PeterFalun
I Ironside sagde:
En sådan där RadonEye kanske man skulle tage og købe sig. Resten af målingerne er det nok bedst at overlade til en ekspert.
lidt dyr bare synes jeg nok

I
Har nu fået hjem en RadonEye, det første døgn i et af soveværelserne gav en fin kurve på lige under 15 Bq/m3, den steg op til 40 nogle timer omkring klokken 9 om aftenen, men så ned igen. Det er selvfølgelig en for kort periode til at drage nogle konklusioner, men det kan betyde, at der er et meget stort interval her med tanke på, at puckarna målte op til 120 og 240.

Tanken nu er at flytte RadonEye ned i det rum, hvor vi fik de højeste værdier, og se om vi på nogen måde kan genskabe, hvad pucken viste. Det er muligt, at vi er nødt til at sænke blæseren til trin 1 igen for at nå dertil.

I
Har nu målt på lidt forskellige steder i kortere perioder mest for at se om der er noget, der skiller sig ud. Jeg ved, at det er langtidsmåling, der gælder, men tænker, at hvis der er markant forhøjet et sted, så måske jeg kan fange det på denne måde. For at lette "fejlsøgningen" købte jeg 1 Radon Eye til.

Jeg har et par rum, der har brønde og tænkte, at her kunne måske værdierne være forhøjede, men ingen problemer der (endnu). Derimod har jeg et værktøjsskur (måske 3x4 m) (kælder), uden ventilation og 2 tætte døre, her måler sensor 1 en markant forhøjet værdi, og det fortsætter med at stige efter 10 timer. Lige nu ligger det på hele 650 Bq/m3, og kurven er ret stejl.

Sensor 2 blev placeret uden for døren, og der fik jeg omkring 60-80, så døren lukker godt. Efter nogle timer flyttede jeg sensor 2 til rummet lige ovenover (entréplan), hvor vi opholder os meget, her ser værdierne ud til at holde sig under 40, så også loftet/gulvet ser ud til at tætne godt.

Værktøjsskuret er netop det, værktøjsskur med værktøj, lidt tøj, skruer/søm, gasmasker, maling, pensler osv. Heldigvis er man her ret sjældent, og normalt er det kun for at hente eller aflevere noget. Ingen renoveringer er blevet udført. Kommunens vandslange kommer ind gennem væggen, som går til vandmåleren, og som derefter går over til et rør og fortsætter ned i gulvet, der er ingen huller eller sprækker her. Så har vi en rensbrønd til afløbet i gulvet. Rensbrønden består af et "løst" rustent metallåg, måske 40x30 cm, her finder man beton og grus samt et afløbsrør med skrulåg.

Jeg gætter på, at radonen kommer fra rensbrønden, dvs. at metaldækslet ikke tætner tilstrækkeligt godt. Da rummet er "forseglet" uden ventilation, stiger radonværdien, jeg håber bare ikke, at det bliver horrible værdier!

Jeg vil gerne teste at tætne brønden på en enkel midlertidig måde for at se, om dette virkelig er kilden; forslag til, hvordan man kan gøre det? Er det nok at tape byggeplast med sølvtape eller aldersbestandig tape?

• Synes
nevinator
  • Laddar…
Jeg ville overveje at bare prøve at løse problemet i stedet, tror ikke du kommer til at finde et helt radontæt produkt som løser brøndens sandsynlige lækage og uanset så er det forbundet med ret store omkostninger at løse. Du har relativt høje værdier i et rum du næsten ikke opholder dig i, hvilket i sig ikke er et særligt stort problem da eksponeringstiden er en vigtig faktor med radon. Jeg ville sætte en ventilator i rummet som ventilerer luften ud, det bør gøre at du får drastisk sænkede værdier og også mindsker eksponeringen for resten af huset.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Et foto af kloakbrønden uden låg er godt for svar.

I
Det skal absolut afhjælpes, spørgsmålet er jo bare hvordan. Hvad jeg har kunnet læse mig til, er trin 1 at tætte, trin 2 er at se over ventilationen.

