Fik følgende tilbud for at opsætte en indervæg (uden dør) på ca. 3,5 m længde og 2,5 m højde.

Byggemateriale: spånplader, gipsplader, regler, skruer, isolering og etc. ca. 3.500 kr
Arbejdsomkostninger: 7.500 kr
Rejseomkostninger: 0 kr
Affaldshåndtering: 0 kr

I alt 11.000 kr
Foreløbig håndværkerfradrag 3.750 kr

Samlet arbejdsomkostning inkl. moms efter foreløbig håndværkerfradrag 7.250 kr.

Lyder dette rimeligt?

Ser ud til at betyde ca. 17-20 arbejdstimer.
Lyder måske noget i overkanten, men der indgår nok også, at de skal købe mtrl i den tid.
Prøv om det bliver billigere, hvis du køber mtrlet?

• Synes
Pary
  • Laddar…
Hej,
Så håber jeg, det er spartlet og malet også.

Alvorligt talt fra byggmax
Reglar 4 x 2,50 (45x70) = 10m = 100kr
Syll+hammelband 7m = 70kr
Træ 170 kr

Gipsplader to sider, tre styk/ side = 6 stk x 80 kr = 500kr

1 æske gipsskruer 90 kr.

1 æske træskruer 5x100mm 65 kr

Isolering, stenuld fra Beijer, 2pkt 70mm á 276 kr = 552kr

Materialer lige under 1500kr

Angående tiden,

For en med lidt erfaring og interesse:
Det vil nok tage omkring 2 timer at få syll og hammelband på plads, reglarne tager nok to timer mere.
At få pladerne på plads kan vel tage en halv time per plade.

Vi ender på omkring 7 timers arbejde.

Det kan være en idé at tage det på løbende regning. Men det skal du kun gøre, hvis du ved, hvordan branchen og processen fungerer.

Regn på en timeløn på 360 plus moms.. det bliver 450. 7500/450= 16 timer. Altså 2 mænd en dag. Lyder helt rimeligt. De skal købe materialer, måske havne i bilkø,,,, Bære op matr & værktøj og så skal alt ned igen. Træet er måske en smule højt, men ikke så jeg ville have reageret. Specen hos ovenstående taler er ikke helt komplet. 4 stående regler kommer man ikke langt på. Mindst det dobbelte. De bruger sikkert 90 plader på gipsen, så er der ingen spånplade med i den spec.

Summa summarum. Jeg ville ikke have reageret for meget over den..

P
Havde jeg boet i Sthlm, så havde jeg startet firma og bygget "vægge" og lignende. I hvert fald hvis man kan sende sådanne fakturaer og måske få dem godkendt. Eller måske hjulpet folk om lørdagen..... :S

Nej....
Hvis det er en lige, enkel væg, så går der cirka materiale til, som magnu skriver. Dvs. klart mindre end det, du har fået i tilbuddet. Sål og regler smækker man op på en time. Der er jo ikke nogle vinkler. Derefter tager det ikke 30 minutter at få en plade op. Mere hen imod "3 minutters" tid. Med en skruemaskine, som en håndværker burde have, så går det hurtigt. Det er kun to plader, der skal skæres med et enkelt snit.
Størstedelen af arbejdstiden er at finde frem og pakke værktøjerne væk, men som sagt, der er kun to maskiner, man behøver. Kap-/stiksav og skruemaskine + en skarp kniv.

Skammeligt at sende sådan et tilbud.
Har du ikke overvejet at gøre det selv?

Jeg vil ikke give mig i kast med at vurdere rimeligheden af tilbuddet. Det kræver måske en hel del ekstra tid at handle materialer, slæbe udstyr, køre til kunden, sidde i bilkø, pakke sammen, skrive faktura osv. Men spontant er jeg enig med TheStills, det virker som et nogenlunde enkelt gør det selv-projekt. Så enten synes I, det er for dyrt, og tjekker med flere håndværkere, eller også springer I tv-aftenen over i en uge og gør det selv. Er I omhyggelige og nogenlunde handy, så bliver det godt, og I kan bruge pengene på noget andet i stedet.

