123,910 læst ·
53 svar
124k læst
53 svar
Rimeligt tilbud for at sætte en indervæg op?
Jeg må, trods alle de øretæver du har fået, give dig en eloge fordi du har svar på alt, og at du virkelig gør en dybdegående undersøgelse for at få frem dit budskab!Thomas59 sagde:I dagligt tale ligestilles nok ofte akkord og beting, men i princippet har du ret.
Er man interesseret i svensk industrihistorie anbefaler jeg bogen "Mennesker i Scania under 100 år (1991)" af professor Eric Giertz, som i dag er prorektor på KTH i Stockholm. Bogen er ikke blot en fortælling om Scanias historie, men også en detaljeret beskrivelse af industriens fremvækst samt fag- og arbejdsgiverorganisationernes udvikling. I bogen behandles også tidtagningens (MTM=Metod Tid Mätning) baggrund og fremvækst, og der kan man lære alt, man behøver at vide om akkord og beting. En god bog foran pejsen under mørke efterårsaftener.
Jeg vil også understrege, at du med din stædighed aldrig giver op, trods modgang, og at du på trods af modgangen stadig er ydmyg og tager dig tid til at fordybe dig i nonsens, bare for at være tilpas. Jeg ved, at det er umuligt at rekruttere dig via dette forum, men med den mentalitet, du har, er du et emne for at pumpe beton!
Alle jer andre betonpumpførere, der læser denne tråd og har oplevet totalhavarier med separeret beton i hele masten, forstår, hvad jeg mener med Thomas59's målrettethed og, at han står ved sin sag og desuden er ydmyg!
Du har en ansættelse hos mig direkte! Men det er kun i min fantasi, da dette forum ikke er formet efter virksomhedsreklame eller personalerekruttering, hvilket er den helt rigtige indstilling for at skabe et seriøst byggeforum. Det vigtigste for mig er, at det stadig er muligt, og at der findes "gubber", som har den "gamle" mentalitet, der er nødvendig for, at jeg yderligere skal kunne ekspandere min virksomhed.
Alle jer andre betonpumpførere, der læser denne tråd og har oplevet totalhavarier med separeret beton i hele masten, forstår, hvad jeg mener med Thomas59's målrettethed og, at han står ved sin sag og desuden er ydmyg!
Du har en ansættelse hos mig direkte! Men det er kun i min fantasi, da dette forum ikke er formet efter virksomhedsreklame eller personalerekruttering, hvilket er den helt rigtige indstilling for at skabe et seriøst byggeforum. Det vigtigste for mig er, at det stadig er muligt, og at der findes "gubber", som har den "gamle" mentalitet, der er nødvendig for, at jeg yderligere skal kunne ekspandere min virksomhed.
Jeg slutter mig til den nysgerrige skare, der ønsker at vide, hvad Tomas59 arbejder med.
Når det gælder det oprindelige spørgsmål, lyder prisen ikke urimelig, men måske på storbyniveau. Hvor i landet skal arbejdet udføres?
Jeg ville nok have foretrukket en letvægtsvæg - man bør nok også medtage isolering i beregningen. Materialet ligger nok ret rimeligt i det tilfælde.
Når det gælder det oprindelige spørgsmål, lyder prisen ikke urimelig, men måske på storbyniveau. Hvor i landet skal arbejdet udføres?
Jeg ville nok have foretrukket en letvægtsvæg - man bør nok også medtage isolering i beregningen. Materialet ligger nok ret rimeligt i det tilfælde.
Mange håndværkere i denne tråd, kan jeg se 
Jeg forstår ikke, hvorfor I er så hårde mod Thomas59? Hans indstilling er jo indlysende, dvs. ved løbende afregning skal man betale for den tid, håndværkeren arbejder, og ikke betale for tid, når håndværkeren ikke arbejder. Skal han virkelig behøve at redegøre for sit arbejde for at kunne fremføre en sådan selvfølgelighed?
Alle håndværkere, jeg hyrer, arbejder på den måde. Senest da elektrikeren var her, tog det 3 timer. Selvfølgelig betaler jeg da rejsegodtgørelse, materialer og de 3 timer. Hvis det havde taget 5 timer, havde jeg også betalt for det, da jeg stoler på ham. Derimod ville jeg aldrig betale for 8 timer blot med begrundelsen, at han ikke havde noget at lave resten af dagen, eller at han havde et akkordsystem, der krævede det...
Derimod forstår jeg problematikken med at få samlet fulde dage med fakturering, og derfor spørger jeg i god tid håndværkeren, hvilken uge han kan komme, og så giver jeg ham friheden til at lave arbejdet når som helst i løbet af den uge, der passer ham med andre jobs.
