BirgitS
I Ironside sagde:
Som nævnt tidligere så er de fleste døre i kælderen lydisoleret, hvilket betyder, at de også er tætnet. Dette burde betyde, at der ikke er nogen træk i alrum men nu når udsugningsventilatoren står på 3/5 så føles der ganske godt træk i indblæsningsventiler her, sandsynligvis kommer trækket fra udsugningsventilen i Krp på entréplan.
Det der med dørene skal ses over på en eller anden måde for du kan ikke have det sådan at ventilationen ikke fungerer.

Det er jo ikke så godt, hvis kælderluften som sandsynligvis har højst radonindhold trækkes op på øvre plan uden 3 udsugningsventilatorer i kælderen skal jo trække så meget luft, at det rigeligt rækker til at give træk i to indblæsningsventiler (alrum og hobbyrum).
I Ironside sagde:
Muligvis sætte ventiler i soveværelset og køkkenet som mangler, dog er der ganske godt træk i vinduesventilerne så usikker på om det behøves.
I køkkenet skal der ikke være indblæsning, det er meningen, at emhætten skal trække luft fra sove- og dagligstue så de bliver ventilerede. Kontoret skal have indblæsning så der ikke bliver dårlig luft når nogen sidder der.
I Ironside sagde:
Det ene soveværelse skal have lukket dør på grund af pelsallergi, her er luften klart dårligere, måske en idé at sætte en luftventil (gerne lydisolerende) over døren.
Normalt vil man have luftpassagen ud fra et soveværelse lavt. Men det er jo noget, der er passende at diskutere med en ventilationsekspert.

I Ironside sagde:
Måske sætte ventiler i soveværelset og køkkenet som mangler, dog er der ret god træk i vinduesventilerne så usikker på om det er nødvendigt.
Køkkenet har jo udsugning, eller har I ingen emhætte?
Vinduesventilerne tæller som indluft. Dog bør der ikke være nogen sådan i køkkenet. Og det er ikke altid de er tilstrækkelige.

Jeg ville sætte en puck i et soveværelse i stueetagen, en i soveværelset på første sal og en der, hvor I fik dårligst værdi sidste gang ved næste måling, efter tiltag. Et af soveværelserne bør selvfølgelig være det allergisikrede. Hvis det er et af værelserne, som er lydisoleret kan der være behov for at åbne en ventil mellem soveværelset og et andet rum, men husk at lydisoleringen ødelægges da.

I
Har talt med firmaer, der kan komme ud og analysere situationen samt foreslå forbedringer. Prisen bliver ca. 7000-8000 kr. Hvis der er brug for større tiltag, f.eks. at rive blåbetong ud, bygge ekstra ventilation, skal et andet firma gøre dette.

Deres råd indtil en dybere analyse er foretaget, er at lukke ventil i WC, vaskerum og opbevaringsrum i kælderplan, hvilket ganske vist øger undertrykket men blander radon med frisk luft. Man foreslår også, at der kan åbnes en ekstra ventil i alrum for at få bedre flow. Dette kan dog lige så vel øge radonindholdet, hvis det handler om jordradon.

Venter svar fra yderligere et andet firma, der har en mere helhedsorienteret tilgang. Problemet er, at mange af disse firmaer tilsyneladende ikke har fået så gode anmeldelser, hvis man skal tro internettet.

I
BirgitS BirgitS sagde:
Det der med dørene skal ses over på en eller anden måde, for du kan ikke have det sådan, at ventilationen ikke fungerer.
Absolut, taget væk en del af dørlisterne, så længe lader vi dørene stå åbne. De har hovedsageligt været lukkede tidligere for at stoppe kattene, men det må vi leve med.

BirgitS BirgitS sagde:
Det er jo ikke så godt, hvis kælderlugten, som sandsynligvis har højeste radonværdier, trækkes op til øverste etage uden 3 udsugningsventilatorer i kælderen skal jo trække så meget luft, at det rigeligt er nok til at skabe træk i to indtræksventiler (opholdsstue og hobbyrum).
Nej, så er det jo sådan, ved at åbne alle døre i kælderen samt lukke visse indtræksventiler (se tidligere post), så burde opholdsstuen blive ventileret mere gennem hobbyrummet.

BirgitS BirgitS sagde:
I køkkenet skal der ikke være indtræk, i stedet er det meningen, at emhætten skal trække luft fra sove- og dagligstue, så de bliver ventileret. Kontoret skal have indtræk, så der ikke bliver dårlig luft, når nogen sidder der.
Når man tænder emhætten, har den brug for en hel del luft, tvivlsomt om vinduesventilen i soveværelset er tilstrækkelig, måske må man simpelthen åbne et vindue, indtil vi har installeret en rigtig indtræksventil i soveværelset.

