne var der en anden isolering. Ser man gamle rør i ældre huse med ukendt isolering, og den virker blød på strækninger men hård i rørbøjer, så antag at det er asbest i bøjningerne.

Jeg har ikke stødt på huse hvor man har anvendt asbest som billederne viser, men hvis Slottsfruen er bekymret, så må hun få testet støvet. Selv ville jeg feje det væk og bortskaffe det på passende vis.

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
B Björne57 sagde:
Det er ikke forkert at være forsigtig. Men at støvsuge kan være en dårlig idé, da
asbestfiber kan gå igennem støvsugerens filter, da den kan være så lille, at den passerer igennem. Men hvis du ikke har mange sådanne elementer, er der nok ingen fare.
Tak for det kloge input! Præcis sådan tænker jeg også. Støvsugning er det værste at gøre, hvis man er usikker, og absolut det værste, hvis det skulle være asbest.

Taknemmelig for, at nogen i denne tråd ikke latterliggør og raljerer over mig,
som om jeg skulle være en jubelidiot og mindre vidende. Tak! ❤️

Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvordan ser røret ud nedefra? Er det bart på undersiden er det støv. Er det lige så tykt der, er det isolering.
Det var smart tænkt! Har ikke tjekket under... kan nok ikke ses (er meget trangt), men kan prøve at komme ind med en finger og mærke efter.

Z Zebraponken sagde:
Røris uden alt for meget viden om de gamle gode tider her! Jeg synes ikke, det ser ud som isolering, har alligevel stødt på en del ældre anlæg og ikke stødt på nogen, som skulle have været isoleret på den måde. Men vil du være forsigtig, så tag en sprayflaske og gør det godt vådt, inden du forsigtigt putter det i en pose 😊 det er jo kun farligt, når det begynder at hvirvle rundt!
Tak for det kloge input! Og for at du deler ud af din erfaring.

Ja, det skal man helt klart gøre vådt, hvis man selv vil håndtere det og få det til at støve mindre. Det ærgerlige ved kråkesangen her er, at det ikke er muligt at få en hånd ind for at skrabe det væk… man kan ikke komme til.

K Korvgrillaren sagde:
Skulle bara vilja komplettera dette fremragende indlæg. Asbest i rørisolering blev tidligere brugt i rørbøjningerne i kældergange og lignende. Det var en masse, der blev smurt på i hånden, omviklet med en form for stof, og asbestmassen størknede. På lige strækninger var der anden isolering. Ser man gamle rør i ældre huse med ukendt isolering, og den virker blød på lige strækninger men hård i rørbøjninger, så gå ud fra, at der er asbest i bøjningerne.

Jeg har ikke stødt på huse, hvor man har lagt asbest på, som billederne viser, men hvis Slottsfruen er bekymret, så må hun lade teste støvet. Jeg ville selv feje det væk og bortskaffe det på passende måde.
Tak søde for at du deler din viden og erfaring!

Desværre er der alt for trangt til at komme til og "feje væk". Man kan hverken få en hånd, eller endnu mindre en kost derind.
Og støvsuge vil jeg ikke, hvis der skulle være asbest, er det jo den dårligste fremgangsmåde.

Asbest er ikke såååå farligt, især ikke hvis man kun udsættes for det en enkelt gang. Det kræver "ganske" meget eksponering, før risikoen for kræft opstår.
Hvis man har taget metroen i Stockholm, for eksempel, har/man været ret eksponeret, da asbest indgik i bremsebelægningerne i det mindste op til 80'erne, og metroen er næppe blevet totalt saneret siden da.

Støvsug du støvet op, men hvis du vil føle dig mere tryg, så brug en ny pose & skift HEPA-filtret.

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
L lat sagde:
Asbest er ikke såååå farligt, især ikke hvis man kun udsættes for det en enkelt gang. Det kræver "ret" betydelig eksponering, før risikoen for kræft opstår.
Har man kørt med metroen i Stockholm fx så har/er man ret eksponeret, da asbest indgik i bremsebelægningerne i det mindste frem til 80'erne, og metroen er næppe totalrenoveret siden da.

Støvsug støvet op, men hvis du vil føle dig mere sikker, så tag en ny pose & skift HEPA-filteret.
Jeg har desværre været udsat flere gange tidligere, blandt andet på grund af håndværkere, der har skabt støv i mit hus tidligere.
Og ødelagte rørbøjninger med asbest i mit fyrrum. Men men, bare forsøge at "glemme" og komme videre. Vil dog derfor ikke udsætte mig for endnu mere eksponering, hvis jeg kan undgå dette.

S Slottsfrun sagde:
Jeg har desværre været udsat flere gange tidligere, blandt andet på grund af håndværkere, der skabte støv i mit hus tidligere.
Og ødelagte rørbøjninger med asbest i mit fyrrum. Men men, bare at forsøge at ”glemme” og komme videre. Vil dog derfor ikke udsætte mig for endnu mere eksponering, hvis jeg kan undgå det.
Uden at forklejne risikoen så taler man i de fleste tilfælde om årelang eksponering.
Men som sagt, man skal med rimelige midler minimere risikoen for yderligere eksponering.

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
L lat sagde:
Uden at forklejne risikoen så taler man i de fleste tilfælde om års eksponering.
Men som sagt, man skal med rimelige midler minimere risikoen for videre eksponering.
Ja, det føles klogt ikke at inhalere mere, hvis man kan undgå dette.

S Slottsfrun sagde:
Det var smart tænkt! Har ikke tjekket nedenunder… går nok ikke at se (er meget trangt), men kan forsøge at komme ind med en finger og mærke efter.
Kan du ikke tage et foto for at se røret?

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.