Hej alle kyndige og hjælpsomme!

Min kæreste og jeg har netop købt vores første fælles lille ejerlejlighed, 2-værelses på 40 kvadratmeter. Loftet var nedsænket med grimme gipsplader, og under sad isolering, der var begyndt at mugne på grund af sandsynlig kondens. Vi besluttede hurtigt at tage alt loftet ned, da vi både syntes det var grimt, fandt det dumt at sænke loftet i en så lille lejlighed, samt at det heller ikke var rart med skimmel under gipsen.

Bjælkerne, som gipsen sad i, var desværre skruet med ekstremt mange skruer og plugs i loftet. (ca. 100 skruer/hul/plugs) bare i soveværelset. Udover alle skruehuller er det yderste lag revnet og begyndt at falde ned (nogle mm tykt lag maling eller puds?) Under dette lag er der ren beton. (Se billeder)

Til mit spørgsmål: Hvordan anbefaler I, at vi lettest kommer videre? Fylde alle skruehuller med husfix el. lignende og derefter tage al løs maling/"puds" ned og spartle, hvor det har siddet. Eller findes der en bedre/lettere vej at gå? Har læst lidt om forskellige slags væv/duge, men som jeg forstår det, dækker disse ikke ujævnheder overhovedet?

Vi er ret handy, men har ikke så meget viden om fremgangsmåden...

Huset er bygget i 1934.

Utroligt taknemmelige for hjælp!

Alt godt!
Filip & Sanna

Loft med fjernet gipsplader og blottede ledninger i en lejlighed, vindue til højre. Et rum med delvist fjernet gipsloft afslører isolering. Et vindue på væggen til højre, set fra et indre perspektiv. Indvendig væg med fjernede gipsplader, viser træbjælkelag og et åbent vindue. Bygningsprojekt i en lejlighed fra 1934. Loftet i en lejlighed med skruehuller og afskallet maling, vindue i baggrunden.

Så gjorde jeg

• En person står på en stige og arbejder på loftet i et rum, med værktøj på gulvet og en pejs til højre.
Men naturligvis skal I pudse lofterne. Bank det løse ned og på med ny puds, men få hjælp, det er ikke enkelt.

Protte

Ja, puds bliver flot!

Men hvis nogen har sat isolering i loftet i en ejerlejlighed, er det nok for at lydisolere.

C
Spontant ser det ud som om loftet allerede er pudset (hålkæl i loft/væg-vinklen), og at pudsen ser ud til at være i god stand (det krakelerede, der ses på billedet, er for tyndt til at være puds + at der burde stikke fremspringende rørmåtte/pudsgarn, hvis det havde været pudsen, der var løsnet). Kan du lægge et nærbillede af skaderne op? Enig i, at det gamle indre loft var frygteligt. Har der tidligere været kontor?

Senest redigeret:
Mange tak for hurtige svar!

Vedrørende reglar og nyt tag er det nok desværre ikke aktuelt, da vi gerne vil have frem originaltaget, dels for at spare hver cm i lofthøjde, men først og fremmest fordi taget er fint hvælvet/buet mellem væg/loft.

Der skal altså ny puds på, anede næsten dette.

Ved I mellem tommelfinger og pegefinger i hvilket prisspænd vi bevæger os, hvis man skal have en håndværker til at pudse ca. 30 kvadratmeter tag? Naturligvis gør vi i sådanne tilfælde forarbejde med at tage det nuværende puds ned osv.

Endnu en gang - tak for svar. Hjælpsomt og venligt!

Hvis det nu er mugnet. Hvor kommer fugten fra?!

cpalm sagde:
Spontant ser det ud som om, at loftet allerede er pudset (hulkel i loft/væg-vinklen) og at pudset ser ud til at være i god stand (det revnede, der ses på billedet, er for tyndt til at være puds + at der burde stikke frem rørmåtter/pudsnet, hvis det havde været pudset, der var løsnet). Kan du lægge en nærbillede op af skaderne? Enig i, at det gamle indendørstag var frygteligt. Har det været kontor tidligere?
Cpalm, redderen i nøden. Du gav mig netop lidt håb i aftenmørket igen. Læste dette lige efter jeg havde nået at skrive tidligere indlæg. Jeg tager et godt nærbillede i morgen, når jeg er tilbage i lejligheden og lægger op. Det, der skaller/revner er kun ca. 3 mm tykt. Tal om, at det er loftmaling af ældre model?

