Jeg ejer et hus fra 1936 med kælder. Sandsynligvis har ingen drænet siden huset blev bygget. Da jeg flyttede ind, var der en træsauna og træpaneler på væggene i kælderen. Alt dette har jeg revet ud, da det var skimmelbeskadiget. Der er høj luftfugtighed i kælderen om sommeren, og hvis man lægger en trøje eller et tæppe der, bliver det mugnet på en uge. Om vinteren er luften tør. Jeg har aldrig set fugtpletter på væggene, så det er nok bare den varme sommerluft, der bliver fugtmættet, når den kommer ned i kælderen? Der er ingen aktiv ventilation, kun ventiler. Der er centralvarme i kælderen, men den har jeg aldrig tændt.
Væggene og gulvet er af beton. Kælderen er mest som et mørkt ubehageligt hul, hvis man skal være helt ærlig.
Jeg har ingen intentioner om at gøre kælderen til en hyggekrog, men jeg vil gerne gøre det mere behageligt at opholde sig dernede. Måske have et øvelokale og en snedkerhjørne. Få fjernet fugten og lugten om sommeren. En ting mere er, at jeg har tre gulvafløb, og de skal ordnes på en eller anden måde. To gange de seneste fem år er der trængt vand op under skybrud. Men det bør en professionel nok ordne, går jeg ud fra.
Tror I, at det ville være nok at installere en mere aktiv ventilation? Skal jeg dræne huset? Modtager gerne tips om alt, der vedrører kældre! Tak
Jeg havde også en ulækker kælder, selvom huset var betydeligt nyere. Mørkt og snavset.
Jeg gjorde følgende:
- ud med al skidt, alt organisk
- rengør rengør rengør
- seks snavsede ventilationshuller blev forskønnet og forsynet med tallerkenventiler på indersiden. De er åbne om vinteren og lukkede om sommeren. Ingen mere ventilation.
- installeret en Woods affugter (4000 kr) til 60 m2 kælder. Den kører om sommeren. Skal tilføje, at hele kælderen er et stort rum.
- installeret en god belysning med nogle LED-lysrørsarmaturer
- visse partier af væggen blev pudset og hvidmalet
Nu er det pænt og behageligt og tørt. Gulvafløbene skal du ordne, så regnen ikke kommer ind. Har for mig, at der findes kontraventiler.
Jeg har også en kælder, som jeg ønsker var bedre med hensyn til fugten. Alt er præcis som du, TS, beskriver, og jeg har lignende forhold. Hvor høj luftfugtighed har du? Jeg har lige over 80% nu om sommeren.
Jeg har overvejet, om det ville hjælpe at installere et eller et par konvektorelementer dernede. Jeg har to ventiler i forskellige rum. Skal de være lukkede? Behøves der ikke luftcirkulation?
Det var sikkert fugtigt før også, men det blev meget mere tydeligt, da oliefyret blev fjernet. Det er vel et klassisk eksempel på øget fugtproblematik, når fyret ryger ud.
At forsøge at afhjælpe symptomerne i stedet for at afhjælpe problemet er bagvendt efter min mening. Er kælderen fugtig og du ikke har en svømmebassin indendørs, så kommer fugten udefra på en eller anden måde. Et hus bør have det tørt om hovedet (taget) og tørt om fødderne (drænering). Inden I gør en masse andre mærkelige ting, sørg for at dræne huset. Isoler udvendigt med 200mm isodrän/pordrän. Marginal meromkostning end 100mm. Luften bliver straks meget bedre, har du yderligere problemer med fugtgennemtrængning, sørg for at skabe en god ventilation i kælderen. Det vil kunne mærkes direkte på luftkvaliteten indendørs i hele huset, når du har dræneret huset. Muligvis bør du overveje ventilationen i hele huset og installere mekanisk udsugning på begge planer samtidig.
Jeg indser også, at den helt korrekte måde at få en kælder, som man endda kan bo i, ville være at dræne huset om. Men det er virkelig noget, jeg tøver med i mit tilfælde. Langs to af siderne løber en storslået buxbomshæk (1,8x1,5 m), som sandsynligvis blev plantet netop i 1936. Og på en af siderne er der en næsten ny trætærrasse. Alt ville skulle rives ned. Jeg har ikke målt luftfugtigheden, men man kan mærke, hvor fugtigt det er lige nu.
Jeg er dog tvivlende om, hvorvidt fugten kommer gennem vægge og gulv? Der kan i hvert fald ikke ses noget. Om efteråret og vinteren er der tør luft i kælderen, og det er vel da, jorden er mest fugtmættet? Grundvand er ikke noget problem, hvor jeg bor. Findes der ingen alternativer til drænering?
Det var en god tanke i tråden, at ventilation måske ikke er noget, man ønsker om sommeren. At pumpe endnu mere varm fugtig luft ind lyder dumt. Måske er det nok med en god affugter, og lidt maling på gulv og vægge for at få det tilstrækkeligt behageligt, så man kan have en snedkerhjørne og et sted at brøle med elguitaren. Og minimalt med tekstiler. Måske lægge klinker? Det burde jo stoppe evt. fugt nedefra i hvert fald. Tilbageventiler i gulvafløbene ligger meget højt på listen også, især da der kun er et kloakrør i gaden...