Med hensyn til emhætten ved jeg, at der blev installeret en slags tilbageløbsventil, som kan stå og klapre, når det blæser meget udendørs. Det burde betyde, at tiltræksventilerne i gangen ikke kan trække luft fra køkkenet, men at det i stedet kommer fra soveværelset længere inde.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
I
Anna_H Anna_H sagde:
Køkkenet har jo frauft, eller har I ingen emhætte?
Vinduesventilerne regnes som tilluft. Der bør dog ikke være nogen i køkkenet. Og det er ikke altid, de er tilstrækkelige.
Emhætte findes, men der sidder en tilbageslagsventil der, dvs. 2 luger, der kan stå og slå lidt, når det blæser meget udenfor. Antager, at de er tiltænkt, så der ikke falder snavs ned? Vinduesventilen har tilluft, som lige nu står åben, men det lyder som om, den burde lukkes, så der trækkes mere luft fra det indre soveværelse, som også kun har tilluft gennem vinduesventilen.

Anna_H Anna_H sagde:
Jeg ville sætte en puck i et soveværelse i stueetagen, en i soveværelset på overetagen og en der, hvor I fik dårligst værdi sidste gang ved næste måling, efter tiltag. Et af soveværelserne bør selvfølgelig være det allergisikrede. Hvis det er et af de rum, der er lydisoleret, kan det jo være nødvendigt at åbne en ventil mellem soveværelset og andet rum, men husk, at lydisoleringen går tabt da.
Ja, jeg overvejer at købe en lydisolerende ventil og sætte den over døren til det soveværelse, hvor døren skal være lukket. Må se om jeg kan få det til at fungere på en eller anden måde.

Først vil jeg have et firma til at komme her og lave en analyse, kommer radon fra jorden eller fra væggene. Gennemføre eventuelle mindre tiltag som at justere ventilationssystemet osv. og så lave en ny langtidsmåling over 2 måneder. Som du siger, skal man så placere pucke også i soveværelserne samt samme sted som tidligere og se, hvordan det har påvirket det.

Ifølge en af dem, jeg har talt med, er det sandsynligt, at den tidligere ejer kørte med højere ventilationsstyrke, da korttidsmålingen blev foretaget, det kan påvirke resultatet stort.

Hej,
Jeg forstår ikke helt, eller har jeg overset noget? I har målt i tre rum ud af 9 rum, man opholder sig i. Et af rummene har forhøjede værdier, men I ved ikke hvilket? Hvordan skal man så kunne lave en analyse af, hvor radon kommer fra? Hvis jeg var dig, ville jeg købe en eller to digitale målere og finde ud af, hvilke rum der er ramt, og måske ventilere dem mere i år.

Derefter ville jeg lave en ny langtidsmåling næste vinter i alle 9 rum og derefter bestemme mig for, hvad der skal gøres. Jeg er bange for, at I har et forkert beslutningsgrundlag for at tage de rigtige skridt, og jeg undrer mig lidt over, hvordan et firma, der er der for at sælge, kan hjælpe jer med et forkert beslutningsgrundlag.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
I
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson sagde:
Hej,
Jeg forstår ikke rigtig, eller har jeg misset noget? I har målt i tre rum af 9 rum, som man opholder sig i. Et af rummene, som I ikke ved hvilket, har forhøjede værdier, og I ved ikke hvilket? Hvordan skal man så kunne lave en analyse af, hvor radon kommer fra? Hvis jeg var dig, ville jeg købe en eller to digitale målere og se, hvilke rum der er ramt og måske ventilere dem mere i løbet af dette år.

Derefter ville jeg lave en ny langtidsmåling næste vinter i alle 9 rum og derefter beslutte mig for, hvad der skal gøres. Jeg er bange for, at I har det forkerte beslutningsgrundlag for at træffe de rigtige foranstaltninger, og jeg spekulerer lidt på, hvordan en virksomhed, der er der for at sælge, kan hjælpe jer med forkert beslutningsgrundlag.
Desværre kan man ikke opdatere ældre indlæg på byggahus, men blandt al teksten har jeg forklaret et sted, at det er Alrummet i kælderen, som har fået en højere værdi (240 +- 30).

Jeg tænker, at virksomheder, der kommer ud, har en geigermåler, som kan måle, hvorfra strålingen kommer, enten kommer den fra jorden, eller så kommer den fra væggene (fx blåbeton). Der er mulige kilder fra begge (Ler i jorden, som ifølge kommunen kan indeholde høje niveauer, samt fundne tilsyneladende små mængder blåbeton).

Det ville være rart med en egen geigermåler, men de ser ud til at koste 7000+ kr, hvis en sådan overhovedet er tilstrækkelig til at få nogen fornuftig info, ved jeg ikke. Måske kan man leje en? Uanset hvad kan det kræve vis uddannelse, så måske alligevel godt, hvis en ekspert ser på det.

Ja absolut, nu har vi kontaktet virksomheder, der arbejder med analyse og sanering af radon. Selvom vores værdier ikke er meget høje, vil virksomhederne gerne sælge os både tjenester og udstyr. Man bliver lidt i en sårbar position, eftersom vi taler om sundhed, risikoen er stor for, at man betaler langt mere, end hvad der er nødvendigt. Man må se det som, at en del af pengene går til at berolige sin families sind.