/Krille
Jeg forstår ikke, hvorfor I er så hårde mod Thomas59? Hans indstilling er jo indlysende, dvs. ved løbende afregning skal man betale for den tid, håndværkeren arbejder, og ikke betale for tid, når håndværkeren ikke arbejder. Skal han virkelig behøve at redegøre for sit arbejde for at kunne fremføre en sådan selvfølgelighed?
Alle håndværkere, jeg hyrer, arbejder på den måde. Senest da elektrikeren var her, tog det 3 timer. Selvfølgelig betaler jeg da rejsegodtgørelse, materialer og de 3 timer. Hvis det havde taget 5 timer, havde jeg også betalt for det, da jeg stoler på ham. Derimod ville jeg aldrig betale for 8 timer blot med begrundelsen, at han ikke havde noget at lave resten af dagen, eller at han havde et akkordsystem, der krævede det...
Derimod forstår jeg problematikken med at få samlet fulde dage med fakturering, og derfor spørger jeg i god tid håndværkeren, hvilken uge han kan komme, og så giver jeg ham friheden til at lave arbejdet når som helst i løbet af den uge, der passer ham med andre jobs.
/Krille
Nu var det jo næsten et år siden TS stillede spørgsmålet, så vi kan formode, at han enten har biddet i det sure æble og betalt overprisen for sin væg eller lagt projektet på is.
Men for at bidrage med lidt information, så hjalp jeg (som er selvstændig, men ikke tømrer) for et stykke tid siden en slægtning med at opføre en omtrent sådan skillevæg som TS spørger efter. At laste bilen med værktøj og koble på trailer, køre til "kunden" (tre mil) og så køre til Bygmax og hente materiale, rejse væggen, rydde op, samle sammen og køre hjem igen tog mig cirka en dag. En tømrer gør det formodentlig hurtigere.
Materialet til TS' væg koster 1500-1600 kroner hos Bygmax.
Så ud fra dette kan man gætte på, at den som har givet tilbuddet kalkulerer med ca. 1000 kr/timen og 100% påslag på materialet. Om det er rimeligt eller ej må hver især vurdere, men det var et tilbud, så det er jo meningen, at det skal vurderes.
Ang. diskussionen om at man skal "fylde op" så det bliver hele dage: hvis man har en drøm, en drøm om at stemple ind klokken syv hver morgen og stemple ud klokken fire hver eftermiddag, og trygt vide at man får betalt for hver eneste minut derimellem, så skal man søge en ansættelse, ikke starte som selvstændig. Hvis man arbejder som selvstændig så bliver nogle dage kortere end andre. Så må man glæde sig over at man har fri den tid. Visse dage bliver længere end andre. Så må man glæde sig over at man tjener penge mens andre sidder foran TV’et.
Men for at bidrage med lidt information, så hjalp jeg (som er selvstændig, men ikke tømrer) for et stykke tid siden en slægtning med at opføre en omtrent sådan skillevæg som TS spørger efter. At laste bilen med værktøj og koble på trailer, køre til "kunden" (tre mil) og så køre til Bygmax og hente materiale, rejse væggen, rydde op, samle sammen og køre hjem igen tog mig cirka en dag. En tømrer gør det formodentlig hurtigere.
Materialet til TS' væg koster 1500-1600 kroner hos Bygmax.
Så ud fra dette kan man gætte på, at den som har givet tilbuddet kalkulerer med ca. 1000 kr/timen og 100% påslag på materialet. Om det er rimeligt eller ej må hver især vurdere, men det var et tilbud, så det er jo meningen, at det skal vurderes.
Ang. diskussionen om at man skal "fylde op" så det bliver hele dage: hvis man har en drøm, en drøm om at stemple ind klokken syv hver morgen og stemple ud klokken fire hver eftermiddag, og trygt vide at man får betalt for hver eneste minut derimellem, så skal man søge en ansættelse, ikke starte som selvstændig. Hvis man arbejder som selvstændig så bliver nogle dage kortere end andre. Så må man glæde sig over at man har fri den tid. Visse dage bliver længere end andre. Så må man glæde sig over at man tjener penge mens andre sidder foran TV’et.
Senest redigeret:
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Nu ved du med stor sandsynlighed ikke, hvad der skulle fastgøres i hvad og med hvad, når det gælder TS væg.andersmc sagde:Nu var det jo næsten et år siden TS stillede spørgsmålet, så vi kan formode, at han enten har bidt i det sure æble og betalt overprisen for sin væg eller lagt projektet på hylden.