Tak for tipsene. Har lige modtaget et nyt tilbud fra en anden snedker...1500 kr lavere end ovenstående. Så det går den rigtige vej! :)

TheStills sagde:
Havde jeg boet i Sthlm så havde jeg startet firma og bygget "vægge" og sådant. I hvert fald hvis man kan sende sådan nogle fakturaer og måske få dem igennem. Eller måske hjulpet folk om lørdagen..... :S

Nej....
Hvis det er en lige enkelt væg så går det til ca. materiale som magnu skriver. Dvs klart mindre end det du har fået i tilbud. Syll og regler smækker man op på en times tid. Det er jo ikke nogen vinkler. Så tager det ikke 30 minutter at få en plade op. Mere mod "3 minutters" kanten. Med en skrueautomat, som bygningsarbejdere burde have, så går det hurtigt. Det er kun to plader der skal skæres med et enkelt snit.
Den største arbejds tid er at finde frem og ned værktøjerne men som sagt er det kun to maskiner man har brug for. Kapsav/stiksav og skrueautomat + en skarp kniv.

Skammeligt at sende sådan et tilbud.
Du har ikke overvejet at gøre det selv?
Ja, din firma havde jo gået rigtig godt, sikkert!

Hvis du har et job der tager to mand 5-6 timer, tror du, at du kan sende dem til en anden kunde den sidste time? Småskutter skal regne med hele dage, med en tabt time på en dag er hele dagens fortjeneste væk.

• Synes
Tompa_72 og 1 anden
  • Laddar…
P
Stringfellow Hawke sagde:
...två man 5-6 timmar...
To mand der sætter op en væg... Lyder som kommunalarbejdere. En graver et hul og en kigger på....

Og forresten hvorfor skal en som har bestilt et job på 6 timer betale for 8 bare fordi "arbejdsdagen er 8". Hvis jeg bestiller et job på 10 timer kan jeg så betale for 8? Afrunding altså? Nej er det ikke sådan at en dag bliver 6 timer og den anden 10? Lidt fleksibilitet helt enkelt.

Senest redigeret:
  • Synes
Nanou og 1 anden
  • Laddar…
Thomas59
Ja, dit firma havde jo gået rigtig godt, sikkert!

Hvis du har et job, der tager to mand 5-6 timer, tror du så, at du kan sende dem til en anden kunde den sidste time? Småskuttar må regne med hele dage, med en tabt time på en dag er hele dagens fortjeneste væk.
Ehmm! Tager jobbet 5-6 timer, bør kunden selvfølgelig også betale for 5-6 timer. Hvis du så vælger at sidde på en parkbænk resten af dagen og beklage dig over, at du taber 2-3 timers fakturering, er det helt og holdent dit problem. Du kunne lige så godt tage til kontoret og skrive tidsrapporter, fakturaer, bestille materialer osv.

Småskuttar, der "må regne med hele dage", burde beskæftige sig med noget andet end at være håndværkere.

• Synes
Ida Ahlbäck og 1 anden
  • Laddar…
K
For en dygtig snedker vil jeg tro, at det effektive arbejde på stedet drejer sig om 2-3 timer. Derefter tilkommer rejsetid og tid til indkøb, hvilket er svært at vurdere. Men hvis ikke indkøb og rejse tager alt for lang tid, burde arbejdet totalt dreje sig om max 8 timer for en person.

Hvis du bare er nogenlunde håndværksmæssigt anlagt og har mulighed for at transportere materialet hjem relativt nemt, foreslår jeg, at du gør arbejdet selv. Det, du sparer på materialet og arbejdet, kan du købe en god skruetrækker og en rimelig sav for :D

Desuden kan du føle dig lidt stolt hver gang du ser væggen;)

/K

• Synes
Tompa_72
  • Laddar…
Gulvlister skal vel op også.

