123,901 læst ·
53 svar
124k læst
53 svar
Rimeligt tilbud for at sætte en indervæg op?
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Jeg forstår, at du er oprevet, men det er lidt uklart hvorfor. Da jeg læser dine indlæg, får jeg indtryk af, at du ved en fejltagelse argumenterer mod dig selv uden at indse det. Det er DU, der kommer med en masse påstande angående forholdene ved akkordarbejde versus løbende regning. Ofte påstår du en ting, men giver eksempler (som man må formode er beregnet på at klargøre din mening), der peger i præcis modsatte retning.Polskt sagde:
Beder endnu engang om at få påpege, at JEG ikke har kommenteret, om man bliver doven af løbende regning, eller arbejder hårdere på akkord. Det er DU SELV, der har viklet dig ind i et antal mærkelige påstande og eksempler, og jeg har kun påpeget konsekvensen af, hvad du skriver.
Jeg diskuterede noget helt andet end det sidespor, som du selv har bragt frem.
Om jeg har beskæftiget mig med "kropsarbejde" for betaling eller ej, har du ingen anelse om. Hvordan skulle du kunne have det?
Jeg kan i øvrigt ane, hvad du egentlig vil sige, men din argumentation bidrager ikke en klap til at klargøre din standpunkt.
Hahaha! Den kommentaren vil nok føre til, at Thomas59 sprætter sit tastatur i stykker, når han skal svare, hahahaPolskt sagde:
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Ja, hvad angår kommentarerne til DINE indlæg, så har jeg stort set ikke argumenteret overhovedet, bare påpeget konsekvenserne af hvad du selv siger.. Du synes jo at være både for og imod dine egne meninger (tilsyneladende uden at forstå det selv) og det ser man ikke hver dag.Polskt sagde:
Tydeligvis har du ikke en anelse om hvad sociolingvistik (Sprogsociologi) betyder, så det er næppe værd en kommentar.
Du kan opfatte min signatur som du vil. Hvis du synes, at min signatur på nogen måde giver støtte til DINE meninger, så må det stå for dig.
Jeg synes stadig, det er uærligt at tage betaling for timer, man ikke arbejder, hvis man arbejder på løbende regning. Jeg kan ikke se, at du overhovedet har berørt dette, hvilket får mig til at stille undrende over, hvorfor du argumenterer om helt andre ting med mig. Det fremstår jo som lidt mærkeligt.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Hvorfor skulle jeg sprætte mit tastatur i stykker, tror du? Kommentar staves for øvrigt med to m, men tasten på dit tastatur faldt måske af, inden du nåede at skrive det andet m?Tyresö sagde:
Jeg ville for øvrigt foreslå, at vi lægger denne diskussion ned. Jeg kan ikke se, at den på nogen måde bidrager til at kaste lys på TS spørgsmålsformulering. Desværre har jeg selv bidraget, hvilket jeg beklager. Jeg er mest lidt kedsom og kunne ikke lade være med at kommentere de forvirrede indlæg, som din "ven" kom med.
Dit problem kan være, at du ikke ved, hvad akkord er? Du skal gøre arbejdet færdigt. Tager det seks timer, så er du hurtig og har fortjent din indsats. Tager det 15, så shit pommes frites.
Kan være sjovt at høre, hvad du arbejder med, og hvor meget du får for det, så man får en opfattelse af din hæderlighed. Eller kan man jo bare sløjfe alt, hvad fast pris og akkord hedder? Tror ikke, køberne ville applaudere, men vel arbejderne.
Så er det med tilbud, som en klog mand skrev tidligere, at det er bare at tage et lavere tilbud. Så at du mener, at mennesker, der slider ekstra for at få mere betalt, er uærligt, det står for dig. Kom nu ikke og sig, at du er uddannet i retorik, for så kan jeg mistænke, at det er dig, der er uærlig.
Nu synes jeg, at dette er blevet til en chatteagtig dialog, som ikke gavner nogen på forummet, og afslutter hermed (endnu en gang). Håber, at nogen fik et godt grin ud af det, og undskylder til dem, der fandt det trættende.
