Okay, så havde jeg kørt b-brug, men Byggmax sælger dog ikke putsbruk-b, kun murbruk (i hvert fald ikke i mit Byggmax), hvilket gør det sværere for dig at påføre, da det både er grovere og mere stivt.
Det er godt med en liste til din platonmåtte, så du kan se, hvor tykt du bør lægge på over det hele.
Og en advarsel om Ardex, det tørrer ekstremt hurtigt. Så du bør ikke blande en hel spand eller lignende, da du kun har 15 minutter, før du er nødt til at smide det ud.
nino nino sagde:
Ja, to forskellige, der skriver :)
Men det er mig, der har farve tilbage.
Jeg vil banke det meste ned, resten vil jeg fleksibelt fjerne eller skrabe af.
Toppen skal også renoveres, helst inden vinteren, og jeg vil bruge Ardex A46 og E100 til at reparere alle mindre skader, derefter vil det blive STO og et navn, som jeg har glemt nu, men jeg tror, jeg har skrevet det i tråden. Det kan brydes i en vilkårlig farve og fås med skridsikring
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ok, min ven sagde mørtel B til at pudse med.
Jo da, jeg er fliselægger i bunden og har 99% kun brugt Ardex produkter, så det har jeg styr på, men det kan jo være godt at det står med i tråden, så ingen andre laver den fejl.
Nu synes jeg ikke A46 tørrer så hurtigt, måske er det A45 du tænker på, som man ofte spartler med i badeværelser, den er hurtig.
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Er det ok at fortsætte med at lægge op om egne projekter?
Ellers må admin fjerne eller åbne en ny tråd.

Har fjernet alt løst puds.
Nogle af de øvre hulstensblokke var i dårlig stand og revnede en del, mangler ca. 5-6 cm nogle steder...
Bare pudse i lag?
Skal køre og købe sten og mørtel til vinduet og evt. tage det ud i morgen.

Væg med delvist fjernet puds, der afslører mursten under og et lille vindue; område ved bunden har afskallet puds og græsset forrest.
Har spulet med slangen for at fjerne løst materiale.
Skal man save kanterne, hvor der er gammel puds, med vinkelsliberen i ca. 45 grader for at få en bedre overgang?

Lave en slammemasse og pensle på, lade det tørre noget og så påføre mørtel, er det den rigtige vej?
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
nino nino sagde:
ok at fortsætte med at lægge op på egne projekter?
For mig ja! Jeg startede denne tråd og har intet imod det. Jeg vil tage svarene til mig selv, så det er godt du.

Forresten har I allerede bidraget med meget. Seneste indlæg om mørtel B og Ardex produkterne var så gode.

Min trappe ser ud som den gjorde. Familien synes jeg bør prioritere nogle vinduer nu. Derefter måske taget.

Jeg ville bare på sigt nu undre - om det ville være muligt at udføre mit arbejde i oktober med mørtel/Ardex(?) Måske behøves der at arbejde ind hurtigtørrende tilsætningsstoffer da(?)

Dejligt at se du er kommet i gang! Sjovt at se billederne. Krydsede fingre!
 
  • Synes
nino
  • Laddar…
Nogen der har et godt tip, udover sandblæsning, hvordan jeg får malingen af trappetrinene?
Malet for måske 20 år siden med opløsningsmiddelbaseret betonmaling fra Polen.
Kan det fungere med en stålbørste på vinkelsliberen?

Behøver at få det rent for at A46 kan få fat i betonen
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Har en rikemandsbetonfræser :D (flex)
Men det er sår, der er nogle mm dybe, og det er dernede, jeg vil have rent uden at slibe trinnene helt ned.
Har også en festool saneringsfræser med "tandhjul"
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ved hvad du mener, bortset fra at banke - hvilket jeg må gøre (billeder i begyndelsen af tråden), derefter bare slibe al maling væk (med en stor 180 sliber med 125 diamantklinge (så det ikke snurrer for hurtigt)), så er der nogle "sår" eller hakker, som evt. ville være godt at højtryksrense tænker jeg. I værste fald hakke dem op så man har 100% ren gammel beton til udfyldning.
 
  • Synes
nino
  • Laddar…
Murværk ved trappe er repareret med puds, der mangler finish i nederste højre hjørne. Byggematerialer og affald foran.
Murede vinduet til og lagde lidt puds, hvor det var dybest.
Skal se, om jeg når at pudse stykket nederst til højre i morgen.
 
Overvejer om jeg skal køre over hele overfladen med saneringsfræseren, når alt er klart, måske skjuler det alle reparerede stykker, hvis det bliver en jævn overflade.
Evt. skrabespakkel med A46 og så male.
 
Prøvede på trinene med saneringsfræseren, er som 3 x 4 tandhjul der drejer og slår, men der skete næsten ingenting, ikke på siden af trappen heller hvor det er ret glat men der er maling. Er der nogen der har prøvet at vådblæse med højtryksrenser, ville det virke for at få malingen af tro?