Nu har vi forhåbentlig forbedret luftgennemstrømningen i huset. Tanken er at invitere et firma indenfor og høre, om der er noget mere enkelt, vi kan gøre, før vi foretager en ny måling, som burde kunne gøres nu i jan-feb (tager 2 måneder). Men først kræves der en form for analyse for at vide, hvor det virkelig kommer fra.

• Synes
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
I
Ringede og hørte med et par udlejningssteder, geigermåler virker ikke til at være noget, man generelt lejer ud, måske følsomt udstyr. At købe en koster omtrent det samme som at få en ekspert til at komme og læse af samt give en udtalelse.

I Ironside sagde:
Desværre kan man ikke opdatere ældre poster på byggahus, men blandt al tekst har jeg forklaret et sted, at det er Alrummet i kælderen, der har fået en højere værdi (240 +- 30).

Jeg tænker, at virksomheder, der kommer ud, har en geigertæller, der kan måle, hvor strålingen kommer fra, enten kommer den fra jorden eller så kommer den fra væggene (fx blåbetong). Der er mulige kilder fra begge (Ler i jorden, som ifølge kommunen kan indeholde høje niveauer, samt fundne tilsyneladende små mængder blåbetong).

Det ville være fint med en egen geigertæller, men de synes at koste 7000+ kr, og om en sådan overhovedet er tilstrækkelig til at få noget fornuftigt info, ved jeg ikke. Måske kan man leje en? Uanset hvad kan der kræves en vis uddannelse, så det er måske alligevel godt, hvis en ekspert kigger på det.

Ja absolut, nu har vi kontaktet virksomheder, der arbejder med analyse og oprensning af radon. Selvom vores værdier ikke er meget høje, vil virksomhederne gerne sælge både tjenester og produkter til os. Man står lidt i en udsat position, da vi taler om sundhed, risikoen er stor for, at man betaler langt mere end nødvendigt. Man må nok se det som, at en del af pengene går til at berolige sin families sind.

Nu har vi forhåbentlig forbedret luftstrømmen i huset. Tanken er at få et firma herud og høre, om der er nogle andre lette tiltag, vi kan tage, inden vi laver en ny måling, som burde kunne udføres nu i Jan-Feb (tager 2 måneder). Men først kræves der en form for analyse for at vide, hvor det virkelig kommer fra.
Så forstår jeg bedre, tak

Hvordan som helst er radon ikke noget, man bliver utilpas af, så de problemer må I skyde skylden på noget andet.

Luddes forslag er godt, synes jeg, mål igen næste vinter.

I
Anna_H Anna_H sagde:
Hvordan som helst er radon ikke noget man mærker helbredsproblemer af, så de problemer må I skyde på noget andet.

Luddes forslag er godt synes jeg, mål igen næste vinter.
Hehe kommer nok have svært ved at berolige mit sind så længe, så sandsynligvis bliver det til at få en ekspert herhen som kan lave en lille analyse, finde ud af hvor radonen kommer fra og så lave en ny måling. Langtidsmåling kan man lave frem til maj.

Ja, der er meget andet som kan have skabt luftvejsproblemer, behøver slet ikke have med huset at gøre. En gennemgang af ventilationssystemet er nok en god idé under alle omstændigheder.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
PeterFalun
Hej, har ikke læst hele tråden men her er hvad jeg skrev i en anden tråd:

kig på SGUs hjemmeside. der kan man se radonforhold i Sverige

"lavede langtidsmåling, dutter, i et hus, kælder og blåbetong oppe.
gav værdi på 350-400 mange steder i huset.. retningslinieværdien er under 200

da vi havde fremvisning af huset rådte lidt usikkerhed hos køberen så jeg tog en måleekspert derhen. han konstaterede efter ca. 2 timer at der var lækage fra jorden i viktualiekælderen. bare mursten på grus ingen støbt plade der (60'er hus). måleværdi viktualiekælder var 1000.

han brugte en såkaldt "sniffer"

fik en skriftlig handlingsplan og køberen følte sig tryg. De støbte gulv i viktualiekælderen og tætnede nogle steder.

blåbetong kan have høje værdier men det afhænger af hvor den blev produceret. i dette tilfælde var det intet problem

• Synes
Ironside og 1 anden
  • Laddar…
I Ironside sagde:
Hehe kommer nok have svært ved at berolige mit sind så længe, så sandsynligvis bliver det til at få en ekspert hit, som kan lave en lille analyse, finde ud af, hvor radonen kommer fra, og så lave en ny måling. Langtidsmåling kan man gøre indtil maj.

Ja, der er meget andet, som kan have skabt luftvejsproblemer, behøver ikke have noget med huset at gøre. En gennemgang af ventilationssystemet er nok en god idé uanset.
Som sagt ovenfor, så har nok "luftvejsproblemer" intet med radon at gøre. Måske skimmelsvamp eller noget sådant. Men man vil jo stadig have, at værdierne skal være lave.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
I
PeterFalun PeterFalun sagde:
[link]
En sådan der RadonEye måske man skulle tage og købe sig. Resten af målingerne er det nok bedst at overlade til en ekspert.

• Synes
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.