Du har problemer i et rum, hvor du har en renseluge, der er åben (læs ventileret) mod omgivelserne. Ved ikke placeringen af renselugen i rummet, men hvad jeg ville have gjort:
Hurtigtest, pak renselugen ind i plast og afvent nogle dage, aflæs instrumentet. Lavere værdi, gå videre til Nr2.
Nr2: forsøg at fastgøre lugen mod dens ramme, læs skruve fast lugen mod rammen og derefter tage et eller andet tætningsmateriale (kilto k2?) til at male over rammen og ca. 20-30 cm udenfor rammen. Mal i flere lag.
Mål nogle dage, hvis værdien er højere end forventet.
Nr3. Bor et hul i renselugen og installer et ventilationssystem, der leder til atmosfæren.
Er det jordradon, svinger det med lufttrykket, så det bedste er at foretage en måling over en længere tid. Ikke en time, men mindst et døgn.
Værdien stabiliserede sig ret godt omkring 1000 bq\m3, og da vi åbnede vinduet en smule, tog det ikke mere end et par timer, før værdien var nede under 200 bq\m3, så man må sige, at radon er meget flygtigt, her mangler der jo fuldstændig ventilation.
For at finde ud af, om radonen kommer fra brønden, satte jeg lidt plast over og lukkede vinduet igen:
Man kan se, at kurven er meget lavere, vi ville selvfølgelig gerne have set 0 stigning her, men man må tænke på, at rummet ingen ventilation har. Det er helt muligt, at radonniveauet i grunden nu er det samme i dette rum som i resten af kælderen, men med den forskel, at i resten af kælderen er der ventilation.
Så planen er klar, sæt en vægventil i og tæt lemmen.
Airthings Smartwave måler radonniveauer, og du kan se dem via en app, det tager noget døgn, før den viser korrekt niveau. For mig har det været en ret god ting for at finde rummene, hvor radonet kommer ind.
Airthings Smartwave måler radonniveauer, og du ser dem via en app, det tager noget tid, før den viser korrekt niveau. For mig har det været en ret god ting for at finde rummene, hvor radon kommer ind.
Har en anden tråd om det, var også inde på den et stykke tid, særligt med tanke på at den kan kobles til Homey, hvilket gør det klart nemmere at få et overblik over. Men der var alt for mange, der viste mærkelige målinger, når de blev sammenlignet med proffsudstyr.
En anden ting er, at Airthings handler mere om langtidsmåling, placerer man 2 stk Airthings på samme sted men med et par dages forskel, er der stor chance for, at de ikke vil vise samme værdi, især hvis værdien ændrer sig meget. De har en forklaring på deres hjemmeside, og kort kan man sige, at det handler om, hvordan de beregner gennemsnittet. I mit tilfælde er det guld værd, når jeg kan se ændringen i radonniveau inden for 1 time fra, at jeg fx åbner vinduet.
Airthings kan sikkert fungere godt, hvis man måler over lange perioder (mindst 7 dage ifølge dem selv), men det var ikke rigtig der mit behov lå.
Værdien lagde sig ret stabilt omkring 1000 bq\m3, da vi åbnede vinduet en smule tog det ikke mere end et par timer før værdien var nede på under 200 bq\m3, så man må jo sige, at radon er meget flygtigt, her mangler der jo helt ventilation.
[billede]
For at finde ud af om radonen kommer fra brønden satte jeg lidt plast over og lukkede vinduet igen:
[billede]
[billede]
Man kan se, at kurven er meget lavere, selvfølgelig ville vi gerne have set 0 stigning her, men man skal tænke på, at rummet ingen ventilation har. Det er helt muligt, at radonindholdet i grunden nu er det samme i dette rum som i resten af kælderen, men med den forskel at resten af kælderen har ventilation.
Så planen er klar, sæt en vægventil i og tætn lugen.
Hvordan tætnes lugen da? Sådan her ser det ud:
[billede] [billede] [billede]
Det dybeste sted er ca. 20 cm.
Forslag?
Din test med plasten og tapen gav jo et meget godt resultat, så det er muligt at teste sig frem. Hvad sker der, hvis du sætter en almindelig gummiliste på til vinduer og sætter lugen tilbage? Hvis det giver et tilstrækkeligt godt resultat, er det jo en meget billig løsning.
Har desværre ikke fået installeret en ventil i væggen endnu, så indtil videre har vi ladet døren ud til garagen stå lidt åben. Det betyder selvfølgelig, at det bliver meget koldt i dette rum, men det gør egentlig ikke så meget. Det føles mere sikkert at have døren lidt åben end at have vinduet direkte åbent ud mod haven.