MVH/Polskt
Kan være sjovt at høre, hvad du arbejder med, og hvor meget du får for det, så man får en opfattelse af din hæderlighed. Eller kan man jo bare sløjfe alt, hvad fast pris og akkord hedder? Tror ikke, køberne ville applaudere, men vel arbejderne.
Så er det med tilbud, som en klog mand skrev tidligere, at det er bare at tage et lavere tilbud. Så at du mener, at mennesker, der slider ekstra for at få mere betalt, er uærligt, det står for dig. Kom nu ikke og sig, at du er uddannet i retorik, for så kan jeg mistænke, at det er dig, der er uærlig.
Nu synes jeg, at dette er blevet til en chatteagtig dialog, som ikke gavner nogen på forummet, og afslutter hermed (endnu en gang). Håber, at nogen fik et godt grin ud af det, og undskylder til dem, der fandt det trættende.
MVH/Polskt
Jeg stavede komentar med et "m" pga at jeg ikke er lige så god til retstavning som du!Thomas59 sagde:Hvorfor skulle jeg sprætte tastaturet op, tror du? Kommentar staves i øvrigt med to m, men tasten på dit tastatur faldt måske af, inden du nåede at skrive det andet m?
Jeg vil i øvrigt foreslå, at vi afslutter denne diskussion. Jeg kan ikke se, at den på nogen måde bidrager til at kaste lys over TS spørgsmålsstilling. Desværre har jeg selv bidraget, hvilket jeg beklager. Jeg er mest lidt kedsom og kunne ikke lade være med at kommentere de forvirrede indlæg, som din "kammerat" kom med.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,431 indlæg
Det eneste den viste var, at håndværkere ikke vil diskutere, men bare synes, at man har ret.Polskt sagde:
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Jeg ved præcis, hvad akkord er, men det er jo helt irrelevant, da det ikke er akkord, vi diskuterer, eller hvordan. Den eneste egentlige synspunkt, jeg har givet udtryk for, er, at jeg har stillet spørgsmålstegn ved hæderligheden i Stringfellows udtalelse om, at det på løbende regning skulle være ok at tage betaling for 8 timer, selvom jobbet kun tog 5-6 timer. Så begyndte du at pålægge mig udsagn om helt andre ting, som jeg ikke har haft meninger om. Det foranledigede mig dog til at forsøge at udrede, hvad du egentlig mente og især på hvilken måde du syntes, at dit eksempel: "Tror du, at folk ville plukke mange liter jordbær med timesats, og tror du ikke, at håndværkere arbejder hurtigere med akkord de med? Vågn op!" understøttede dine meninger. Det fik jeg aldrig noget svar på, og jeg kan ane hvorfor.Polskt sagde:Dit problem måske er, at du ikke ved, hvad akkord er? Du skal gøre arbejdet færdigt. Tager det seks timer, så er du hurtig og har fortjent din indsats. Tager det 15, så shit pommes frites.
Det kan være sjovt at høre, hvad du arbejder med og hvor meget du får betalt for det, så man kan få en opfattelse af din hæderlighed. Ellers kan man jo bare sløjfe alt, hvad fast pris og akkord hedder? Tror ikke, at køberne ville bifalde det, men dog arbejderne.
Desuden er det med tilbud sådan, som en klog mand skrev tidligere, at det er bare at tage et lavere tilbud. At du så mener, at folk der knokler ekstra for at få mere betalt er uærlig, det står for dig. Kom nu ikke og sig, at du er uddannet inden for retorik, for så kan jeg mistænke, at det er dig, der er uærlig.
Nu synes jeg, at dette er blevet til en chat-lignende dialog, som ingen nyder på forummet, og jeg lukker derfor (igen). Håber, at nogen fik en god grin af det og undskylder til dem, der syntes det var trættende.
