19,640 læst ·
62 svar
20k læst
62 svar
Råd om foranstaltninger i gammel kælder
Har en tilsvarende kælder i mit hus i Malmö bygget 1932. Kunne have været mit hus, du beskriver, da de er meget ens.
Har heller ikke drænet, og det er ikke gjort af tidligere ejere heller. Det var indrettet med træregler og gips, da vi flyttede ind. Det er væk nu, og de to værste rum er pudset om med kalkmørtel. Kører en mindre affugter, men om sommeren er den ikke helt nok. Kan se en del fugtgennemsivning fra gulvet til ca. 30-40 cm op.
Har installeret en vådrumsventilator i vaskerummet, som kører både på konstant ventilation og fugtstyring.
Slebet plastmaling fra gulvet og overvejer at teste vandskiver som overfladebehandling. Har trækonstruktion med sivmåtte. Har repareret det værste med kalkmørtel og anvender derefter sandspartel.
Planen er i øjeblikket at ignorere dræneringen, købe en kraftigere affugter og supplere med bedre ventilation. Det er for lavt til loftet til at kunne gøre noget fornuftigt med rummet uden at grave det ud, så kælderen vil udelukkende blive brugt til opbevaring. Føler mig ret tilfreds med denne løsning, selvom jeg nogle gange har lyst til at rive al brolægning, trædæk osv. op og drænere. Havde jeg gjort alt om fra starten i dag (har boet der i næsten ti år), så ville jeg have drænet, da det stadig plager mig.
Har heller ikke drænet, og det er ikke gjort af tidligere ejere heller. Det var indrettet med træregler og gips, da vi flyttede ind. Det er væk nu, og de to værste rum er pudset om med kalkmørtel. Kører en mindre affugter, men om sommeren er den ikke helt nok. Kan se en del fugtgennemsivning fra gulvet til ca. 30-40 cm op.
Har installeret en vådrumsventilator i vaskerummet, som kører både på konstant ventilation og fugtstyring.
Slebet plastmaling fra gulvet og overvejer at teste vandskiver som overfladebehandling. Har trækonstruktion med sivmåtte. Har repareret det værste med kalkmørtel og anvender derefter sandspartel.
Planen er i øjeblikket at ignorere dræneringen, købe en kraftigere affugter og supplere med bedre ventilation. Det er for lavt til loftet til at kunne gøre noget fornuftigt med rummet uden at grave det ud, så kælderen vil udelukkende blive brugt til opbevaring. Føler mig ret tilfreds med denne løsning, selvom jeg nogle gange har lyst til at rive al brolægning, trædæk osv. op og drænere. Havde jeg gjort alt om fra starten i dag (har boet der i næsten ti år), så ville jeg have drænet, da det stadig plager mig.
Vi ser ud til at have en meget lignende situation!M mangeroffe sagde:Har en magen kælder i mit hus i Malmö bygget i 1932. Kunne have været mit hus, du beskriver, da de er meget ens.
Har heller ikke drænet, og det er ikke gjort af tidligere ejere heller. Det var indrettet med træregler og gips, da vi flyttede ind. Det er væk nu, og de to værste rum er pudset op med kalkmørtel. Bruger en mindre affugter, men om sommeren er det ikke nok. Kan se en del fugtgennemtrængning fra gulvet op til ca. 30-40 cm.
Installeret en vådrumsventilator i vaskerummet, som går både på konstant ventilation og fugtstyring.
Slebet plastmaling væk fra gulvet og planlægger at teste vandglas som overfladebehandling. Har træbjælkelag med sivmåtte. Har repareret det værste med kalkmørtel og benytter så sandspartel.
Planen er i øjeblikket at ignorere dræningen, købe en kraftigere affugter og supplere med bedre ventilation. Der er for lavt til loftet til at kunne gøre noget fornuftigt med rummet uden at grave ud, så kælderen vil udelukkende blive brugt til opbevaring. Føler mig ret tilfreds med denne løsning, selvom jeg nogle gange føler for at rive al stenbelægning, trædæk osv. op og dræne. Havde jeg gjort det hele om fra starten i dag (boet der i snart ti år), så havde jeg drænet, da det stadig nager.
