Ellers er det måske trods alt lige så enkelt at lægge tredobbelt cellplast ind mod væggen har lidt cellplast liggende. Hvordan lægger man leca blokken du taler om. Under indervæggen eller?
Sammenligningen med lecablokke var kun for at give en idé om, hvor meget isolering man bør have. Lecablokke bruger man kun, når man anlægger en betonplade på jord. Flamingo er selvfølgelig bedre end knust tegl! Det er den samlede tykkelse, der tæller. OK med flere tyndere plader.
Frigolit tåler fugt. Sørg for, at taget får ordentlige tagskæg. Rummet inden for murstensvæggen bør ventileres mod det fri på en måde, som insekter eller gnavere ikke kan trænge igennem. Ingen plastnet, da mus elsker plast. Hvordan gør du med vinduesåbninger?
Denne bygning ligger i vinkel til den eksisterende hovedbygning. Her vil der sandsynligvis kun blive indrettet badeværelse/vaskerum og et koldt opbevaringsrum. Ingen vinduesåbninger er faktisk planlagt.
Ved dog ikke rigtig, om jeg skal have pladsen udenfor badeværelset som koldt opbevaringsrum eller sætte indvendige vægge op her også. Arealet er ikke tænkt som en del af boligen, mere end muligvis som et koldt opbevaringsrum, da jeg vil holde varmeudgifterne nede så meget som muligt. Badeværelse er dog et must...
Så bliver det straks tydeligere... Under disse omstændigheder behøver skakten ikke ventileres. Man må sandsynligvis også give afkald på isoleringskravene. 10 cm frigolit + 5 cm betonplade burde være nok i gulvet. Det bedste ville være, hvis også indervæggene kunne mures (med bagvedliggende isolering). Betongulv og murede vægge er meget bedre underlag for klinker og fliser og bidrager til en betydeligt højere levetid.
Har en hel del reglar m.m. liggende og overvejer nok at lave reglar på væggene og opsætte gips, selvom jeg ved, at murede indervægge ville have været endnu bedre.
Læste at du var gammel arkitekt ved ikke hvordan du ser på at have et koldt depotrum indenfor badeværelset men tanken er at forberede det så at man kan opvarme det i fremtiden hvis man nødvendigvis har brug for et ekstra rum. I så fald ville jeg nok lade skakten gå hele vejen til gavlen for det bliver nemmest sådan.
Med tanke på nærheden til badeværelset ville jeg spontant tro, at det bedste er at gøre det til varmeforråd (og dermed også have en varmekilde der) men sætte varmen ned, så det kun er frostvagt. Så du KAN skrue op for varmen, hvis der opstår problemer med fugt fra badeværelset.
Ellers burde du nok have en dør, der slutter helt tæt mod badeværelset (dvs en almindelig yderdør), så fugtig luft ikke kan trænge ud i koldforrådet og kondensere.
Af erfaring må jeg sige, at det er meget rarere med et varmeforråd, der er ordentligt lavet med varmen sat ned som koldforråd, end et almindeligt koldforråd. Hvorfor? Jo, for ofte går varmeforråd og musesikring hånd i hånd, fordi man i forbindelse med isolering osv. sikrer, at der ikke er sprækker, hvor musene kan komme ind
Hvis du har det som varmenforråd men med nedsat varme, vil jeg nok tro, at du kan sætte en almindelig indvendig dør (og så holde øje + hæve temperaturen, hvis det skulle være nødvendigt). (Det har vi gjort med overetagen, hvor vi ikke er til dagligt, men bruger det mest til opbevaring. Termostaten er indstillet til ca. 10 grader og holder øje med luftfugtigheden, så vi kan hæve varmen, hvis luftfugtigheden bliver bekymrende høj.)
Kan man bygge badeværelsets væg som om det var en ydervæg med vindsejl og måske 145 mm isolering for at kunne lukke varmen helt i depotet, hvis man alligevel skulle have lyst ..?
Tomrummet mellem mursten og indvendig væg bør fyldes med en hydrofob isolering i en difussionåben løsning... Cellulosa store tomrum bliver ellers rum til træk...
Den indvendige væg bør stå på beton, så vælg slidsede lægter i plade, så undgår du kuldebro.
Så skruer du i betonen, så ligger celleplasten stabilt.