Men for at bidrage med lidt oplysninger, så hjalp jeg (som er selvstændig, men ikke tømrer) for noget tid siden en slægtning med at opføre en cirka sådan indvendig væg, som TS spørger efter. At laste bilen med værktøj og koble på trailer, køre til "kunden" (tre mil) og så køre forbi Bygmax og hente materialer, rejse væggen, rydde op, pakke sammen og køre hjem igen tog mig cirka en dag. En tømrer gør det rimeligvis hurtigere.
Materialet til TS væg koster 1500-1600 kroner hos Byggmax.
Så ud fra dette kan man gætte, at den, der har afgivet tilbuddet, kalkulerer med ca. 1000 kr/t og 100% tillæg på materialet. Om det er rimeligt eller ej, må jo enhver vurdere, men det var et tilbud, så det er jo meningen, at det skal vurderes.
Ang. diskussionen om, at man skal "fylde op", så det bliver hele dage: hvis man har en drøm, en drøm om at stemple ind klokken syv hver morgen og stemple ud klokken fire hver eftermiddag og trygt vide, at man får betalt for hvert minut derimellem, så skal man søge en ansættelse, ikke starte sit eget. Hvis man arbejder som selvstændig, bliver nogle dage kortere end andre. Så må man glæde sig over, at man har fri den tid. Nogle dage bliver længere end andre. Så må man glæde sig over, at man tjener penge, mens andre sidder foran TV'et.
Så når du påstår at vide, hvad materialet skulle koste til TS væg med en margin på 100 kroner, så er det ikke troværdigt.
Nu var det her et tilbud, og hvis jeg selv som er +40-årig skulle få sådan en tilbudsforespørgsel, så ville jeg også sørge for at dække en hel dag i tilbuddet, medmindre det var en gammel kunde eller at jeg på anden måde ville acceptere en ikke fuld dag.
Det er de unge, den nye generation, der tager denne type job og orker at fare rundt som vanvittige, som jeg selv gjorde i begyndelsen. Sådan er det.
Nu ved jeg ikke, hvad du laver som selvstændig, men de få dage, som bliver korte for min del, vælger jeg ikke med denne type model.
Nu er det næppe kernefysik at regne ud hvad materialet til en væg koster. Og ærligt talt så har jeg ikke regnet, det er blot et erfaringsbaseret gæt. Men det havde været meget pænere hvis du, som den fagmand jeg formoder at du er, i stedet for at kritisere mit omkostningsforslag, havde vist hvordan du havde udarbejdet kalkulen. Nok meget mere lærerigt for forummets medlemmer, desuden.Thomas Lundquist sagde:Nu ved jo du med stor sandsynlighed ikke hvad der skulle fastgøres i hvad og med hvad når det gælder TS væg.
Så når du påstår dig at vide hvad materialet ville koste til TS væg med en margin på 100 kroner, så er det ikke troværdigt.
Nu var det her et tilbud, og hvis jeg selv som er +40-årig skulle få en sådan tilbudsforespørgsel så ville jeg også sikre at dække hele dagen i tilbuddet, medmindre det var en gammel kunde eller at jeg på en anden måde ville acceptere en ikke fuld dag.
Det er hvalpene, den nye generation der tager denne type job og har kræfter til at rejse rundt som vanvittige som jeg selv gjorde i starten. Sådan er det.
Nu ved jeg ikke hvad du gør som selvstændig, men de få dage hvor det bliver korte for min del, vælger jeg ikke med denne type model.
Men egentlig er det irrelevant hvad materialet koster hos Byggmax. Fagfolk handler vel ikke der? De handler i rigtige byggemarkeder, hvor de har rabat, så det bliver endnu billigere end Byggmax.
Hvis du dækker op hele dagen i tilbuddet er det vel ikke helt forkert. Det tog jo mig, som amatør, en dag at rejse en lignende væg, så en fagmand bør vel klare det på omtrent samme tid. Men den som afgav tilbuddet har snarere dækket op for TO dage, det var det som var det bemærkelsesværdige.
Men det her med at "dække op"; hvis man forventer at et job vil tage 7,5 timer så er det vel helt OK at regne det som en hel dag. Men hvis det beregnes til 5 timer? Afrunder man opad til 8 der så? Hvis det tager 3 timer? Hvor går grænsen?
