10,336 læst ·
33 svar
10k læst
33 svar
Rive ned loftet og sætte gips?
Hej,
Vi er ved at renovere køkkenet, og så tænkte vi at skifte loftet samtidig. I dag ser det ud sådan her:

http://i.imgur.com/dKQEBMv.jpg
Man kan se dele af det originale loft nedenunder, og vores første tanke var bare at rive træloftet ned og lade det originale loft blive (som sandsynligvis ser ud som i resten af huset). Problemet bliver sandsynligvis, at det er fuldt af huller efter skruer/søm.
Sådan her ser loftet ud i de øvrige rum:

http://i.imgur.com/Pn8cW9w.jpg
Man kunne selvfølgelig rive både træloftet og det originale loft ned, spørgsmålet er bare, om det er nogen mening med det? Eller kan man måske nøjes med at rive træloftet ned og så sætte gips direkte på det originale loft (spartle sprækkerne), dvs. sådan som træloftet sidder i dag?
Vi ville gerne have et helt hvidt loft uden spor eller lignende, men spørgsmålet er, om det er muligt i et hus, hvor stammerne er af træ? Vi kan se visse vægge, hvor der har rørt sig så meget, at der er kommet revner i tapetet, dog er sandsynligvis de tapeter fra 70'erne.
Vi er ved at renovere køkkenet, og så tænkte vi at skifte loftet samtidig. I dag ser det ud sådan her:

http://i.imgur.com/dKQEBMv.jpg
Man kan se dele af det originale loft nedenunder, og vores første tanke var bare at rive træloftet ned og lade det originale loft blive (som sandsynligvis ser ud som i resten af huset). Problemet bliver sandsynligvis, at det er fuldt af huller efter skruer/søm.
Sådan her ser loftet ud i de øvrige rum:

http://i.imgur.com/Pn8cW9w.jpg
Man kunne selvfølgelig rive både træloftet og det originale loft ned, spørgsmålet er bare, om det er nogen mening med det? Eller kan man måske nøjes med at rive træloftet ned og så sætte gips direkte på det originale loft (spartle sprækkerne), dvs. sådan som træloftet sidder i dag?
Vi ville gerne have et helt hvidt loft uden spor eller lignende, men spørgsmålet er, om det er muligt i et hus, hvor stammerne er af træ? Vi kan se visse vægge, hvor der har rørt sig så meget, at der er kommet revner i tapetet, dog er sandsynligvis de tapeter fra 70'erne.
Har kigget rundt lidt og der findes færdige plader at sætte op hvilket virker praktisk. Men så er der faset gipsplader, det synes at være en interessant løsning. Nogen der har dette og som kan vise billeder af hvordan det blev?
Instruktioner : https://www.byggmax.se/gör-det-själv/vägg-golv-och-tak/bygg-innertak-med-gipsskivor
Produkt : https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212
Instruktioner : https://www.byggmax.se/gör-det-själv/vägg-golv-och-tak/bygg-innertak-med-gipsskivor
Produkt : https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212
Vi har fjernet i hallen, det var nogle huller, men jeg fyldte en dossprøjte til flydende antibiotika med spartelmasse og pressede i hullerne, og sleb lidt let, når det var tørt, derefter malet på. Mærkerne ses i modlys, men kun hvis man leder efter netop det, og det er det jo kun mig, der gør. Så hvorfor ikke prøve i et hjørne, hvordan du synes, det bliver?
Ja, jeg må sørge for at tage nogle stykker ned og se, hvordan tilstanden virkelig er på taget nedenunder. Ellers ser det ud til, at fasede gipsplader kan blive pænt og desuden ret nemme at sætte op, hvis jeg har forstået det rigtigt.
Så har vi revet ned taget, sådan ser det ud under:

Man kan her se, at taget ikke går helt ind til ydervæggen af en eller anden grund!? Så kan man også se isolering og en spær. Så man må antage, at disse loftplader rent faktisk også holder isoleringen oppe, hvilket gør det mindre sjovt at rive dem ned, hvis man nu skifter taget helt. Vi kan også se, at taget sandsynligvis er lagt gennem samtlige rum, dvs. de sidder sammen mellem rummene.

Kan se, at her er også plastik

Man kan se her, at taget hænger ned lidt, det kan være, at taget ikke sidder helt oppe som det skal. Det er muligt at trykke op, men det svajer ned igen.

