skal skifte mine vægspånplader (13mm) i et soveværelse da der ikke er nogen isolering mellem væggene. Regelafstanden er 600, havde tænkt mig OSB plader (11mm) i stedet for spån + et lag renoveringsgips. Virker det med c/c 600 på reglarne? Har kigget rundt lidt men ikke fundet nogen info om regelafstand på forskellige træplader, gipsplader har jeg dog fundet lidt forskellige regelafstande afhængig af antal lag gips.

Mikael_L
cc600 bliver perfekt!
Dog ikke på vægge som skal klinkes, der skal du bruge cc300.
OSB er ikke tilladt i badeværelsesvægge, men der kan være andre vægge man vil klinke. :o

OSB-pladerne er 1197mm, lad der være 3 mm spring mellem hver, så de kan bevæge sig tilstrækkeligt pga. luftfugtighed.
Sæt gerne OSB og gipsen med forskudte samlinger.

Mikael_L sagde:
OSB-pladerne er 1197mm, lad der være 3 mm mellemrum mellem hver, så de kan bevæge sig tilstrækkeligt pga luftfugtighed.
Og hvad kan i værste fald ske, hvis man har sat dem klods op ad hinanden i en garage?

Immobil sagde:
Å hvad kan i værste fald ske, hvis man har sat dem klods mod hinanden i en garage?
Buet væg, de vokser, trykker mod hinanden, og væggen kan begynde at bule frem og tilbage.

Mikael_L
Immobil sagde:
Å hvad kan i værste fald ske, hvis man har sat dem klods mod hinanden i en garage?
Jadu ... ***

Hvad ved jeg (som ikke du ved? :)).

Det er i hvert fald det generelle råd, men man kan jo spørge sig selv, om det egentlig er så vigtigt. Alt træ i huset burde få samme problem, men der sætter man ingen bevægelsesfuger.
Men da pladerne har lidt undermål, så bliver det jo sådan, automatisk ligesom. Man bør jo ikke regle 1,5 mm tættere :rolleyes:

Mikael_L
Daniel_N sagde:
Bugtet væg, de vokser, trykkes i hinanden, og væggen kan begynde at bugte frem og tilbage,
Som mine asfaboardskiver nu... :)
Sat asfaboard som vindbeskyttelse, ordentligt klods mod hinanden (helt nødvendigt, da de holder målet 1200). Nu har de svulmet lidt og bugter noget fantastisk, mellem sømdødningen.
Men disse skiver er på den anden side udsat for slagregn og sne. Så skal vel ikke OSB'en inde i væggen behøve at leve. ;)

Mikael_L sagde:
Som mine asfaboardplader nu... :)
Sat asfaboard som vindbeskyttelse, ordentligt klods mod hinanden (helt nødvendigt, da de holder målene 1200). Nu har de svulmet lidt og buer noget fantastisk, mellem sømtræ.
Men disse plader er på den anden side udsat for slagregn og sne. Så skulle vel ikke OSB'en inde i væggen behøve at leve. ;)
Nej, det er vel i et "worst case scenario" som sådant sker antar jeg...

Ikke behøver du rive ned pladerne pga manglende isolering. Selv havde jeg kun spånplader og uisolerede indervægge.

Under ombygning og renovering har jeg boret et 102 mm hul øverst på væggen midt mellem alle regler og trykket løsuld i. Satte derefter 100 mm stykket tilbage med latex. Til sidst skruede jeg alle vægge med almindelige gipsplader.

Obs! brug ikke renoveringsgips, medmindre du har en speciel grund. 13 mm gips lydisolerer bedre. Gips lydisolerer bedre end isoleringen, og hvis du vil have en rigtig godt lydisoleret væg, skal du skrue dobbelt gips på begge sider.

Mikael_L
Linnex sagde:
Du behøver ikke rive pladerne ned på grund af manglende isolering. Også jeg havde kun spånplader og uisolerede indervægge.

Under ombygning og renovering har jeg boret et 102 mm hul øverst på væggen mellem alle regler og trykket løsuld ind. Satte derefter 100 mm stykket tilbage med latex. Skruede til sidst alle vægge med almindelige gipsplader.

Obs! Brug ikke renoveringsgips, medmindre du har en speciel grund. 13 mm gips lydisolerer bedre. Gips lydisolerer bedre end isolering, og hvis du vil have en rigtig godt lydisoleret væg, skal du skrue dobbelt gips på begge sider.
Kloke ord og råd.

Jeg tror ikke, en OSB+gipsvæg er specielt meget bedre end en spån+gips.

hvad er forskellen på osb og spån egentlig rent praktisk altså?

Mikael_L
Du får flere splinter i hænderne, når du arbejder med OSB :(
:D :D

Jeg ved ikke helt, hvilke forskelle der er.
Jeg gætter på, at OSB’en er lidt stærkere, jeg gætter også på, at spånpladen giver en smule bedre lydisolering.

sidst jeg gjorde det dér, havde vi 90gips, osb og regel afstand 45 (lagde dog osb ned for at hvad man troede ville spare materiale) ville dog ikke anbefale osb, hvis du sætter det for at kunne hænge tunge ting i det.

Mikael_L
Gonate sagde:
... skulle dog ikke anbefale osb, hvis du sætter det for at kunne hænge tunge ting i det.
Ikke OSB?, hvad ville du hellere anbefale?
Spån, krydsfiner? Råspont kunne man i og for sig også sætte, tager mere tid men ...

Mikael_L sagde:
Ikke OSB?, hvad ville du hellere anbefale?
synes OSB føles så meget skrøbeligt, når man bærer rundt på det og sådan, derfor føles det ulogisk, at man fx skal skrue et 40" tv op i det og tro, at det skal holde :/ men måske er det bare mig, der har fået en forkert opfattelse.

Mikael_L
Jeg spørger, fordi jeg ikke er sikker på, hvad der er mest stabilt.
Nogle hævder, at spån er lige så stærkt og godt som OSB bag gipsen. Det mest stabile er antageligvis konstruktionsplyfa, men så længe man ikke skider guldklumper, bliver det vel antageligvis de to første, man vælger. :)

Jeg skal snart vælge materiale bag gipsen i garagen, OSB har nok hele tiden været førstevalg. Men hvis spånplade fungerer omtrent lige så godt, så er den 1. sjovere at håndtere, 2. lidt billigere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.