10,336 læst ·
33 svar
10k læst
33 svar
Rive ned loftet og sætte gips?
Nja, helt glat loft har vi givet op, dels fordi intet andet rum har det i huset og dels fordi revner bliver en risikofaktor og så må det hele laves om.JohanLun sagde:Tror ikke du kan få det der sidder til et glat loft, men kan du reparere det tilbage til originaludførelse lyder det som det bedste...
Burde det ikke ellers gå at sætte en "renoveringsgips" (tyndere) direkte over det gamle skidt og skrue / lime i de plader der sidder? Der sidder vel lægter under disse plader som man kan skrue i? Lange skruer...
Meget muligt man kan sætte tyndere gips men samlingerne vil stadig blive et problem, det er som sagt et træhus så det bevæger sig.
Der er ingen fer og not men der er spær som man kan fastgøre i. Tror dog stadig at renovere det loft som er der er den bedste vej at gå.
Det der skal gøres er en masse spartling og slibning men sandsynligvis også fylde fugerne mellem pladerne med latex inden maling så de kan bevæge sig lidt. Har jo set i andre rum at det let bliver revner mellem dem ellers.
Normalt så lader man jo revnerne være synlige, det er vel ligesom meningen med designet. Jeg synes ikke denne type fliser er pæne, men smag er som bagen og kender nogen som har sat sådan nogle op for nylig, fordi de synes det er pænt (tror jeg).
Jeg har noget lignende opsat (formentlig) i 40-60'erne, blandt andet en væg med en slags treetexplader, så udfyldte jeg den grimme fugemasse med latex og malede derefter over, det har fungeret i lidt over et år, jeg ser ikke nogen tendens til, at det vil revne... Dog er min tanke, at på sigt (men det kan være 10 år) lave noget pænere her... Lofterne med sådan nogle plader vil jeg rive ned, men det er fordi det slet ikke passer i et hus fra århundredeskiftet... Og fordi de i vores spisestue har sænket loftet måske en decimeter (køkkenloftet var sænket sikkert 40 cm men det er "udbedret" nu).
Så brug latexfuge hvis du vil slippe for revnerne!
Jeg har noget lignende opsat (formentlig) i 40-60'erne, blandt andet en væg med en slags treetexplader, så udfyldte jeg den grimme fugemasse med latex og malede derefter over, det har fungeret i lidt over et år, jeg ser ikke nogen tendens til, at det vil revne... Dog er min tanke, at på sigt (men det kan være 10 år) lave noget pænere her... Lofterne med sådan nogle plader vil jeg rive ned, men det er fordi det slet ikke passer i et hus fra århundredeskiftet... Og fordi de i vores spisestue har sænket loftet måske en decimeter (køkkenloftet var sænket sikkert 40 cm men det er "udbedret" nu).
Så brug latexfuge hvis du vil slippe for revnerne!
Aha, nja jeg havde ikke tænkt mig at fylde sprækkerne helt op, men det er egentlig de mindre sprækker, som der altid er mellem pladerne. I dette tilfælde bliver der sprækker, som så bliver sorte når man kigger op, og det er ret iøjnefaldende, når loftet er hvidt.JohanLun sagde:Normalt set lader man jo sprækkerne være synlige, det er vel ligesom meningen med designet. Jeg synes ikke denne type plader er flotte, men smag er som bagen og kender nogen som har sat sådanne op for nylig, fordi de synes det er flot (tror jeg).
Jeg har noget lignende opslået fra (formentlig) 40-60 tallet, blandt andet en væg med en slags tretexplader, så fyldte jeg den grimme fuge med latex og malede så over, det har fungeret i godt et år, jeg ser ingen tendens til at det vil sprække op... Dog er min tanke at på sigt (men det kan være 10 år) gøre noget flottere her... Lofterne med sådanne plader vil jeg rive ned, men det er fordi det slet ikke passer i et århundredeskifteshus... Og fordi de i vores spisestue har sænket loftet måske en decimeter (køkkenloftet var sænket sikkert 40 cm, men det er "afhjulpet" nu).
Så brug du latexfug hvis du vil slippe for sprækkerne!