Link til højopløselige billeder: http://imgur.com/a/Ctsba
Det ses dårligt på billederne, men taget under er ret gult, og der er en del mærker her og der. Mistænker, at hvis man skal spartle og lægge blød fugemasse mellem hver plade, så taler vi omfattende arbejde. Først må man slibe hele loftet, forhåbentlig med en sliber, hvor man kan stå fra gulvet. Så må man spartle, slibe igen, grunde, og til sidst dække med 2-3 lag maling. Man overvejer selvfølgelig, om det måske er mindre arbejde at sætte nyt tag op?
Hvordan ville I have gjort det? Udbedret det eksisterende tag og lagt grove loftlister for at skjule sprækken mod ydervæggen. Eller ville I lægge nyt loft, facade gipsplade?

Man kan her se, at taget ikke går helt ind til ydervæggen af en eller anden grund!? Så kan man også se isolering og en spær. Så man må antage, at disse loftplader rent faktisk også holder isoleringen oppe, hvilket gør det mindre sjovt at rive dem ned, hvis man nu skifter taget helt. Vi kan også se, at taget sandsynligvis er lagt gennem samtlige rum, dvs. de sidder sammen mellem rummene.

Kan se, at her er også plastik

Man kan se her, at taget hænger ned lidt, det kan være, at taget ikke sidder helt oppe som det skal. Det er muligt at trykke op, men det svajer ned igen.

