Skal bygge indervægge med isolering i en koldgarage. Evt. fremtidig varmgarage.
Kommer u-vokset OSB suge fugt?
Skal også male hvidt. Har malet på vokset OSB indendørs, gik ikke godt.
Nogle forhandlere angiver ikke engang om pladerne er voksede.

Jeg har haft almindelig osb på væggene i et skur, der ikke er opvarmet i mange år nu, ser ingen problemer med pladerne.

Osb er fremragende som forstærkningsplade, men du skal selvfølgelig have gips som overfladelag.

• Synes
sturnus og 2 andre
  • Laddar…
Hvorfor gips?
Jeg vil bare have hvide lyse vægge.

Brandsikring

• Synes
Coolman
  • Laddar…
U UV5 sagde:
Skal bygge indervægge med isolering i en kold garage. Eventuelt fremtidig varmgarage.
Vil ubehandlet OSB suge fugt?
Skal også male hvidt. Har malet på behandlet OSB indendørs, det gik ikke godt.
Nogle forhandlere angiver ikke engang, om pladerne er behandlet.
OSB har altid voks i sig. Det er en del af fremstillingsprocessen. Det har intet at gøre med, om overfladen skulle være behandlet eller ej. Cirka 5% i pladen er andet end trækkerne. Hvis jeg husker rigtigt, er det omkring 1% voks.
Om malingen hæfter eller ej, afhænger i høj grad af, om den kan danne et lag, der både griber fat i porerne og holder sammen med sig selv. Rullede latex kan nok fungere. Linoliemaling fungerer nok ikke godt, og slamfarve skylles væk ved første regn (har testet selv)
Hvorfor ikke sætte fibercement direkte, så får du en holdbar overflade, der klarer brand, er fugtsikker og kan males.

• Synes
Coolman og 1 anden
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg sagde:
Brandsikring
Det er i princippet samme brandklassificering på osb og gips. gennembrændingstiden er næsten den samme

Det der modsiger alt, jeg har hørt om gips og hvordan en brandmur opbygges. Du har muligvis ingen kilde eller andet, som du kan vise for at dit udsagn er korrekt?

• Synes
Festlund
  • Laddar…
Cheesen Cheesen sagde:
Det er principielt samme brandklassificering på OSB og gips. gennembrændingstiden er næsten den samme
Har træguiden.se fejlagtigt, når de skriver, at gips er i klasse B og træbaserede plader i klasse D?

U UV5 sagde:
Hvorfor gips?
Jeg vil bare have hvide lyse vægge.
Fordi malet osb er grimt.

• Synes
john.h og 1 anden
  • Laddar…
U UV5 sagde:
Jag vil bare have hvide lyse vægge.
Ville det så ikke være passende at sætte hvide lyse plader op?
Skulle tro, at Cembrit har et passende produkt, hvis du ikke ønsker gips.

Cheesen
F fribygg sagde:
Har träguiden.se fel när de skriver att gips är i klass B och träbaserade skivor i klass D?
Brandklassning er baseret på tiden det tager for gennembrænding, og det er næsten samme tid

Cheesen Cheesen sagde:
Brand klassning är baserad på tiden det tar för gennem brænding og det er nær nok samme tid
Men brandklassningen er bedre på gips

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.