Kom til at tænke på, at jeg også har tykke lag maling på mine gulve. På mange steder er det revet af, men i det bedste rum ligger det helt intakt. Er det dumt at lægge klinkerne direkte på dette? Det burde være helt tæt mod vanddamp, og vil man ikke, at klinkerne skal ånde?
Som jeg har forstået det, så skal malingen væk. Klinkerne ånder gennem fugerne. Malingen er tæt. Du vil sikkert lukke fugt inde i pladen, og med tiden vil malingen sikkert løsne sig ligesom din ovenpåliggende klinke.G Galten sagde:Vi verkar ha en väldigt lik situation!
Kom at tænke på at jeg har tykke lag maling på mine gulve med. Mange steder er den afslidt, men i det bedste rum ligger den helt intakt. Er det dumt at lægge klinkerne direkte på dette? Det burde være helt tæt mod vanddamp, og vil man ikke have at klinkerne skal ånde?
Jeg havde fjernet den. Vi brugte vinkelsliber og det støvede noget djævelsk, tæt alt du kan og derefter lidt til. Søger sig op gennem sprækker i bjælkelaget til overetagen. Hvis jeg får ned fugtigheden lidt til så vil jeg lægge sisalmåtte eller lignende ovenpå vandglaset. Det klarer jo at ligge ude og jeg synes at mit klima er lidt bedre end så
Bifoger nogle billeder af vægge/gulv samt loft, før/efter. Taget lige efter omoptagning så det er mindre fugt nu. Rørene også malet nu. Det gør meget for indtrykket med

Nu har jeg i hvert fald kommet så langt, at kælderen er helt tom for ting og skal leje en betonfræser. Det er både vægge og gulv, der skal fræses.
Jeg lejer hellere en dyr maskine, som gør arbejdet let, end at spare penge. Hvad havde I valgt at leje?
Jeg lejer hellere en dyr maskine, som gør arbejdet let, end at spare penge. Hvad havde I valgt at leje?
Når vi nu taler om noget andet, så har jeg nu været i kontakt med tre forskellige VVS-firmaer om installation af tilbagestrømsventil/ventiler. Alle fraråder mig at gøre det. "Der er ingen tilbagestrømsventiler, der vil kunne holde mod skybrud" alternativt "hvis tilbagestrømsventilerne holder, vil afløbsrøret uden for huset ikke gøre det". Lidt overrasket over at alle virker så imod det, og de har jo ellers en interesse i at sælge.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Spørgsmålet er bare, om sådanne kontraventiler kun er placebo i sidste ende. For at de skal fungere, skal de jo være 100% rene og slet ikke utætte. Bliver det sådan i virkeligheden? Det føles lidt som en falsk tryghed alligevel, men det er hvad jeg synes. De fungerer måske udmærket, hvad ved jeg.
Jeg blev overrasket over, at de tilsyneladende syntes, det var spild af penge, men jeg lytter til dem og undlader tilbagestrømsventil.S Stefan1972 sagde:Spørgsmålet er bare, om sådanne tilbagestrømsventiler kun er placebo i sidste ende. For at de skal fungere, skal de jo være 100% rene og ikke utætte overhovedet. Bliver det sådant i virkeligheden? Føles lidt som en falsk tryghed alligevel, men det er, hvad jeg synes. De fungerer måske udmærket, hvad ved jeg.
På 15 år har fået op spildevand to gange, hvoraf den ene (2014) var massiv. Den havde ingen tilbagestrømsventiler i verden kunne stoppe (ifølge VVS-firmaerne). Men det var et regn, der kommer en gang hvert 200. år.
Satser på at gøre det mere modstandsdygtigt mod oversvømmelse med klinker og fliser samt høje tærskler til rummene med gulvafløb.
Talte med en kollega i dag, som har installeret en luft-luft varmepumpe til kælderen (samme type hus og fjernvarme).
Hun virkede tilfreds med klimaet, som den har givet i kælderen, for nogle hundrede kr i el per måned. Måske kunne det være noget.
