Her var der mange bud. Jeg deler helt opfattelsen af, at det er bedre at gøre hele bygningen vinterklargjort, og derefter sænke temperaturen der, hvor man ikke har brug for stuetemperatur. Men samtidig huske, at varm rumluft indeholder mere fugt, som kan kondensere. I nødsfald kan man overveje at gå igennem badeværelset for at komme til et depot, men skal depotet senere få en udvidet funktion, bliver det ret håbløst. Den bedste løsning er da at lave en korridor, fra hvilken man når samtlige rum. Tænk det grundigt igennem først. Badeværelser er dyre at flytte. Beton skal kantisoleres for at undgå kuldebroer men også for at forhindre, at rumfugten kondenserer i betonen. Konsulter gerne en lokal arkitekt, når du er færdig med dine tegninger.

Man kan nok sige det sådan trods alt, at hvis ikke bygningen allerede havde et muret ydre, havde jeg kun bygget badeværelset og slet ingen koldopbevaring, da det egentlig ikke er nødvendigt. Men nu har jeg jo allerede et muret ydre, og så føles det jo virkelig dumt ikke at udnytte den overskydende plads til noget.

Så kan det være, at jeg kommer til at leje ud, og så vil jeg holde varmeomkostningerne så lave som muligt.

Hvis man trods alt gerne vil have et vindue ind, hvordan gør man dette i indervæg/luftrum osv.? Tænker så, at man har vinduet ind mod terrassen, altså der, hvor der ikke er skakt i væggen, men kun indervæg, luftrum og ydervæg.

Meget arbejde og omkostninger ved at åbne et vindue i en massivt teglstensvæg, hvis man ikke er ekspert i at mure. Man skal også indsætte en teglbjælke ovenfor åbningen. Vindue skal placeres i åbningen i teglvæggen. På indersiden bygges en ramme, der går frem til murværket og har samme mål som åbningen i teglværket. Vindues skal bestilles efter mål. Jeg ville satse på at lave hele udhuset om til badeværelse og bruge den eksisterende vinduesåbning. 18 kvm er ikke for meget for et badeværelse, der indeholder toilet, vask, bruser og bad, opbevaring af håndklæder mm. Måske også vaskemaskine. Selv har jeg et på 20 kvm og det kunne være større.

Det er en tanke at bygge hele huset til et større badeværelse/vaskerum og faktisk droppe vinduet helt. Som sagt handler det meget om, at jeg formodentlig i perioder skal leje ud, og da får jeg ingen ekstra leje for et stort badeværelse. Derimod bliver opvarmningsomkostningen højere ... Men det er måske trods alt marginalt ...

Opvarmningsomkostningerne er garanteret en marginal faktor. Uanset hvordan man skal bruge sit hus, skal man tænke langsigtet, både hvad angår brug/funktion og materialevalg. Et korrekt udført badeværelse kan have en levetid på 50 år. Et fejlagtigt, højst 10 år. Kvalitet er ikke i første omgang et spørgsmål om omkostninger, men snarere en følge af den rette holdning til materialevalg.

Ok du tænker typ lecavægge i stedet for gips etc.?

De er slidsede surfe og læs hvordan kuldebro undgås med slidser

Ja, for eksempel. Mange sætter kakel, et materiale som kan holde i 1000 år, på en fugtisoleret reglvæg hvor fugtisoleringen kun holder i 10 år. Generelt: det er bedre at gøre gennemtænkt fra starten end at skulle lave om igen og igen.

Hvordan ville en indervæg af leca blive opbygget med isolering osv.?

Lecablokkene mures fra den eksisterende betonplade inden for teglmuren uden luftspalte, men med passende isoleringsmateriale mod teglet. Isoleringsmaterialets tykkelse og bredden på lecablokkene skal bestemmes ud fra den ønskede isoleringsstandard. Isoleringsmaterialet kan være flamingo eller mineraluld, f.eks. Rockwool Skalmursskiva. Regn med, at teglmuren svarer til 2,5 cm mineraluld, og at lecablokkene har dobbelt så høj U-værdi som mineraluld. Nybyggeristandard er 30 cm mineraluld, hvilket ikke virker rimeligt i dette tilfælde. Den nye betonplade støbes mod lecablokkene. Lecablokkene pudses på indersiden.

Okay, så limes fliser direkte på pudset? Skal der ikke være en tæt membran imellem?

Bag alt fliser, der udsættes for vandpåvirkning, dvs. bag bruser, badekar, håndvask, skal der være et vandtæt lag. Ellers ikke. Har man brusekabine, behøves intet vandtæt lag. Rundt om badekar og håndvask kan man også bruge plade eller glas udenpå fliserne.

Hmm skal jeg bruge skalmursskive eller fungerer almindelig mineraluld eller stenuld?

Hvordan sker sammenbinding mellem leca indvendig væg og indvendigt loft, lægger man en regel som hammerbånd ovenpå lecaen?

Hvordan sker fastgørelsen af "hammarbandet", som jeg skal lægge på den teglstensbeklædte ydervæg?

Det fungerer sikkert med andre varianter af mineraluld, dog ikke glasuld. Skalmurplade eller markplade er nok bedst. Man skal undersøge deres hygroskopiske egenskaber. Jo højere volumen vægt, desto bedre. Jeg ville nok lægge en rem både på murstenen og lecaen og lade tagspæret binde dem sammen. I lecablokken fæster man med lecasøm, i murstenen helst med dybeplug hvor man borer gennem remmen. Man kan også overveje stålbånd. Man skal dimensionere fastgørelsen med hensyn til løftekræfterne, som kan være store når det gælder tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.