12,164 læst ·
25 svar
12k læst
25 svar
regelafstand osb
Så som jeg oplever det er, at det er lettere at skrue i OSB sammenlignet med spån, men hvis selve skruen sidder fast, virker spån klart mere holdbart. Derfor valgte jeg OSB, og hvis der skulle være behov for at hænge noget tungt op, bliver det i reglerne.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 indlæg
Spånplader af god kvalitet er bedre end OSB til at hænge tunge ting i. Det hævder de tre snedkere, jeg kender.
Spånplader kræver dog lidt omtanke med hensyn til skruer og forboring. Halvdelen af skruediameteren plejer at være passende.
Angående Gonates kommentar om 40" tv: en god ven har et 37"-tv hængende i gips + OSB, og beslaget er begyndt at "sække" mistænkeligt. Skruerne slækker af en eller anden grund. Selv har jeg spån bag gipsen, og en 40" LCD hænger stadigvæk.
Spånplader skal desuden sættes tæt mod hinanden, bortset fra i indvendige hjørner, hvor man efterlader 3mm. Helst skal de også limes kortside mod kortside. Jeg har limet dem mod træreglerne, og det er også virkelig godt hjælpemiddel, når en stående 45x70 har bukket sig. Bare at lime spånpladen mod reglen, sætte den i lidt ekstra spænd (+2mm), så har man en lige regel, når limen er tørret.
Spånplader kræver dog lidt omtanke med hensyn til skruer og forboring. Halvdelen af skruediameteren plejer at være passende.
Angående Gonates kommentar om 40" tv: en god ven har et 37"-tv hængende i gips + OSB, og beslaget er begyndt at "sække" mistænkeligt. Skruerne slækker af en eller anden grund. Selv har jeg spån bag gipsen, og en 40" LCD hænger stadigvæk.
Spånplader skal desuden sættes tæt mod hinanden, bortset fra i indvendige hjørner, hvor man efterlader 3mm. Helst skal de også limes kortside mod kortside. Jeg har limet dem mod træreglerne, og det er også virkelig godt hjælpemiddel, når en stående 45x70 har bukket sig. Bare at lime spånpladen mod reglen, sætte den i lidt ekstra spænd (+2mm), så har man en lige regel, når limen er tørret.
Jeg ville have valgt krydsfiner i stedet. Lidt større omkostning, men skruen tager desto bedre (både første og anden gang).Mikael_L sagde:
Prisforskellen er cirka 60 :- pr. plade, helt klart værd det synes jeg.
Nej, det kan jeg ikke tænke !!!nimhed sagde:
Jeg har ikke råd til 100' ekstra på garagen og over 1 million ekstra på huset!
Spånplade, 88:-
OSB 129:-
Krydsfiner 189:-
(Byggmax-priser, da jeg ikke har mine bræddegårdspriser tilgængelige sådan lige nu, men det plejer at blive byggmax-pris, eller billigere, for mig)
Dvs. mere end dobbelt så mange penge.
OK, jeg kan tage de her skabslåger i stedet, det er ikke så mange kroner ekstra, de her fliser, det er ikke så meget mere. Jeg kan tage lidt kraftigere armering, det adskiller alligevel ikke så meget, Pudset facade i stedet, det er kun 250:-/kvm ekstra ...
Osv osv osv.
Men så bliver huset som sagt dobbelt så dyrt!
OK, om jeg ikke går all in, men da er jeg ikke specielt interesseret i at bruge mere end dobbelt så dyre krydsfinerplader end næsten lige så gode spånplader. Så vælger jeg nok hellere 100 mm ekstra isolering i stedet.
Jeg har sat plyfa der, hvor jeg ved, at jeg skal skrue ting fast såsom Elfasystem, tv, skabe osv.
Der hvor jeg ikke har nogle planer i dag om at sætte noget, har jeg sat spån.
Soveværelset har jeg skruet dobbelt gips på for at lydisolere maksimalt.
Der hvor jeg ikke har nogle planer i dag om at sætte noget, har jeg sat spån.
Soveværelset har jeg skruet dobbelt gips på for at lydisolere maksimalt.
Det lyder godt.Johan Gunverth sagde:
Så bliver jeg fristet til at gå med spån og samtidig spare nogle penge.
Men det var lige det, hvad mener du med god kvalitet ???, jeg vil/kommer til at gå med den billigste løsning ... måske ...
Hvor godt bliver det, på en skala ...?
Måske ikke helt inden for emnet, men er der nogen der ved om der er nogen forskel i limmængde mellem spånplader og OSB-plader? Jeg tænker på hvilken af dem der afgiver mest kemikalier (formaldehyd o.lign.). Logisk set burde det vel være spånpladen da stykkerne er større i OSB-pladen (mindre at lime), men det ville være interessant hvis nogen havde en idé om hvilke tal vi taler om.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 indlæg
Tror faktisk, at OSB-pladen er bedre på det punkt, fordi man anvender en type lim, som ikke behøver at indeholde formaldehyd i samme mængde. Har desværre ingen kilde, men "har hørt" dette. Derimod indeholder en OSB-plade betydeligt større mængde lim end en spånplade.Herr Anders sagde:Måske ikke helt inden for emnet, men er der nogen, der ved om der er nogen forskel i limmængde mellem spånplader og OSB-plader? Jeg tænker på hvilken en af dem som afgiver mest kemikalier (formaldehyd o.lign). Logisk set burde det vel være spånpladen eftersom stykkerne er større i OSB-pladen (mindre at lime), men det ville være interessant hvis nogen havde et indtryk af hvilke tal vi taler om.
Både (kontrollerede) spånplader og OSB skulle afgive en formaldehyddosis, der langt underskrider anbefalede grænseværdier.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oriented_strand_board
Efter at have købt en Ikea-møbel engang, hvis formaldehyddosis lå under de gældende grænseværdier, og som alligevel forårsagede hovedpine hos et følsomt familiemedlem (møblet måtte gives væk til nogen med større behov), er jeg lidt forsigtig med spånprodukter generelt. Det ville jo være dumt at skulle fjerne alle væggene endnu en gang, bare fordi man har sat plader af den forkerte slags op.Johan Gunverth sagde:
Men jeg har hørt, at der nu om dage skulle findes spånplader, der er helt fri for formaldehyd. Jeg har dog aldrig set nogen. På den anden side har jeg heller ikke ledt særligt intensivt.
Klik her for at svare