19,640 læst ·
62 svar
20k læst
62 svar
Råd om foranstaltninger i gammel kælder
Jo, idéen var nok at dette skulle blive (relativt set) et lavbudgetprojekt som jeg for det meste gør selv. Har i hvert fald bestilt affugteren fra Woods nu. Den nemmeste løsning for betongulvet er måske bare at male det? Eftersom jeg har en masse gulvafløb er der fald overalt. Eller hvis jeg alligevel vil lukke de fleste, skulle jeg måske støbe det jævnt i stedet? Noget gulvvarme føles ikke aktuelt, så det ville kun være for at kunne lægge klinker i så fald. Eller er der andre gulve, der kan være aktuelle?GoC sagde:
Jeg har også en med gammel kælder fra 1946 Aldrig omdrænet og har ingen planer om det. Kakel og klinker for 49kr/m2 fikser problemet og samtidig bliver det pænt og holdbart. Bedre at lægge pengene, som en dræning koster, på en varmepumpe som sænker opvarmningsomkostningerne radikalt i et gammelt uisoleret hus.
Væggene er en blanding af rå beton på nogle og puds (afsmitning) på andre. En masse ledninger og rør i loftet. Har også brug for belysning, findes meget lidt lige nu.
Meget at tænke på er det i hvert fald.
Det er jo bare at lægge nogle billige klinker direkte på det eksisterende betongulv.G Galten sagde:Jo, idéen var nok, at det skulle blive (relativt set) et lavbudgetprojekt, som jeg for det meste gør selv. Har i hvert fald bestilt affugteren fra Woods nu. Den nemmeste løsning for betongulvet er måske bare at male det? Eftersom jeg har en masse gulvafløb, er der fald overalt. Eller hvis jeg alligevel vil sætte de fleste til, kunne jeg måske støbe det jævnt i stedet? Noget gulvvarme føles ikke aktuelt, så det ville kun være for at kunne lægge klinker i så fald. Eller findes der andre gulve, der kunne være aktuelle?
Væggene er en blanding af rå beton nogle steder og puds (afskallende) på andre. En masse ledninger og rør i loftet. Har brug for belysning også, der er meget lidt lige nu.
Meget at gruble over er det i hvert fald.
Jeg har bare højtryksrenset og skrabet lidt løs puds, inden jeg satte gulv og vægge.
Eksempel på færdigt vaskerum på knap 30m2
Igangværende projekt og til sidst hvordan det ser ud i det kommende projekt i garagen, altså hvordan hele kælderen så ud før.

synes også du skal teste andre foranstaltninger, før du drænerer. da vi købte var kælderen fugtig og flagende med plastgulv. Fugt, drænér! sagde besigtigelsesmanden og alle andre, så vi brugte 80.000 på det. Det havde regnet kraftigt i flere uger, men 30 cm ned var jorden helt tør. Her har aldrig løbet noget vand, konstaterede entreprenøren. Naturligvis fik vi 2-4 grader varmere i kælderen, men det der løste problemet var klinker, silikatmaling, nogle elradiatorer og en affugter. Det er åbent op også, da entréen var i kælderen, så varm luft kom ned, blev afkølet og skabte fugt.
Tak for al inspiration!
Nu føles det helt klart, at jeg skal have klinker i kælderen, let at vedligeholde og pænt! Dog er jeg ikke helt solgt på ideen om at flise væggene, selvom det sikkert er ekstremt let at vedligeholde. At pudse væggene føles ikke så godt med tanke på, hvordan den pudsede del af kælderen ser ud lige nu. Det vil jo nok falde ned igen om et år. Er der nogen andre alternativer til væggene?
Hvad angår gulvet, er det delvist malet med maling, der skaller af. Jeg antager, at malingen skal fjernes ved slibning, før jeg lægger klinker?
Jeg var i øvrigt i kontakt med Woods angående affugteren, jeg købte hos Elgiganten. Den er så ny, at Woods ikke har nået at opdatere deres hjemmeside.
Nu føles det helt klart, at jeg skal have klinker i kælderen, let at vedligeholde og pænt! Dog er jeg ikke helt solgt på ideen om at flise væggene, selvom det sikkert er ekstremt let at vedligeholde. At pudse væggene føles ikke så godt med tanke på, hvordan den pudsede del af kælderen ser ud lige nu. Det vil jo nok falde ned igen om et år. Er der nogen andre alternativer til væggene?
Hvad angår gulvet, er det delvist malet med maling, der skaller af. Jeg antager, at malingen skal fjernes ved slibning, før jeg lægger klinker?
Jeg var i øvrigt i kontakt med Woods angående affugteren, jeg købte hos Elgiganten. Den er så ny, at Woods ikke har nået at opdatere deres hjemmeside.
Spul gulvet med en højtryksrenser med stenmundstykke. Det fjerner alt, der sidder løst. Er godt nok til disse projekter. Samme på væggene, og mine fliser er endnu ikke faldet ned efter næsten ti år. Væggene havde nogle pudsløsninger, som jeg bare klaskede i med lidt pudsmateriale, behøver ikke være så nøjagtigt. Hvis ikke andet kan du flise halvdelen af væggen, op til 1,2m, og male resten. Bliver pænt og mindre arbejde.G Galten sagde:Tak for al inspiration!