MVH/Polskt
Selvom jeg har påpeget det for dig flere gange, fortsætter du glad med at pådutte mig meninger, jeg ikke har. Nu senest:"du mener, at folk der knokler ekstra for at få mere betalt, er uærlig". Faktum er jo desværre, for dig, at jeg har givet udtryk for præcis det modsatte synspunkt end det, du påstår. For hvilken gang i rækken ved jeg ikke, men jeg stiller jo spørgsmålstegn ved, hvorfor man skal have BETALT NÅR MAN IKKE ARBEJDER, hvilket er diametralt modsat af, hvad du påstår jeg mener.
Hvad skulle mit erhverv og indkomst have at gøre med dette, hvis jeg må spørge? eller hvorvidt jeg er hæderlig eller ej. Du kan jo læse, hvad jeg skriver. Lad os antage, at jeg skulle være uærlig (?). På hvilken måde mener du, at det ville påvirke diskussionen? Endelig frabeder jeg mig den type PM med fornærmelser, som jeg lige har modtaget fra dig.
Jeg forstår, at du ikke indser, hvor mærkeligt et ræsonnement du fører, så jeg foreslår, at vi lukker denne diskussion. Vi kan sige, at du vandt, hvis det får dig til at føle dig bedre.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Og for at afslutte diskussionen (for mit vedkommende i hvert fald) så må jeg nok bede om offentlig undskyldning for at denne diskussion havnede i tråden. Jeg indser, at det på ingen måde har bidraget til at bringe klarhed i TS spørgsmål. Desværre kan jeg tilsyneladende ikke afholde mig fra at påpege mærkværdigheder i visse håndværkeres ræsonnement omkring prissætning og andre forretningsetiske spørgsmål.
Jeg syntes, at diskussionen var underholdende i det mindste.Thomas59 sagde:Og for at afslutte diskussionen (for mit vedkommende i hvert fald) så må jeg nok bede om offentlig undskyldning for, at denne diskussion havnede i tråden. Jeg indser, at det på ingen måde har bidraget til at bringe klarhed i TS spørgmål. Desværre kan jeg tilsyneladende ikke afholde mig fra at påpege mærkværdigheder i visse håndværkeres ræsonnement omkring prissætning og andre forretningsetiske spørgsmål.
Foruden underholdningsværdien tror jeg også, at jeg har fået en rimelig forklaring på visse af mine håndværkeres mærkelige prismodeller?
Klokkeklart udtalelse må jeg sige: Citatet er en lysende sammenfatning af, hvorfor der findes en stor mistro over for håndværkere. d^_^bPolskt sagde:Hvordan kan man klage over, at en håndværker tager 6000 for det arbejde (for momsen er ikke hans). Det er jo ikke sortarbejdere, og der skal betales egenudgifter, forsikringer, værktøjer (utrolig stor omkostning for et byggefirma), biler osv.
Dem, der synes, det var uhyrligt, bør starte virksomhed. At man så får 3500 fra onkel staten for at opsætte sin væg er en anden sag, og hvem udfører det administrative arbejde? Jo, virksomhedsejeren.
Køb materialer selv og monter dem.
Ikke underligt at mange er tvivlende over for de prisoplysninger de får, hvis der findes håndværkere, der har den holdning.
/K
Det har nævntes i sammenhængen: Akkord, men i denne specifikke tilbud ville jeg foretrække at bruge ordet: Beting, eftersom akkord er en pris på hver moment og beting er en pris på hele jobbet.
Nogen der har en mening om valg af ord?
Nogen der har en mening om valg af ord?
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
I daglig tale ligestilles ofte akkord og beting, men principielt har du ret.Tyresö sagde:
Er man interesseret i svensk industrihistorie, anbefaler jeg bogen "Människor i Scania under 100 år (1991)" af professor Eric Giertz, som i dag er prorektor på KTH i Stockholm. Bogen er ikke kun en fortælling om Scanias historie, men også en detaljeret beskrivelse af industriens fremvækst samt fag- og arbejdsgiverorganisationernes udvikling. I bogen behandles også tidsmålingens (MTM=Metod Tid Måling) baggrund og fremvækst, og der kan man lære alt man behøver at vide om akkord og beting. En god bog foran pejsen på mørke efterårsaftener.