Rummet vi taler om er opbevaringsrummet længst oppe til højre på venstre tegning her:

649846-300891f666ac8a1c4df6395f7cb06831.jpg

Tanken var at lægge op detaljerede fotos af brønden, men først vil jeg finde ud af, hvor høje værdier der faktisk kan blive herinde. I betragtning af at grafen begyndte på ca. 70 som resten af kælderen og er steget kraftigt siden målingen begyndte, gætter jeg på, at radonet ventileres hurtigt ud, når man åbner døren. Sådan ser målingen ud fra rummet lige nu:
Grafer der viser stigende radonniveauer i Bq/m³ over tid fra en RadonEye RD200-enhed. Radonmåler skærm viser 1010 Bq/m3 i et rum. Peak Value: 1010 Bq/m3. Måletid: 21:02. Enhed: RD200.
Rummene lige ovenfor ser sådan ud:
Radonmåler screenshot der viser en graf over radonniveau målt i Bq/m³ over tid, med værdier fra 0 til 50 og tid fra 0 til 12 timer. Radonmåler skærm viser 28 Bq/m3 med peakværdi 45 Bq/m3 og målingstid 14:56, fra en RD200-enhed.

Bemærk, at vi lavede en langtidsmåling i rummet lige udenfor, hvor vi fik kun 120 +- 20 Bq/m3. Så selvom man har åbnet rummet, og radonet slipper ud ind imellem, ser det ikke ud til at have påvirket værdien væsentligt.

Jeg fandt faktisk et ældre billede af brøndlåget, værd at vise, men det siger ikke så meget egentlig:
Kælderrum med papkasser stablet mod en væg. En gulvlem ses i forgrunden, muligvis over en brønd. Ventilationsudstyr er også til stede.

Løfter man på låget, er der et hul her på måske 40 cm dyb med beton, grus og selvfølgelig afløbsrøret. At tætne selve låget burde ikke være svært, hvis vi taler om lufttæthed, men beton ånder antager jeg, så noget radon kan sikkert komme op alligevel.

At sætte en ventil i væggen burde ikke være noget problem, så længe man får fat i en diamant sav i den rigtige størrelse (hvilket synes at være ret dyrt). Så er spørgsmålet, hvordan ventilationen skal løses, som jeg ser det, er der 3 løsninger, alle involverer selvfølgelig ventil i væggen:

1. Hul i væggen med PAX ventilator, der trækker luften ud, men dette risikerer dog at skabe undertryk, hvilket kan være dårligt, når det gælder radon.

2. Udbygge det eksisterende udsugningssystem, der er dog 2 åbenlyse problemer 1. Rummet ved siden af, hvor udsugningssystemet strækker sig, er brusebadet, man vil ikke have et rør, der går over hovedet der. Det kan sikkert løses med omveje, men det vil koste. 2. Systemet kører i øjeblikket på 2/6, og allerede her kan man høre ventilatoren.

3. Bore ventilhul fra problemrummet ud i det store, hvor det bliver en del af det eksisterende udsugningssystem, selvom det befinder sig lidt længere væk. Risikoen er dog stor for, at radonniveauet stiger markant i denne "opholdsstue," hvor vi opholder os meget mere.

Jeg tror egentlig ikke, at vores scenarie er så usædvanligt, havde vi bare fulgt langtidsmålingerne og ekspertudtalelserne, ville der ikke være gjort yderligere tiltag eller målinger.

Nogle af de mange spørgsmål, der stikker ud:

1. Det er bekymrende, at radonindholdet stiger så markant opad, måske når man flere 1000 Bq/m3, hvor meget kræves der for at være skadelig, selv i kortere tid, sig 1 time?

2. Hvordan tætner man normalt afløbsrens? Handler det om bare at tætne låget, eller lægger man nogle typer tætningsmasse i hullet over grus og beton (omkring røret)?

3. Hvilken størrelse borer man med til ventilation, og hvor får man fat i en diamantsav i denne størrelse? Værd at leje?

4. Hvis man bare sætter en PAX ventilator, der presser luften ud, antager jeg, at man skaber undertryk i rummet, hvilket jeg har forstået er dårligt for jordradon? Så egentlig vil man bygge videre på det eksisterende system i huset?

5. Kan radon sætte sig i genstande og tøj? Eller er det kun stråling, der fungerer sådan?

Senest redigeret:
Hvordan er det med jordradon. havde ligesom en rensebrønd og støbte den til. Jeg skiftede lidt andre rør i huset og afsatte rensebrønd på røret. Hvor mange gennemføringer har du i kælderen, afløb vand el, det er ikke diffustæt omkring disse rør, så der siver jordluft ind med måske radon.