Mur under trapp er delvist pudset og repareret, med nogle områder dækket af tør puds. Byggematerialer på jorden foran.
Pudsede længst til højre, så den er vel klar lige det stykke, fyldte op med brug hvor vinduet sad, må lægge mere på der senere.

Skal man lægge brugs groft, vente på at det stivner lidt og så brætdrive? Tørrede langsomt så jeg måtte tage sværdet og rette til, da tiden løb.
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Det var mere end man troede fra begyndelsen, så det er lige så godt at pudse det helt om. Eftersom det er blokke, bør du bruge net, men hvis du gør som jeg tænker, skal det ikke skinne igennem, men kan stadig sprække senere. Slib al maling på pudsen og pensl på rødgrund på alt, hvor der er blok. Så slår du alt ud til jævn niveau med den puds, der er tilbage. Alt skal være groft, og derefter strøger man det af med en brætte. Absolut ikke stål :) bliver for glat overflade, og hæftningen på næste lag bliver meget dårlig. Skur i stedet med en skurbræt lidt halvgrundigt. Skurningen er ikke kun for overflade, da den også jævner din afstrøgne overflade, og det er generelt lettere, jo større skurbræt du har, man behøver ikke overdrive, men køb ikke den mindste.

Når det er jævnt, venter du nogle dage, så det tørrer og er nærmere pudsen, der sad tilbage i farve. Naturligvis kan du gøre dette allerede dagen efter, men det bliver ujævn tørretid, og det bliver sværere for dig at gøre et godt stykke arbejde. Så køber du f.eks. Weber 133, som er en b-mørtel med lille ballast, som du ståler på over hele overfladen og skurer til med en filtbræt. Bliver som nyt på alt og ingen samlinger

Vil du ikke gøre sådan og tænkte at køre jævnt med den gamle puds, så du slipper for at slibe og et ekstra lag, så er det bare at grunde og så udfylde alt, der er ved blokkene, men efterlad 3-4 mm fra at være jævn med det gamle. Så trækker du med 133 på resten næste og filter. Naturligvis kan det slå alt ud på samme dag med almindelig b-mørtel, men det har meget stor ballast (0-4/0-3), og det vil trække roser, hvor det bliver smalt og tæt på samlingen.
 
  • Synes
anhack og 2 andre
  • Laddar…
L Lerstenstegel sagde:
Det var mere end man troede fra begyndelsen, så det er lige så godt at pudse det om helt.
Eftersom det er block, bør du have net, men hvis du gør som jeg tænker, så skal det ikke skinne igennem, men kan stadig sprække længere frem.
Slib al maling på pudset og pensl på rødgrund på alt, hvor der er block. Derefter slår du alt ud til jævn niveau med det puds, der er tilbage.
Alt skal være groft, og så afretter man det med en bræt. Absolut ikke ståle :) bliver for glat overflade, og vedhæftning på næste lag bliver meget dårlig.
I stedet skrubber du med en skurebræt lidt halvnøje. Skurning er ikke kun for overflade, da den også retter din afrettede overflade ud, og det er generelt lettere, jo større skurebræt du har, behøver ikke overdrive, men køb ikke den mindste.

Når det er jævnt, venter du nogle dage, så det tørrer og er tættere på det puds, der sad tilbage i farve. Naturligvis kan du gøre dette allerede dagen efter, men det bliver ujævn tørretid, og det bliver sværere for dig at gøre et godt stykke arbejde.
Derefter køber du f.eks. Weber 133, som er et b-mørtel med lille ballast, som du ståler på over hele overfladen og skrubber til med en filtbræt.
Bliver som nyt på alt og ingen samlinger

Hvis du ikke vil gøre sådan, og tænkte at køre jævnt med det gamle puds, så du slipper for at slibe og et ekstra lag, så er det bare at grunde, derefter fylde ud alt, der er ved blockene men efterlade 3-4 mm fra at være jævn med det gamle. Derefter trækker du med 133 på resten næste og filter.
Naturligvis er det muligt at slå alt ud på samme dag med almindelig b-mørtel, men det har meget stor ballast (0-4/0-3), og det vil trække roser, hvor det bliver smalt og tæt på samlingen.
Ok ja det var jo 0-3 i mørtelen jeg har, så det blev jo lidt groft.
Skal kigge, om der findes weber 133 her, eller om de kan tage hjem, det ville jo være fantastisk at pudse det hele, så bliver det jo flot.
 
Så gode tips, fantastisk kilde til viden! Bliver 100% klar, når jeg går i gang :)

L Lerstenstegel sagde:
Så tager du med 133
nino nino sagde:
Vil tjekke om der findes weber 133
 
  • Synes
sinclairhacker
  • Laddar…
Pudsede lidt til i dag, jeg har desværre ikke tid til at være på stedet mere end en time om dagen, så det må blive det, det bliver

Væg under renovering med frisk puds på fundament, værktøj og materialer spredt på græs ved siden af. Kalkrester og grønne planter ses også.
 
  • Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.