Hun virkede tilfreds med klimaet, som den har givet i kælderen, for nogle hundrede kr i el per måned. Måske kunne det være noget.

Indervæggene er murede, så dem vil jeg nok gerne bringe frem under alle lag af plastikmaling. Ydervæggene ved jeg endnu ikke, hvad jeg gør med.
I det ene hjørne af rummet træder jeg igennem betongulvet. Det er tyndt som papir. Under er der sand. Taknemmelig for jeres tanker
Jeg giver pokker i at tage frem teglvæggene. Pudsningen sidder rigtig godt på de vægge, så jeg maler bare om. Ydervæggene (som dem på billedet) slibes ned til betonen og males med silikatmaling (uden puds). Puds falder alligevel bare af på de vægge...
Men nu noget helt andet. Et af rummene i kælderen er et halvfærdigt badeværelse. Nogen i fortiden startede en massiv renovering til en "spa-afdeling" men gav op et sted midt i. Det betyder, at der er monteret toilet og håndvask (dog kun til afløbet, intet vand tilsluttet). Desuden er det støbt et fundament til brusekabine og plads til badekar (med gulvafløb installeret til begge). Dette rum har klinker på gulvet.
For det første skal klinkerne (grimt) og betonfundamentet væk, men det antager jeg kan brydes op med en passende maskine. Så er spørgsmålet, hvordan bliver jeg af med de fire afløb? Er det noget man kan gøre selv, eller kræver det en VVS-firma for det?
Fandt en side, der sagde, at det var OK at hælde vandtæt beton i vandlåse, men hvad gør man i de to afløb, der ikke har vandlås?
Men nu noget helt andet. Et af rummene i kælderen er et halvfærdigt badeværelse. Nogen i fortiden startede en massiv renovering til en "spa-afdeling" men gav op et sted midt i. Det betyder, at der er monteret toilet og håndvask (dog kun til afløbet, intet vand tilsluttet). Desuden er det støbt et fundament til brusekabine og plads til badekar (med gulvafløb installeret til begge). Dette rum har klinker på gulvet.
For det første skal klinkerne (grimt) og betonfundamentet væk, men det antager jeg kan brydes op med en passende maskine. Så er spørgsmålet, hvordan bliver jeg af med de fire afløb? Er det noget man kan gøre selv, eller kræver det en VVS-firma for det?
Fandt en side, der sagde, at det var OK at hælde vandtæt beton i vandlåse, men hvad gør man i de to afløb, der ikke har vandlås?
Kan det være, at de to afløb, der ikke har vandlås, er spygatter? I så fald tætner du dem, når du tætner de gulvafløb, der har vandlås, eftersom de sandsynligvis er forbundet til dem.G Galten sagde:
Med forbehold for, at jeg har meget dårlig styr på VVS:B bakterie sagde:
Hvis vi ser bort fra gulvafløbene, så er de andre to afløb bare rør, der stikker op (et til toilet og et til håndvask). Med lidt googling om spygatt så tror jeg ikke, man kan bruge dem til toiletspuling?
Jeg har set, at man kan købe "hætter" for at plombere rørene. Men eftersom jeg skal lægge ny klinker over hele gulvet, behøver jeg save rørene af ved betonoverfladen (eller lidt under) og opbryde, så jeg kan få på en hætte. Går det lige så godt at fylde beton i hullerne, så letter det lidt..
Selvfølgelig kan du fylde i beton. Men prop først med en klud eller fugeskum, inden du fylder på med betonen.G Galten sagde:Med forbehold for at jeg har meget dårlig styr på VVS:
Hvis vi ser bort fra gulvafløbene, så er de andre to afløb bare rør, der stikker op (et til toilet og et til håndvask). Med lidt googling om spygatt, så tror jeg ikke man kan bruge det til toiletskyl?
Jeg har set, at man kan købe "hætter" for at plomber rørene. Men fordi jeg skal lægge nye klinker over hele gulvet, er jeg nødt til at skære rørene af ved betonoverfladen (eller lidt under) og hugge op, så jeg kan få en hætte på. Hvis det går lige så godt at fylde beton i hullerne, vil det lette arbejdet en del..