Nu føles det solklart, at jeg skal have klinker i kælderen, let at vedligeholde og pænt! Derimod er jeg ikke helt solgt på at flise væggene, selvom det sikkert er ekstremt let at vedligeholde. At pudse væggene føles lidt skidt med tanke på, hvordan den pudsede del af kælderen ser ud lige nu. Det vil nok falde ned igen om et år. Er der nogen anden løsning for væggene?
Hvad angår gulvet, så er det delvist malet med maling, der skaller. Antager, at malingen skal slebes væk, før jeg lægger klinker?
Jeg var f.ø. i kontakt med Woods angående affugteren, jeg købte på Elgiganten. Den er så ny, at Woods ikke har nået at opdatere deres hjemmeside.
om du begynder med affugter og gulv måske du bemærker at væggene bliver tørrere, hvis du ikke har masser af indtrængende jordfugt, men så ved du jo det på den anden side (dvs dræning) Hvis væggene tørrer op kan det føre til at mere puds falder af. Se hvad der sker. Ellers måske du kan male med silikatmaling på hvad det nu end er i dag. Lidt farve er altid rart og lugten bliver bedre end med åben beton
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Når det gælder gulvafløbene, så bør man måske tjekke, om de overhovedet er tilsluttet til kloaksystemet? Tidligere var det vel ikke så kritisk, og sådanne gik måske bare til en stenkiste.
De burde være tilsluttet, da skybruddet kom i 2014, stod vandet som fontæner ud af gulvafløbene!S Stefan1972 sagde:
En anden ting som måske ikke har noget med dette at gøre: jeg har en underlig lem i gulvet i kælderen. Åbner jeg den, så er der et 50 cm dybt hul uden noget i. Bunden er dækket af sand. Hvad i alverden er det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Jo men jeg tænkte om vandet alligevel kom ind via andre veje om det nu regnede som det gjorde. Bliver en gammel stenkiste fuld så bliver det vel det samme antar jeg?G Galten sagde:De burde være tilsluttet, når skybruddet kom i 2014 så stod vandet som fontæner ud af gulvafløbene!
En anden ting som måske ikke har med dette at gøre: jeg har en underlig luge i gulvet i kælderen. Åbner jeg den så er det et 50 cm dybt hul uden noget i. Bunden er dækket af sand. Hvad i hele friden er det?
Indtrængende jordfugt er jo ikke det samme som at dræningen skal udbedres. Snarere at tætningslaget, asfalten, på kældervæggen er udtjent. Dræning gør ikke en skid for jordfugten, derimod hvis man har problemer med indtrængende vand.L Lane sagde:om du börjar med affugter og gulv, måske mærker du, at væggene bliver tørrere, hvis du ikke har masser af indtrængende jordfugt, men så ved du jo det på den anden side (dvs. drænering). Hvis væggene tørrer op, kan det føre til, at mere puds løsner sig. Se hvad der sker. Ellers kan du måske male med silikatmaling på hvad det nu end er idag. Lidt maling er altid rart, og lugten bliver bedre end med åben beton
Der er blevet en form for dræningshysteri, alle de såkaldte inspektører hævder, at så snart dræningen, hvis der nu findes en overhovedet, er blevet gammel, så er den slidte og skal udskiftes.
Men en gammel dræning, af teglnør, bliver aldrig slidt. Og det er normalt ikke det, der er problemet. Men som jeg skrev i begyndelsen, er det tætningslaget, der er udtjent. Men det går lige så godt at tætte indvendigt, hævder jeg.
Du må jo foretage en arkæologisk udgravning i hullet, hvem ved hvad der gemmer sig der.G Galten sagde:De burde være tilsluttet, da skybruddet kom i 2014, stod vandet som fontæner ud af gulvbrøndene!
En anden ting, som måske ikke har med dette at gøre: jeg har en mærkelig luge i gulvet i kælderen. Åbner jeg den, så er det et 50 cm dybt hul uden noget i. Bunden er dækket af sand. Hvad i alverden er det?
Du har ingen tegninger af huset? Hvis ikke kan kommunen have det i sine arkiver. Der plejer at være info om, hvordan man kan få en kopi af disse på kommunes hjemmeside.
Hvordan tætner man på indersiden, og er der nogle andre risici ved det?GoC sagde:
Indtrængende jordfugt er jo ikke det samme som at dræneringen skal udbedres. Snarere at tætningslaget, asfalten, på kældervæggen er slidt op. Drænering gør ikke en skid for jordfugten, derimod hvis man har problemer med indtrængende vand.
Det er blevet en form for dræneringshysteri, alle såkaldte besigtigelsesfolk hævder, at så snart dræneringen, hvis den overhovedet findes, er af ældre dato, så er den slidt op og skal udskiftes.
Men en gammel drænering, af teglerør, bliver aldrig slidt op. Og normalt er det ikke det, der er problemet. Men som jeg skrev i begyndelsen, er det tætningslaget, der er slidt op. Men det går lige så godt at tætne på indersiden, hævder jeg.
Jeg sætter fliser op. Der er vel ingen risiko ved, at en væg af betonghullsten skulle være lidt fugtig under jordniveau. Betonen ødelægges jo ikke af at være fugtig.G Galten sagde:
Jeg har også sat panel op i et lille skur, der skulle blive en sauna, men fik funktionen af vinkælder et stykke tid og nu opbevaring til mine slalomski. Der er væggene beklædt med platonmåtter og derefter sømtræslister og panel.