"Du mener altså. Udefra set murstensvæg - luftspalte 3cm - eventuellt masonit - 145mm reglar +145mm isolering - vindpapp - gips". Ja.
"Hvad mener du med fugtisolation i badeværelset her, erstattes i så fald vindpappen af dampspærre plast? Eller mener du tætningslag som fugtisolation?". Jeg mener, at i det tilfælde hvor du bygger en regelvæg i badeværelset, er der ikke behov for vindtætning bag tætningslaget, men det gør ikke noget, hvis den er der. Brug ingen dampspærre. Med pappremsor mener jeg remsor af fx vindpapp, som hjælper med at holde isoleringen på plads. Men er man omhyggelig, er de ikke nødvendige.
Luftspalten bør ventileres mod det fri gennem netforsynede huller øverst og nederst med nogle meters afstand. Find et hus med facade tegl og studer, hvordan det ser ud på nært hold. Hvordan man laver hullerne, skal man vurdere på stedet. En indervæg med isolering og mursten, f.eks. leca, behøver hverken luftspalte eller ventilation.
Ok jeg må måske trække mig tilbage og alligevel mure vægge i leca ifølge gråt på billedet. Bliver det ok med træregulerede vægge ifølge de røde linjer, altså "indre-indre"-væggene?
Ulempen med leca er, at tykkelsen på væggen burde øge. Hvad anses som mindste tykkelse for at opnå en ok isolering?
De "røde" vægge kan gerne være regelvægge af træ. Når man skal vurdere passende tykkelse på isolering og lecasten kan man regne med, at leca har halve isoleringsevnen (U-værdi) som mineraluld. Murstensvæggen svarer til cirka 2,5 cm mineraluld. Yderst handler det om, hvor velisoleret rummet skal blive. Desuden er det lidt besværligt at mure med alt for smalle lecasten. Jeg tror, de findes fra 8 cm til 29 cm. Fra 15 cm tykkelse mener jeg, det er OK for en amatørmurer. Hvis du vælger 10 cm mineraluld og 15 cm leca får hele væggen en U-værdi, der svarer til 2,5+10+7,5 = 20 cm. Hvilket vel er OK i dette tilfælde. Nybyggeristandard er ca 30 cm. Vægtykkelsen bliver cirka 50 cm.
Helt rigtigt at bruge den første række leca som støbeform til gulvet. Det bliver jo utroligt meget enklere at mure lecablokken, hvis der ikke er noget tag.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.