Har overvejet, hvordan gulvafløbet skal tætnes, gummilister lød jo godt, der findes ret tynde af slagsen. Problemet er dog, at låget og indsatsen er meget rustne, så at få noget til at fæstne der kan blive et problem. Sandsynligvis har man brug for at slibe det rent med vinkelsliber og lakere for at få det til at fungere. Der er dog stadig en risiko for, at låget stikker et par mm op, så man kan risikere at snuble over det. Der er også risiko for, at det ikke bliver helt tæt.
Er der noget andet, man kunne tætne med? Måske noget man kan lægge i hullet i gulvet og omkring røråbningen?
Ventilationsfirmaet har været her og skiftet lejer i udsugningsventilatoren og samtidig kalibreret luftstrømmen, som man kan læse om her. En kort version betyder, at man har skruet op for en allerede ifølge dem god luftstrøm, især i kælderen, hvilket nu har medført lavere temperatur (18 grader), om vi skal justere luftstrømmen ned igen eller tænke om med varmesystemet, må vise sig.
Yderligere hulboring er lavet mellem toilet > Klk > Alrum. Håbet var at kunne trække luft fra alrummet til ventilationsventilen på toilet, men desværre viste det sig, at også Klk har en radonforekomst. Før hulboring målte vi 300-400 bq\m3, som vi håbede på, at ventilationen til toilet ville løse. Efter at vi lukkede tilluften i Klk samt lavede hulboringen, gik den kun ned med 100 bq\m3 (muligvis mindre, målingen er ikke helt færdig endnu). Vi blev tvunget til at åbne tilluften i Klk, hvilket betyder, at man ikke trækker luft lige så effektivt fra Alrum.
Da vi lavede hulboringen i væggen mellem toilet og Klk, blev det tydeligt, at denne væg er helt i blåbeton. Den adskiller sig dog en del fra de øvrige vægge i kælderen, (som vi kender til), den er kun 8 cm tyk.
Jeg har en tanke om at teste med en af vores radonsensorer, om de får nogen forhøjet værdi fra stykket på billedet, men lige nu måler de alrum og Klk.
Nu ved jeg, at det ikke er særlig høje værdier, vi har, og at man stort set kan se bort fra dem, men det betyder stadig, at man skal holde lidt øje, og det betyder, at ventilationen skal fungere på en bestemt måde, hvilket igen fører til et dårligere indeklima eller dyrere opvarmning. Så lige nu overvejer jeg, om det måske alligevel kan være en idé at få lavet en rigtig radonsanering, dvs. hvor man borer hul i pladen og suger radonen ud fra under pladen, hvor det meste sandsynligvis kommer fra. Hvad jeg forstår, behøver det ikke at blive så dyrt?
Det ville i så fald betyde, at vi lettere kan håndtere ventilation, opvarmning og evt. lydisolering i huset.
Efter at de 2 huller blev savet op, ser det sådan ud:
De 2 Radon Eye sensorer har målt radonniveauet siden 5/5 i år. Begge angiver en gennemsnitsværdi på 130 Bq/m3:
MAX-værdi for TV-rum er 350 Bq/m3 samt 380 Bq/m3 for klk.
Kigger man på gennemsnittet for dag og nat, ligger de praktisk talt på samme gennemsnit. Der er dog en stabil stigning, selvom den er lille:
Sammenligner man med udendørstemperaturen, hvorfra begge disse rum trækker luft, ser det heller ikke ud til at påvirke niveauet nævneværdigt.
Der er en vis påvirkning, men den er ret beskeden.
Den 22. juni blev blåbetonstykket placeret ved siden af RadonEye-sensoren i klk, analysen viser, at før var gennemsnittet 115.40 Bq/m3, og efter blev det 136.71 Bq/m3. Men kigger man på TV-rummet, angives værdien til 118 Bq/m3 før og 125.63 Bq/m3 efter, hvilket påviser en generel stigning. Blåbetonstykket kan ikke have påvirket sensoren i TV-rummet, så stigningen har en anden forklaring. Men der er en forskel, og det ser ud som om stykket kan have udsendt lidt radon, men det ser ret beskedent ud.
Det, der er værd at nævne, er, at disse 2 rum er malet med silikatmaling, resten af kælderen har plastikmaling. Måske er der forhøjede værdier netop i disse rum fordi radonen smutter forbi silikatmalingen?
Tror at variationerne kan bero på lufttrykket. Dvs er det lavtryk eller højtryk så varierer radonindholdet har jeg bemærket.
Anskaffe et barometer så måske du ser relationen med dine radonværdier.
