I
Dørene er faktisk oftest åbne netop for at få omsætning på luften, men det er jo ikke optimalt i længden. Jeg gjorde et forsøg på at save huller mellem WC og klædeskabet i kælderen i håbet om, at udsugningen i WC også ville hjælpe med at trække luft fra opholdsrummet, men så enkelt var det desværre ikke. Desuden, åbner man WC-døren, mister man pludselig ventilationen i opholdsrummet.

Et alternativ, jeg har set, er at sætte en udsugningsventil i opholdsrummet lige ved hjørnet, hvor skorstenen går mellem opholdsrum og fyrrum, men det er på ingen måde en sikker løsning. Risikoen er stor for, at det bliver koldere i huset. Den grønne tilførsel af luft i opholdsrummet i kælderen er stadig ikke optimal, og man fryser ret meget, hvis man sidder i sofaen lige under den.

I
Valgte at tage et firma ind, der kun arbejder med at kortlægge og analysere radon i ejendomme. Lykkedes at få fat i et af få certificerede firmaer inden for området i Sverige.

I pejsestuen, hvor vi lige nu måler 350 Bq/m3 radonkoncentration, målte de kun 0,18 µSv/h. Generelt målte de meget lave værdier i hele huset. De kunne dog konstatere, at en af væggene faktisk nåede 0,40 µSv/h, hvilket er lidt højere end de andre og lidt over grænseværdien, dog ikke noget problem, så længe man ikke opholder sig der 24/7. Væggen er højst sandsynligt bygget med blåbeton.

Det der gør det lidt kompliceret er, at de måler sievert og ikke Bq/m3. Jeg forstår, at man egentlig måler helt forskellige ting her (luft\stråling), og grænseværdierne i Sverige er sat efter Bq/m3, men er selvfølgelig stadig baseret på årlig dosis i sievert.

Ifølge eksperten behøver vi ikke gøre noget ved radonniveauet i vores hus, men man bliver alligevel lidt spørgende til 350 Bq/m3 i pejsestuen. Hvorfor er det helt irrelevant, og hvordan kan det variere så meget, fra "ingen problemer" til "at man bør gøre noget ved det" (ifølge svenske retningslinjer)?

Radonfirmaet kommenterede ikke RadonEye-målingerne mere end at de ikke stolede på dem. Selvfølgelig kan de ikke tage ansvar for værdierne fra disse enheder. De mente, man skulle måle med certificerede doser i stedet, dvs. langtidsmålinger.

Jeg har prøvet at sætte begge vores RadonEye ved siden af hinanden, og de viser næsten identisk, varierer måske 50 Bq/m3 i højden men ofte ikke mere end 20 Bq/m3.

Så hvordan skal man så tænke? Måske lave lidt tætninger omkring nogle gennemføringer og derefter foretage en ny langtidsmåling med doser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.