Jeg har også en kælder, hvor det var enormt fugtigt nu her om sommeren. Har ingen tal, men tøj, der hang dér nede, føltes meget fugtigt, og det var generelt "klæbrigt", så det var sikkert oppe på 70-80%.
Jeg satte en affugter (en enklere fra Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-007015/) som kører 24/7 og et par tørreboller og strammede ventilationen, og det har gjort en enorm forskel på et par måneder. Nede på 40-50% nu for det meste. Nu er det næsten det bedste klima nede i kælderen i huset de dage, hvor det føles kvælende og fugtigt udenfor, så jeg kan virkelig anbefale det. Enkel løsning til en relativt billig pris.
@Galten
Hvad har du for ventilation i huset? Selvcirkulation eller mekanisk ventilation?
Jeg flyttede selv ind i et hus med kælder for cirka 4 år siden. Drænede om efter et par tre måneder og mærkede straks forskel på luften i hele huset. Du vil ikke fortryde det, hvis du gør det.
Buxbom hæk, trædæk etc. lyder som bortforklaringer. =0) Hækken kan flyttes midlertidigt, trædækket kan skilles ad. Ligger de på fliser, kan de måske løftes væk næsten intakt med en kran? Ellers tager det ikke mange dage at skrue det fra hinanden og samle det igen.
Når jeg taler om ventilation, mener jeg at tage en helhedstilgang, typisk f/ftx i hele huset og ikke kun ventiler i kælderen.
Hvis du drænerer og isolerer, vil du hæve temperaturen i kælderen nogle grader, og dermed bliver forskellen mellem indendørs- og udendørsluften ikke så markant. Dette skaber ikke den samme fugtvandring, hvis varm udendørsluft kommer ind i kælderen.
En anden overvejelse, hvordan står det til med kloak og indkommende vand? Støbejern og galvaniseret, eller pem og plastikrør? Hvis du drænerer om, kan du også skifte indkommende vand/kloak til moderne løsninger. Er der støbejern i kælderen? Hvordan er tilstanden på dem? Hvis du ikke har styr på dem, kan det være, at de er i stykker under pladen og lækker. De kan også forårsage høj luftfugtighed indendørs.
Gør det ordentligt, selvom det svider i pengepungen og i haven. =)
Der ser ud til at være mange ting, der skal ordnes!
Huset har kun naturlig ventilation og gamle klassiske ventiler med låg+fjeder. Afløbsbrøndene er sikkert originale fra 1936 (i støbejern). Disse skal jeg ordne under alle omstændigheder, da jeg havde næsten en meter toiletvand i kælderen i 2014 under den store oversvømmelse (jeg bor i Malmö).
Huset er helt uisoleret (kun luftspalte i væggene) og har et højt energiforbrug.
At dræne eller ej.. Hvis man løser problemet om sommeren med affugter og øger ventilationen, samt gør det pænere, så er det måske tilstrækkeligt til det, jeg vil bruge kælderen til. Huset har jo trods alt stået sådan her i 83 år, og kælderen var nok aldrig tænkt som opholdsrum.
Test først med enkle midler i et år. Dræn kan du gøre senere, hvis det er nødvendigt.
Hvis du spiller det trestrøget e på planken tilstrækkeligt ihærdigt, så driver du fugt og edderkopper ud fra væggene.
He he! Bare varmen fra rørforstærkeren kommer til at tørre alt op...
Kigger på affugter fra Woods nu. Denne ser ud til at have mindst lige så gode specifikationer som de dyrere (mængde vand/dag, overflade, elforbrug osv.). Desuden er den 14 dB mere lydsvag og koster halvdelen. Slår til hvis ingen har dårlige erfaringer:
Tilbageslagsventilen til gulvafløbene monteres nemmest der, hvor afløbet lige går ud fra huset, dvs du skal have en tilbageslagsventil til hele huset. Så skal du bryde gulvet op der, hvor det udgående afløb findes og montere den, og derefter lægge en durkplade over, så du kan komme til den.
Der findes også varianter, der kan monteres udendørs, så kan man placere den i en brønd med låg udenfor, så du kan få fat i den, hvis det er nødvendigt. Som sådan en her: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/backventil-zbk-110mm.html
Eller tilsvarende.
Perfekt at gøre, når man drænerer om og udskifter indkommende VA. (Kunne ikke lade være, har forstået, at du ikke er så ivrig efter at drænere om)
He he! Bare varmen fra rørforstærkeren kommer til at tørre alt op...
Kigger på affugtere fra Woods nu. Denne her ser ud til at have mindst lige så gode specifikationer som de dyrere (mængde vand/dag, areal, elforbrug osv). Desuden er den 14 dB mere stille og koster halvdelen. Slår til, hvis ingen har dårlige erfaringer:
[link]
Den ser ud til at være god, men jeg kan ikke finde den på Woods hjemmeside.. Er det en ældre version måske?
Jeg er også en med gammel kælder fra 1946
Aldrig om dræneret og har ingen planer om det.
Kakel og klinker for 49kr/m2 løser problemet og samtidig bliver det pænt og holdbart.
Bedre at lægge pengene, som en drænering koster, på en varmepumpe som sænker opvarmningsomkostninger radikalt i et gammelt uisoleret hus.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.