Har et par Aqara Temp sensorer, som også måler trykket, og alle viser nær identisk kurve, dog kan jeg ikke se nogen forbindelse, når jeg sammenligner mere kurven for radon.
Har haft høje værdier i alle rum, så nu tænkte jeg, at jeg skulle måle radonindholdet i alle rum og rummene i kælderen. Det viste sig, at radonindholdet, som i soveværelserne tidligere var steget til ca. 300 Bq. Men nu, når jeg laver nye målinger med lukkede rum, viser instrumentet, at radonindholdet i alle soveværelser med lukkede døre ligger mellem 10 til 25 Bq. Målte radonindholdet i badeværelset og toilettet med lukket dør og endte på ca. mellem 100 til 225 Bq.
Med tanke på at min måler viser maksimal værdi 9999 Bq, når jeg lægger den i rensebrønden til afløbet, er spørgsmålet, om afløbsrørene fra 1966 fremstillet i støbejern har nogle huller, så radonindholdet stiger, når der er undertryk i huset. Mistænkte, at det var sanden og makadammen under huset, der var årsagen til den høje radonindhold. Men med tanke på at afløbsrørene er fremstillet i støbejern og afløbsrørene under gaden og frem til rensningsanlægget er lavet af beton, overvejer jeg, om undertrykket kan suge radonet ud fra afløbsrørene. Jeg vil prøve at tætne afløbsrørene til håndvaskene med silikone for at se, om radonindholdet i badeværelserne og køkkenet falder.
Min nabo hyrede et firma, der sprøjtede et lag plast på afløbsrøret, og røret, som firmaet fremviste, var så holdbart, at sælgeren kunne stå på det 5 mm tykke rør. Ved ikke, om man kan stole på billederne, som firmaet viser ved undersøgelsen af rørene og fremviser revner i jernrøret. Mistænker, at filmen kan være taget i et betydeligt ældre hus. Og hvis man sprøjter en ret flydende plast, hvordan kan belægningen i røret blive jævntykk? Jeg forestiller mig, at hvis man sprøjter så meget plast, burde plasten løbe ned og lægge sig i bunden af røret, og der kun bliver et mm tykt lag øverst i røret, som måske ikke har så lang levetid.
Alle rør over kældergulvet har jeg skiftet ud til plastrør.
Jeg overvejer, om jeg kunne lægge et midlertidigt fleksibelt rør på kældergulvet og lave hul i betonen, hvor rørene går ned under kældergulvet og så på en eller anden måde trække de gamle rør ud og lægge et 100 mm tykt fleksibelt rør ind. For så skulle jeg kun lave hul i betongulvet, hvor rensebrønde og rørene fra boligplanet går ned. I mit tilfælde tre rør fra boligplanet og tre gulvbrønde i kældergulvet.
Eller kan jeg skylle rørene og købe et kamera, der kan fotografere rørene, og derefter leje udstyr, der kan sprøjte plast på indersiden af afløbsrørene. Så kunne jeg sprøjte plasten på med et par ugers mellemrum og få en jævnere belægning. Det føles lidt som spild af penge at bruge en god del over 200.000:- som min nabo måtte betale, og så er garantitiden ti år, men levetiden skal være over 50 år.
Begynd med at se, hvor alle gennemføringerne er, der er altid en lille sprække mellem beton og rør. Der kan du lægge en silikonestreng rundt som tætning, sørg bare for, at det er rent fra støv og andet. Hvis der er en spulebrønd/rensbrønd i gulvet, er det en god kandidat. Så prøver du med at lægge en plastikpose med vægt på og måler. At der kan være lidt 'pyspunka' fra undergrunden er, hvis der er et undertryk i huset.
Nyt år, samme problem, er i gang med at bygge ventilationen ud, så man får en udsugningsventil også i Alrum hvor vi lige nu har 350 Bq/m3.
Men, er der nogen der har prøvet en anden måler end RadonEye? Jeg oplever RadonEye som ret forældet, ingen upload af data til server, man skal manuelt kopiere data med bluetooth, og desuden viser den ikke dato. Yderligere er det indbyggede værktøj til at måle i kurven utilstrækkeligt.
Måske skulle man have investeret i et FX-system, men det er ret dyrt og en masse flere rør der skal lægges.
Findes der noget bedre? Jeg så, at der er udkommet en Corentium Home 2, der også viser på displayet hvor meget det er lige nu, men også denne ser ud til kun at håndtere bluetooth.
Antager at dørene til bruser, vaskerum og WC ofte er lukkede, i så fald er det jo udsugningen i entréen på stueplanet, der gælder for luften fra kælderen, så det er nok klogt at gøre noget
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.