I
J jonaserik sagde:
Hur är det med markradon. hade lika med rensbrunn och gjöt igen den. Jag böt lite andra rör i huset och avsatte rensbrunn på rör. Hur många genomförningar har du i källaren, avlopp vatten el, det är inte difftätt runt dessa rör utan det pyser in jordluft med kanske radon.
Enligt kommunen ligger vi i gult område som innebär lera som kan innehålla höga halter radon. I just detta rum handlar det om en vattenslang från kommunen som går in till vattenmätare och som sen går upp i taket. Vad jag förstått så ska inte vatten från kommunen behöva kontrolleras för radon.

Jag vill gärna inte gjuta igen rensbrunnen, den har varit väldigt viktig för att rensa avloppet de första åren vi bodde här.

Ok hænger med, intet galt med at kunne rense. Kommunalt vand er der ingen radon i. Hvordan har du det med dræningen omkring huset? Gamle sager eller nyt med drænrør?

I
Alt regnvand går til vandkister rundt om huset, dræneringen for huset er sandsynligvis ikke blevet ændret siden 70'erne. Da huset ligger lidt på en bakke, har der egentlig ikke været nogen grund, kældervæggene er tørre og fine, malingen bliver, hvor den skal. Jeg tror ikke, at løsningen her er dræning, har hørt nogle historier, hvor det faktisk blev værre, når man drænede.

Vi har talt situationen lidt igennem, først tænkte vi på at bore et ventilationshul allerede i dag, men egentlig mangler vi data. Vi vil vide, hvilke værdier radonniveauet kan nå, selvom dette er en korttidsmåling, der er egentlig ingen øget risiko for os, da det bliver i rummet, hvor der er besøgsforbud lige nu. Så vil vi finde ud af, hvordan gulvafløbet skal tætnes, er det nok at tætne låget, eller skal man ned med noget masse.

Så handlingsplanen nu er at lade radonen bygge sig op for at finde, hvor plateauet er. Når vi er nået dertil, skal vi prøve at åbne vinduet en smule for at illustrere ventilationshul i væggen. Når vi kender resultatet af dette, planlægger vi at lufte ud, save hullet i væggen op samt sandsynligvis tætne gulvafløbet (hvordan det nu skal gøres).

Hvis dette ikke er nok, vil næste skridt være at få et firma herud, som bygger videre på vores ventilationssystem ind til rummet, og så sidder der forhåbentlig allerede en udsugningsventil her.

Havde vi haft åbenbare forhøjede risici for de øvrige dele af huset, havde vi boret hullet i dag.

Lyder det som en rimelig plan?

At I ikke vil lukke hullet forstår jeg, det skal jo renses på et tidspunkt. Det med spørgsmålet om dræneringen er fordi den er udmærket at bruge til at fjerne jordradon. Forskellige forudsætninger findes for det og skal ses på stedet, samt at nedløbsrør ikke går ned i samme brønd/stenkiste. Angående det specielle rum, kan det være muligt at få et rør ned gennem gulvet og have en ventilator, der suger med lavt undertryk og ud i naturen med det. Jeg har det sådan, og det fungerer godt.

I Ironside sagde:
Det skal absolut afhjælpes, spørgsmålet er jo bare hvordan. Hvad jeg har kunnet læse mig til, så er trin 1 at tætne, trin 2 er at se over ventilationen.

Rummet vi taler om er depotet længst oppe til højre på venstre tegning her:

[bild]

Tanken var at lægge op detaljerede fotos af brønden, men først vil jeg finde ud af, hvor høje værdierne faktisk kan blive herinde. Med tanke på at grafen startede på ca. 70 som resten af kælderen og er steget kraftigt siden målingen begyndte, gætter jeg på, at radonet ventileres hurtigt ud, når man åbner døren. Sådan ser målingen ud fra rummet lige nu:
[billede] [billede]
Rummene lige ovenfor ser sådan ud:
[billede] [billede]

Bemærk at vi foretog en langtidsmåling i rummet lige udenfor, der fik vi kun 120 +- 20 Bq/m3. Så selvom man har åbnet rummet, og radonet er sluppet ud nu og da, ser det ikke ud til at have påvirket værdien væsentligt.

Jeg fandt faktisk et ældre billede af brønddækslet, værd at vise, men siger ikke så meget egentlig:
[billede]

Løfter man dækslet, er der et hul her på måske 40 cm dybde med beton, grus og selvfølgelig afløbsrøret. At tætne selve dækslet burde ikke være svært, hvis vi taler om lufttæthed, men så ånder beton, antager jeg, så noget radon kan sikkert slippe op alligevel.