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Nej, det handler ikke om kernefysik, men tilsyneladende ligger det nærmere at være et medium.andersmc sagde:Nu er det næppe kernefysik at regne ud, hvad materialet til en væg koster. Og ærligt talt har jeg ikke regnet, det er blot et erfaringsbaseret gæt. Men det havde været meget rarere, hvis du, som den fagmand jeg formoder, at du er, i stedet for at fornærme mit kostnadsforslag, havde vist, hvordan du havde lavet kalkylen. Formentlig meget mere lærerigt for foraets medlemmer, desuden.
Men egentlig er det uinteressant, hvad materialet koster på Byggmax. Fagfolk handler vel ikke der? De handler i rigtige byggemarkeder, hvor de har rabat, så det bliver endnu billigere end Byggmax.
Om du dækker hele dagen i tilbuddet er vel ikke helt forkert. Det tog jo mig, som amatør, en dag at rejse en lignende væg, så en fagmand bør vel klare det på omtrent samme tid. Men den, der har givet tilbuddet, har snarere dækket op for TO dage, det var det, der var bemærkelsesværdigt.
Men det her med at "dække op"; hvis man regner med, at et job kommer til at tage 7,5 timer, så føles det vel helt OK at regne det som en hel dag. Men hvis det beregnes til 5 timer? Afrunder man så op til 8 da med? Hvis det tager 3 timer? Hvor går grænsen?
Spørgsmålet er, hvad der er sværest.
Når jeg ved væggens tykkelse, materiale på reglar, hvad gulvet har for materiale og om der er gulvvarme, loftets materiale, vægges materiale, hvor reglar skal fastgøres mm, så kan jeg regne materialpris ud.
Dette betyder, at jeg må have et grundlag til tilbuddet; jeg kan ikke gætte mig til en pris. Hvis jeg imod al forventning skulle gøre det, ville sigtet naturligvis rettes opad.
Jeg handler sjældent/ aldrig på byggmax, ser kvalitet og service som det vigtigste for mine indkøb.
Hvordan jeg fordeler min rabat er op til mig, men oftest fordeler jeg størstedelen af kagen til kunde.
Indenfor byggeri er der ikke meget guld at hente, når det gælder materialer, det har du nok fået galt i halsen.
VVS og i visse tilfælde EL er nok grupperne, du sigter til, når du maler dine rabatdrømme op.
Håndværkeren, der har udfærdiget tilbuddet, har måske snydt lidt og bagt rejser, parkering og affaldshåndtering ind i tiden.
Så ved vi ikke, hvad væggen skal fastgøres i, om materialet skal bæres op ad flere etager, så at hævde, at det er overpris uden grundlag, er lidt useriøst.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Blast from the past! Nogen kunne godt lide et af mine gamle indlæg i tråden (som har været inaktiv i 11 år), så jeg begyndte at læse for at se, hvad tråden handlede om og så din kommentar. Kunne meget vel have taget imod dit tilbud. Viger ikke tilbage for hårdt kropsarbejde. Faktisk kan jeg lide det, så tak for kommentaren.Tyresö sagde:
Jeg vil også understrege, at du med din stædighed aldrig giver op, trods modgang, og at du trods modgangen alligevel er ydmyg og tager dig tid til at fordybe dig i nonsens, bare for at være tilpas. Jeg ved, at det er umuligt at rekruttere dig via dette forum, men med den mentalitet du har, så er du et emne til at pumpe beton!
Alle jer andre betonpumpeførere, der læser denne tråd og har oplevet totalt havari med separeret beton i hele masten, forstår, hvad jeg mener med Thomas59's målrettethed og at han står ved sin sag og desuden er ydmyg!
Du har en ansættelse hos mig direkte! Men det er kun i min fantasi, da dette forum ikke er formet til firmareklame eller personalerekruttering, hvilket er den helt rigtige indstilling for at skabe et seriøst byggeforum. Det vigtigste for mig er, at det stadig er muligt, og at der findes "drenge" der har den "gamle" mentalitet, som er nødvendig for at jeg yderligere kan udvide mit firma.
Til jer andre, som jeg argumenterede imod (eller med, det var jo lidt uklart da jeres eksempler og jeres argumentation talte imod hinanden), og som undrede jer over, hvad jeg arbejdede med, kan jeg nu afsløre, at jeg arbejdede som international managementkonsulent med en dagstakst, der sandsynligvis kraftigt oversteg, hvad I som håndværkere (?) tjener per måned. En skojer altså, som min svigerfar udtrykte det, da vi sås første gang. Han selv var ejer/CEO for en finmekanisk værksted, dvs. et ”rigtigt” job ifølge ham.
Måske havde han ret? Nu beskæftiger jeg mig i hvert fald med noget helt andet. Et håndværkerjob, kunne man måske sige. Sjovt og udviklende.
Klik her for at svare