Link til højopløselige billeder: http://imgur.com/a/Ctsba
Det ses dårligt på billederne, men taget under er ret gult, og der er en del mærker her og der. Mistænker, at hvis man skal spartle og lægge blød fugemasse mellem hver plade, så taler vi omfattende arbejde. Først må man slibe hele loftet, forhåbentlig med en sliber, hvor man kan stå fra gulvet. Så må man spartle, slibe igen, grunde, og til sidst dække med 2-3 lag maling. Man overvejer selvfølgelig, om det måske er mindre arbejde at sætte nyt tag op?
Hvordan ville I have gjort det? Udbedret det eksisterende tag og lagt grove loftlister for at skjule sprækken mod ydervæggen. Eller ville I lægge nyt loft, facade gipsplade?
Fladt loft i træhus er vel ikke noget usædvanligt, det kan godt bevæge sig/revne, hvis huset sætter sig, men det plejer jo normalt at stoppe, hvis huset står nogenlunde stabilt...
Men jeg tror ikke på at forsøge at spartle de plader, der sidder der, de har nok aldrig været tænkt til at kunne blive helt glatte. Men at sætte almindelig loftgips over og så tape og spartle burde vel fungere... Det er sikkert meget arbejde, men det bliver nok et bedre resultat. Jeg tror ikke det er noget, der er meget dyrt at få gjort af andre, og malere er jo vant til og hurtige med dette i stedet for et halvgodt resultat og masser af eget arbejde (da det tager tid, hvis man ikke er vant og har det rigtige værktøj). Der er jo også loftplader, der ligner dem, der allerede sidder der. Hvis man synes, de er ok, så mistænker jeg, at de er lettere at montere, det er vel derfor, de findes (for det er sikkert flottere med fladt loft, det er lidt "kontorfølelse" med disse loftplader synes i hvert fald jeg, men heldigvis har alle forskellig smag...
Men jeg tror ikke på at forsøge at spartle de plader, der sidder der, de har nok aldrig været tænkt til at kunne blive helt glatte. Men at sætte almindelig loftgips over og så tape og spartle burde vel fungere... Det er sikkert meget arbejde, men det bliver nok et bedre resultat. Jeg tror ikke det er noget, der er meget dyrt at få gjort af andre, og malere er jo vant til og hurtige med dette i stedet for et halvgodt resultat og masser af eget arbejde (da det tager tid, hvis man ikke er vant og har det rigtige værktøj). Der er jo også loftplader, der ligner dem, der allerede sidder der. Hvis man synes, de er ok, så mistænker jeg, at de er lettere at montere, det er vel derfor, de findes (for det er sikkert flottere med fladt loft, det er lidt "kontorfølelse" med disse loftplader synes i hvert fald jeg, men heldigvis har alle forskellig smag...
J
JDKahn
Renovatør
· Västra Götaland
· 47 indlæg
JDKahn
Renovatør
- Västra Götaland
- 47 indlæg
Sæt nye gipsplader op. De fås med skrå kanter, som er lidt mindre og lettere at håndtere, hvis man ikke har en pladeløfter. Spartl og slip derefter alle samlinger uden strimmel mindst 3 gange, indtil det er helt glat. Lim derefter microlite eller tilsvarende fiberdug i loftet. Mal derefter med loftmaling. Garanteret en flot, glat og sprækfrit loft.
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Af ren tilfældighed er jeg begyndt at lægge mærke til, hvilke lofter folk har derhjemme, nu hvor jeg opdagede, at vi havde papspændte lofter. Døm af min overraskelse da det viste sig, at jeg overhovedet ikke har haft styr på hvilke Indertak folk har
Ikke engang dem med fine hvidmalede perlespontlofter har fanget min opmærksomhed. Så længe det er hvidt, kan man tage sig nogle friheder uden det bemærkes.
Mao. læg ikke sjælen i at gøre loftet til et detaljeret problem. Effektivitet og fokus på de rigtige ting er mit svar
Tillæg og præcisering: reparer skader og mal, siger jeg.
Ikke engang dem med fine hvidmalede perlespontlofter har fanget min opmærksomhed. Så længe det er hvidt, kan man tage sig nogle friheder uden det bemærkes.
Mao. læg ikke sjælen i at gøre loftet til et detaljeret problem. Effektivitet og fokus på de rigtige ting er mit svar
Tillæg og præcisering: reparer skader og mal, siger jeg.
Senest redigeret:
At spartle dette loft helt glat var aldrig min tanke, derimod spartle huller og andre defekter kunne have været muligt, men sandsynligvis ret krævende. At sætte gipsplader op lyder som en enklere løsning, men omvendt skal man stadig spartle dem (skruerne) og sandsynligvis også sætte blød fugemasse for at undgå de grimme revner. Nu taler jeg så om fasede plader, hvor man får en form for rutemønster.
Sikkert kan man få det helt glat, men det er ikke sjovt, hvis det skulle revne, hvilket føles som en risiko.
Så nogen form for rutemønster vil vi have.
Der findes færdige lofter, der er mere som parketplader, men jeg har dog ikke kigget nærmere på det endnu.
Det jeg bekymrer mig lidt for er, at loftet, der sidder der nu, ikke virker helt stabilt, det giver en smule efter, og hvis man trykker det opad, mærker man, at man kan trykke det op 1 cm eller så, der hvor der ikke ligger lægter. Trods det virker det relativt tykt, måske 2 cm. En tanke kan være at sætte glesspont eller noget, som man trækker op i spær, men det betyder, at loftet kommer til at æde 3-4 cm ekstra, mistænker jeg.
Sikkert, hvis man skal gøre det ordentligt, så må man gå op på loftet, fjerne al isolering over køkkenet og så tage loftet ned. Man må så sætte noget solidt op, der bygger nogle cm, så det bliver stabilt nok til at holde uden at give sig.
Sikkert kan man få det helt glat, men det er ikke sjovt, hvis det skulle revne, hvilket føles som en risiko.
Så nogen form for rutemønster vil vi have.
Der findes færdige lofter, der er mere som parketplader, men jeg har dog ikke kigget nærmere på det endnu.
Det jeg bekymrer mig lidt for er, at loftet, der sidder der nu, ikke virker helt stabilt, det giver en smule efter, og hvis man trykker det opad, mærker man, at man kan trykke det op 1 cm eller så, der hvor der ikke ligger lægter. Trods det virker det relativt tykt, måske 2 cm. En tanke kan være at sætte glesspont eller noget, som man trækker op i spær, men det betyder, at loftet kommer til at æde 3-4 cm ekstra, mistænker jeg.
Sikkert, hvis man skal gøre det ordentligt, så må man gå op på loftet, fjerne al isolering over køkkenet og så tage loftet ned. Man må så sætte noget solidt op, der bygger nogle cm, så det bliver stabilt nok til at holde uden at give sig.
Lyder interessant, du siger faset? Du mener altså ikke dem, der er lidt afrundede og som danner et rutemønster? se: https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212JDKahn sagde:Sæt nye gipsplader op. De fås med faset kanter, som er lidt mindre og lettere at håndtere, hvis man ikke har en pladeløfter. Spartel og slip derefter alle samlinger uden bånd mindst 3 gange, indtil det er helt glat. Lim derefter microlite eller tilsvarende fiberstof i loftet. Mal derefter med loftmaling. Garanteret et pænt, glat og revnefrit loft.
Så det man gør, er at man køber helt plane gipsplader, der er faset i kanten mod hinanden, sætter dem op, spartler med almindeligt spartelmasse (ikke blød fugemasse) og sliber 3 omgange. Brug ikke bånd, men sæt i stedet microlite eller lignende fiberstof i hele loftet? Bliver det så ikke struktur ex :