Jeg er ikke håndværker, men jeg er enig med tidligere taler, og tror helt enkelt, at for sådan nogle småjobs må man finde sig i en "præmie", netop fordi det er så lille, der er ligesom en fast omkostning ved administration, opstart og "rydde op" tid mm. Det kan absolut ikke lade sig gøre at få økonomi i kun at tage sådanne jobs, medmindre man fakturerer i overkanten.

Hørte fra en elektriker, at han kan få opkald fra damer, der vil have adventsstage-pærer skiftet. Skal det også faktureres som 10 minutters arbejde for 45 kroner? Det bliver mange stager...

/A

• Synes
raggartejpen
  • Laddar…
The Stills: Er det arbejdsvenligt at bære gipsplader selv fra bil til arbejdssted? Hvor mange trapper uden elevator synes du er ok?

Thomas59: "Du kunne lige så godt tage til kontoret og skrive tidsrapporter, fakturaer, bestille materialer etc. ", Det er jo netop det, som kunderne også skal betale for.

Det er et tilbud, en fast pris, prisen skal indeholde arbejdsomkostning, materialeomkostning, bilomkostning, central administration, fortjeneste og risiko. Hvad er det, der er så svært at forstå? Synes man ikke prisen er ok, er det bare at sige nej tak.

• Synes
Tompa_72 og 2 andre
  • Laddar…
Thomas59
Thomas59: "Du kunne lige så godt tage til kontoret og skrive tidsrapporter, fakturaer, bestille materialer etc. ", Det er jo netop det som kunderne skal betale (også).
Det var IKKE hvad du skrev.

Du skrev:

Hvis du har et arbejde der tager to mand 5-6 timer, tror du så at du kan sende dem til en anden kunde den sidste time? Småskuttere må regne med hele dage, med en tabt time på en dag er hele dagens fortjeneste væk.
Hvilket er noget helt andet. Jeg tror dog, at du vil få svært ved at forklare kunden, at to mand skal bruge 2-3 timer x2 (=4-6 timer) på at skrive tidsrapporter, fakturaer osv. under denne tid på et job på 5-6 timer.

Der er sikkert opgaver, som disse to fyre kan udføre i den overskydende tid, men desværre Stringfellow Hawke, så findes der ingen naturlov der siger, at en håndværker altid skal kunne fakturere 8 timer om dagen, hvilket i øvrigt synes at være hvad du tror og også en almindelig misforståelse blandt håndværkere.

Hvis du nu har den opfattelse, at håndværkere under alle omstændigheder skal kunne fakturere 8 timer om dagen, ville jeg gerne have, at du forklarede lidt mere detaljeret hvad du baserer denne påstand på. At I tjener mindre, hvis I ikke kan fakturere 8 timer om dagen er ganske vist sandt, men det leder ikke automatisk til, at I altid skal kunne fakturere 8 timer.

I alle andre brancher (hvor man sælger tid) har man noget, der kaldes belægningsgrad, og den er sjældent 100% (=8 timer om dagen). Når man i andre brancher fastsætter pris, er netop belægningsgraden en faktor, der tages i betragtning, når man fastsætter timeprisen.

Hvorfor skulle håndværkere være undtaget?

• Synes
jimih
  • Laddar…
At forklare begrebet belægningsgrad i håndværkerbranchen synes at være noget, der ikke gøres. Det er jeg helt enig i. Det er meget ofte, man hører udtryk af typen: "men jeg må skrive otte timer, det har chefen sagt," og her er et kæmpeproblem, synes jeg. Jeg ville gerne betale 100 kroner mere i timen i "småjobbstillæg," som ville gøre, at de slipper for at fakturere for arbejde, de ikke har udført. I længden ville vi, som ofte ønsker mindre job udført, tjene på det. Nu om dage bliver jeg for det meste bare sur, og gør alt selv, selvom jeg ikke rigtig har kompetencen eller tid, bare fordi det er SÅ besværligt og dyrt at købe småjob. Elektrikeren er undtagelsen, da man skal købe småjob af dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.