Skønt at flere end os deler mening om det gamle tag. Tror det er en gammel dame, der har boet der og har været ekstremt overfølsom for lyd ovenfra. At lejligheden i stedet blev transformeret til noget, der ligner en regionsmodtagelse, ser ikke ud til at have generet hende.

Stor tak for svaret, jeg vender tilbage med bedre billeder!

C
Håb ikke alt for meget bare, lidt svært at se på billederne præcis hvordan det ser ud :-)
FilipS sagde:
Det der skaller/krakelerer er kun ca. 3 mm tykt. Tyder det på at det er en ældre type loftmaling?
Puds er betydeligt tykkere end 3mm i hvert fald. Loftmaling ældre model = limfarve og det skaller meget efter nogle år, hvis man maler ovenpå med en anden maling. Det passer også med tykkelsen, da limfarve lægges i temmelig tykke lag, så det kunne godt være tilfældet. Hvis det er limfarve er fordelen at det sandsynligvis bliver let at skrabe det af. Glem bare ikke at vaske alle limfarverester grundigt af med vand, før I maler. Huller/skader ville jeg spartle med gipsmørtel. Fylder godt, billigt, god vedhæftning, let at arbejde med hvis man ikke er vant til mørtel og kompatibelt med kalkpuds, hvis det er det der findes under.

• Synes
FilipS
  • Laddar…
cpalm sagde:
Håber ikke alt for meget bare, lidt svært at se på billederne præcis hvordan det ser ud :-)

Puds er betydeligt tykkere end 3mm i hvert fald. Loftmaling model ældre = limfarve, og det skaller meget efter et stykke tid, hvis man maler over det med en anden farve. Det passer også med tykkelsen, da limfarve lægges i ret tykke lag, så det kunne godt være tilfældet. Hvis det er limfarve, er fordelen, at det sandsynligvis bliver let at skrabe det ned. Bare husk at vaske alle rester af limfarve grundigt med vand, før I maler. Huller/skader ville jeg sparkle med gipsmørtel. Fylder godt, billigt, god vedhæftning, let at arbejde med hvis man ikke er vant til mørtel og kompatibelt med kalkpuds, hvis det er det der findes under.
Hej igen hjælpsomme cpalm!

Har nu haft held med at tage nogle bedre billeder af loftet. Hvad tror du? Gammel limfarve og intakt puds under eller?

Taknemmelige hilsner!
Filip
En hånd trækker i skrællet maling på en væg for at afsløre gammel limfarve og intakt gips nedenunder.

Revnet maling på loftet med udsatte lag under.

S
Jeg tror ikke isoleringen er mugnet på grund af fugt i lejligheden. Mere sandsynligt at man har sat vandskadet isolering op.

Skrab alt løst væk.
Reparer store huller med husfix.
Eventuelt spærrmal loftet.
Bredspartel loftet.
Slib loftet.
Mal i ønsket farve.

Nu blev jeg lidt bange for mørket efter at have læst denne tråd har selv en brf med netop sådanne plader i loftet. Mig generer de ikke passer ret godt her men hvordan fandt I ud af at der var skimmel under?

C
FilipS sagde:
Hvad tror du? Gamle limfarve og intakt puds nedenunder eller?
Jepp ser sådan ud, pudsen ser jo rigtig fin ud på de billeder, der er ingen tvivl om, at det er farven, der flager.
Men hvis du skal male, er min mening, at du skal fjerne al gammel maling og vaske ordentligt, ellers vil det begynde at flage igen efter et stykke tid.
Hvis du er heldig, sidder alt løst, bare at skrabe ned med en spartel. Hvis det sidder hårdere, kan du teste og se, hvordan malingen reagerer på vand eller ved at lime byggplast i loftet og rive malingen ned.

DanielF sagde:
Jag tror ikke isoleringen har mugnet på grund af fugt i lejligheden. Mere sandsynligt at man har sat vandskadet isolering op.

Skrab alt løst bort.
Reparer store huller med husfix.
Eventuelt spærrmal loftet.
Fuldsparkle loftet.
Slib loftet.
Mal i valgfri farve.
Jeg forstår, lyder nok mere sandsynligt nu, når du siger det. Tak så meget for tip til fremgangsmåde! Shysst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.