Her kan man se sådan en sprække:

http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg
Så min tanke er at gå med latexsprøjten mellem hver plade og bruge fingeren eller noget til at smøre ud og lave en pæn fuge. Det vil betyde, at fugen bliver mere afrundet og dermed også skjule sprækken mellem pladerne. Ved ikke om dette er en okay løsning, men jeg håber, det kan blive godt.
I vores tilfælde passer loftet godt til både hus og stil. Desuden har samtlige rum i huset dette loft, og det er jo flottest, hvis man kan have det samme loft i alle rum, synes jeg.
Forstår helt klart, at nogle ikke kan lide denne type af loft, vi ville egentlig også have glatte lofter, men det er meget arbejde og ikke helt risikofrit i et træhus. Så var der en klog person, der sagde, at man ikke skulle bruge for meget tid på loftet, for det er ikke noget, man tænker over alligevel, og jeg tror, at det er helt rigtigt! Så længe det er helt og passer til så. Men vil man have et hus, hvor loftet slet ikke passer ind, så kan det måske være irriterende, i hvert fald for dem, der bor der.
Omtrent sådan gjorde jeg med mine sprækker, de var ikke helt ens, men det virker nok ... Altså man ser stadig tydeligt samlingen, men selve sprækken, der blev "sort", er fyldt ... Det blev meget bedre, synes jeg, end at have en sort streg i pladen.
Jeg tror, du tænker rigtigt, hvis loftet bare er hvidt og ikke har nogen større afvigelser, tror jeg ikke, du vil tænke mere på det. Brug en mat farve og ret meget struktur, når du maler, så får du lidt struktur, der også skjuler nogle defekter.
Enig, stilen passer bedre i nogle typer huse. At blande forskellige stilarter kræver mere stil og smag, end at holde sig til en linje. Glatte gipstak kan se lidt kedelige ud, hvis man skal være sådan ... Sikkert var det både rationelt, men også designmæssigt man lavede disse lofter. Ligesom panelloft eller loft med stukatur. Egentlig tror jeg meget af lister, sokler, foder, stukatur, fris osv. er en teknisk løsning på et problem, men også en måde at tilføre et designelement, der liver en ellers "død" overflade op, ofte en overflade, hvor man ellers ville se, at den ikke var 100% lige.
Jo højere i loftet, desto mindre ser man det, vores lofter (280) i relativt små rum gør, at det ikke bliver slæbelys (sandsynligvis er det bare typer som kælderlofter med høje vinduer, lavt til loftet og plafonlamper, hvor man har slæbelys).
I et soveværelse ser man loftet hver dag, når man vågner. Mit soveværelsesloft har nogle sprækker / maling, der irriterer mig hver morgen...
Jeg tror, du tænker rigtigt, hvis loftet bare er hvidt og ikke har nogen større afvigelser, tror jeg ikke, du vil tænke mere på det. Brug en mat farve og ret meget struktur, når du maler, så får du lidt struktur, der også skjuler nogle defekter.
Enig, stilen passer bedre i nogle typer huse. At blande forskellige stilarter kræver mere stil og smag, end at holde sig til en linje. Glatte gipstak kan se lidt kedelige ud, hvis man skal være sådan ... Sikkert var det både rationelt, men også designmæssigt man lavede disse lofter. Ligesom panelloft eller loft med stukatur. Egentlig tror jeg meget af lister, sokler, foder, stukatur, fris osv. er en teknisk løsning på et problem, men også en måde at tilføre et designelement, der liver en ellers "død" overflade op, ofte en overflade, hvor man ellers ville se, at den ikke var 100% lige.
Jo højere i loftet, desto mindre ser man det, vores lofter (280) i relativt små rum gør, at det ikke bliver slæbelys (sandsynligvis er det bare typer som kælderlofter med høje vinduer, lavt til loftet og plafonlamper, hvor man har slæbelys).
I et soveværelse ser man loftet hver dag, når man vågner. Mit soveværelsesloft har nogle sprækker / maling, der irriterer mig hver morgen...
Senest redigeret:
Klik her for at svare