For det er jo ikke særlig pænt.
Denne er prisvenlig: https://www.byggmax.se/färg/målningstillbehör/glasfiberväv/målarfilt-p18550
Det samme som microlit men tåler mere ujævnheder. Resultatet bliver pænt, men grund med en rigtig billig maling. Den suger ret godt.
Jeg bruger den i hele huset, både loft og vægge.
Det samme som microlit men tåler mere ujævnheder. Resultatet bliver pænt, men grund med en rigtig billig maling. Den suger ret godt.
Jeg bruger den i hele huset, både loft og vægge.
J
JDKahn
Renovatør
· Västra Götaland
· 47 indlæg
JDKahn
Renovatør
- Västra Götaland
- 47 indlæg
Ja, det var den plade, jeg mente.snowjim sagde:Lyder interessant, du siger skrå? Du mener altså ikke dem, der er lidt rundede og som danner et rudemønster? se: [link]
Så hvad man gør, er at man køber helt plane gipsplader, der er skrå i kanten mod hinanden, sætter dem op, spartler med almindelig spartelmasse (ikke blød fugemasse) og sliber 3 omgange. Brug ikke strimler, men sæt i stedet microlite eller lignende fibervæv i hele loftet? Bliver det så ikke struktur fx:
For det er jo ikke særlig pænt.
Desværre "trætter" gammel gips efter mange år, selvom der ikke ligger nogen vægt ovenpå. (egen erfaring) For det virker lidt underligt, at man ikke skulle have noget mere stabilt mellem spær og gips. Noget type af mere stabil plade alternativt gles. I mine lofter sad der spånplade direkte mod spær og så gips på det. Så da jeg skruede de nye plader op, løste "hænget" sig automatisk gennem nogle ekstra skruer midt på pladerne.
Der findes helt glat glasfibervæv uden struktur https://www.byggmax.se/färg/målningstillbehør/glasfibervæv/målarfilt-p18550
Som tidligere taler sagde, kan man grunde med den lidt billigere maling, for det suger godt første gang, men skimp ikke på den rigtige maling, for det bliver så meget bedre med en kvalitetsmaling med rigtigt pigment. Selv bruger jeg Scotte R2.
OBS. Lav loftet, inden du sætter køkkenet ind. Selv hvis man er forsigtig, når man maler loftet kommer der maling på vægge og gulv, så man sparer meget tid og arbejde ved at undgå at dække og maskere. Begynd med loftet og så væggene. Desuden bliver det meget pænere.
Smider med et billede fra dele af mit loft, så du ser det færdige resultat.

Det der ser rigtig fint ud, sådan vil jeg gerne have det!
Jeg skal finde ud af, om loftet virkelig bærer isoleringen, jeg mener, at når jeg kiggede oppe fra loftet under isoleringen, så det ud som spånplade.

Du siger, at jeg linker til den rigtige plade, men den er rund i kanterne? Dvs. det bliver et rutemønster, når man sætter den op. Fylder du da dette manuelt med spartelmasse? Hvorfor ikke vælge plader, der er helt tætte mod hinanden, hvis man nu skal have et glat loft? Eller lader du Glasfibervæven klare overgangen uden at spartle op under? Jeg mistænker, at glasfibervæven skal hjælpe med at håndtere bevægelse i huset, så loftet ikke får revner?
Jeg skal finde ud af, om loftet virkelig bærer isoleringen, jeg mener, at når jeg kiggede oppe fra loftet under isoleringen, så det ud som spånplade.

Du siger, at jeg linker til den rigtige plade, men den er rund i kanterne? Dvs. det bliver et rutemønster, når man sætter den op. Fylder du da dette manuelt med spartelmasse? Hvorfor ikke vælge plader, der er helt tætte mod hinanden, hvis man nu skal have et glat loft? Eller lader du Glasfibervæven klare overgangen uden at spartle op under? Jeg mistænker, at glasfibervæven skal hjælpe med at håndtere bevægelse i huset, så loftet ikke får revner?