Dejligt at høre. Så er det bare om at gå i gang med at skrabe malingen væk med andre ord. Tak for tipset med vand og evt. byggeplast!

Mener du, at hele loftet skal fuldspartles efter, jeg har fjernet malingen og fyldt hullerne? Jeg tænker, at det måske vil kunne ses, hvor jeg har spartlet hvert hul, da gipsets finish måske får en glattere/anden overflade end selve loftpudset. Eller tager jeg fejl?

Som sagt - stor tak for jeres uvurderlige hjælp!

cpalm sagde:
Ja, det ser sådan ud, pudsen ser jo rigtig fin ud på de billeder, der er ingen tvivl om, at det er malingen, der skaller.
Men hvis du skal male, er min mening, at du skal fjerne al gammel maling og vaske grundigt, ellers vil det begynde at skalle igen efter et stykke tid.
Hvis du er heldig, sidder alt løst, bare skub det ned med en spartel. Hvis det sidder hårdere, kan du teste og se, hvordan malingen reagerer på vand eller ved at lime byggplastik i loftet og rive malingen ned.

Godt at høre. Så er det bare at komme i gang med at skrabe maling af med andre ord. Tak for tipsene med vand og evt. byggplastik!

Mener du, at hele loftet skal fuldspartles, efter at jeg har fjernet malingen og fyldt hullerne? Tænker, at det måske vil blive synligt, hvor jeg har spartlet hvert hul, da gipsputsen måske får en glattere/anden overflade end selve loftspudset. Eller tager jeg fejl?

Som sagt - mange tak for jeres uvurderlige hjælp!

C
FilipS sagde:
Mener du, at hele loftet skal bredspartles, efter jeg har fjernet malingen og fyldt hullerne? Tænker, at det måske vil kunne ses, hvor jeg har spartlet hvert hul, da gipsputsen måske får en glattere/anderledes overflade end selve loftlutten. Eller tager jeg fejl?
Nej, bredspartling og slibning kommer du nok ikke uden om, hvis du vil have en glat og fin overflade.
Gipsputs får for så vidt omtrent samme kornede struktur som resten af putsen, så hvis du er omhyggelig, er det måske ikke nødvendigt netop for reparationernes skyld.
Alt afhænger selvfølgelig af, hvor godt malingen, du maler med, fylder, men jeg har ikke så godt styr på moderne loftmaling.

P.s. når du lapper hullerne, glem ikke at suge alt løst putsstøv væk og fugt kanten ordentligt, ellers er det svært at få det til at hæfte.

Senest redigeret:
cpalm sagde:
Nej, bredspartling og slibning kommer du nok ikke uden om, hvis du vil have en glat og fin overflade.
Gipsputz får iogfor sig omtrent samme kornede struktur som pudset i øvrigt, så hvis du er omhyggelig, er det måske ikke nødvendigt netop for reparationernes skyld.
Alt afhænger selvfølgelig af, hvor godt malingen du maler med udfylder, men jeg har ikke så godt styr på moderne loftmaling.

P.s. når du lukker hullerne, glem ikke at suge alt løst pudsstøv væk og fugte kanterne grundigt, ellers er det svært at få det til at hæfte.
Okay! Så har jeg forhåbentlig styr på tingene, det er bare arbejdet, der mangler ;)

Stort tak til alle for al hjælp - utroligt venligt!

katten12 sagde:
Nu blev jag lidt mørkeræd efter at have læst denne tråd har selv en brf med lige sådan nogle plader i loftet. Mig genere dem ikke passer ret godt her men hvordan fandt I ud af at der var skimmel nedenunder?
Hej! Ked af at gøre dig mørkeræd! Jeg så det faktisk ikke, før jeg begyndte at rive ned, havde allerede besluttet mig for at fjerne det, så at det var skimmel gjorde bare mit valg endnu lettere. Forhåbentlig ingen fare for dig!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.