At sætte en ventil i væggen burde ikke være noget problem, så længe man kan få fat i en diamant sav til den rette størrelse (hvilket ser ud til at være ret dyrt). Så er spørgsmålet, hvordan ventilationen skal løses. Som jeg ser det, findes der 3 løsninger, alle involverer selvfølgelig en ventil i væggen:

1. Hul i væggen med PAX ventilator, der suger luften ud, dette risikerer dog at skabe undertryk, hvilket kan være dårligt, når det gælder radon.

2. Udbygge det eksisterende aftrækssystem, der er dog 2 åbenlyse problemer 1. Rummet ved siden af, hvoraftrækssystemet strækker sig, er en bruser, man ønsker ikke at have et rør, der går hen over hovedet der. Det kan sikkert løses med omveje, men det vil koste. 2. Systemet kører i dag på 2/6, og allerede her kan man høre ventilatoren.

3. Bore et ventilhul fra problemrummet ud i det store, så det bliver en del af det eksisterende aftrækssystem, selvom det befinder sig lidt længere væk. Risikoen er dog stor, at radonniveauet øges markant i dette "opholdsrum", hvor vi er væsentligt mere.

Jeg tror egentlig ikke, at vores scenarie er så usædvanligt, havde vi kun fulgt langtidsmålingerne og eksperternes udtalelser, så var ingen yderligere tiltag eller målinger blevet foretaget

Nogle af de mange spørgsmål, der stikker ud:

1. Det er bekymrende, at radonindholdet stiger så meget, måske når man flere 1000 Bq/m3, hvor meget kræves der for at være skadelig, selv i kortere tid, sig 1 time?

2. Hvordan tætner man almindeligvis afløbsrens? Handler det om kun at tætne dækslet, eller lægger man en eller anden form for tæt masse i hullet over grus og beton (omkring røret)?

3. Hvilken størrelse borer man med til ventilation, og hvor får man fat i en diamond sav i denne størrelse? Værd at leje?

4. Hvis man kun sætter en PAX ventilator, der presser luft ud, antager jeg, at man skaber undertryk i rummet, hvilket jeg har forstået er dårligt for jordradon? Så egentlig vil man udbygge det eksisterende system i huset?

5. Kan radon sætte sig i ting og tøj? Eller er det kun strålingen, der fungerer sådan?
En PAX ventilator skaber ikke tilstrækkeligt med undertryk til at ”suge” jordradon op.

Moderne afløb lægges under pladen, og ved gennemføringer anvendes manchetter mod en radonmembran, hvis jordradon findes.

Pax ingen har sagt noget om det, klart den klarer at suge ud rummet, men det bliver så et undertryk som skaber af markradon.

J jonaserik sagde:
Pax ingen har sagt något om det, klart den klarar at suge rummet ud, men det bliver så et undertryk, som skaber af markradon.
Det undertryk, som en Pax-ventilator kan generere, er højst begrænset, for ikke at sige ikke-eksisterende. En forudsætning for et anstændigt luftflow er tilluft. Det pågældende rum er sandsynligvis allerede eksponeret for markradon, og hvis man skaber en form for tilluft med tilstrækkeligt areal, så vil det næppe blive værre, men sandsynligvis vil det kritiske niveau falde til betydeligt bedre tal.

I
Hvis man sætter en PAX ventilator, hvor er det meningen, at luften skal komme fra? Øvrige rum har allerede et ventilationssystem, som består af et par aktive udsugningsventiler samt et par indblæsningsventiler (i væggene). Det lyder ellers som en forholdsvis billig løsning.

Selv tror jeg, at det eneste rette er at udbygge det eksisterende system, så hele husets ventilation fungerer på samme måde. Sandsynligvis kunne jeg selv trække rørene, men derefter skal luften måles, så det bliver korrekt luftstrøm i samtlige ventiler. Da det er vigtigt, at dette bliver korrekt, må nok et firma tage sig af det, og sandsynligvis behøver det ikke være et radonsaneringsfirma for at løse dette.

Selvfølgelig kan man lave en speciel løsning, hvor man hugger gulvet op og lægger et mindre rør med ventilator til brønden, men det bliver endnu en ting at holde øje med.

I øvrigt er kurven nu brudt, den er faldet til 800-900 bq/m3, hvilket stadig er meget, men man kan håbe, vi slipper for at se flere 1000 bq fremover, selvom der stadig er en risiko. Se, om den stabiliserer sig lidt bedre i løbet af morgendagen, så jeg kan prøve at åbne vinduet lidt for at se, hvor meget en ventil ville påvirke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.