Selv en pudset facade kræver vedligeholdelse. Den er ikke vedligeholdelsesfri i 30 år! Skader skal repareres, og den skal males om med jævne mellemrum. (Når man synes, at den er blevet grim.) Hvis du ikke reparerer skaderne, spreder de sig hurtigt! Derimod er det ret enkelt at vedligeholde en pudset facade. Det er f.eks. ikke nødvendigt at skrabe ved ommaling. Bare børst af og mal med kalkmaling (helst) eller silikatmaling. Kalkmaling er bedre, da den ikke "bygger op". Silikatmaling giver tykkere og tykkere malingslag og forkorter derfor levetiden på pudsen. Rigtigt vedligeholdt kan pudset holde 60 - 100 år eller endnu længere. (Forkert vedligeholdt kan den være ødelagt efter 20 år.)
 
hej, har bygget et sutterænshus fra trivselhus i funkisstil, hvor kælderetagen er i leca og overdelen er pudset på frigolit. (STO). Det er ikke muligt at se nogen forskel. prisen var 850 med frigolit og noget mindre på lecaen. Desuden pudsede de med en glat (børstet puds) på garage, fundament og støttemure. Den del gik ekstremt hurtigt, og det burde være godt, da det i hvert fald blev armeret puds. Til dette kom der omkostninger for stilladser (15000 sure). Dette syntes jeg var dyrt! Dog synes jeg, at det ser sindssygt godt ud. Læste lige, at det er almindeligt med skimmelsvamp i væggene med cellplast og puds. Håber det er løse rygter, ellers bliver det at strippe huset om et par år.
 
Håndlavet puds er at foretrække fremfor sprøjtet efter min mening, hvis man nu skal vælge puds på facaden. Man får en helt anden overflade på pudset. Men her er det meget vigtigt, at den, der gør dette, mestrer denne teknik, da det er meget sværere og også et tungere job.

Man bør også tænke på, hvilken slags puds man skal have, silikatbaseret eller silikonbaseret.

Den silikonbaserede har flere fordele fremfor den anden, fordi:
- den "ånder" og er vandafvisende.
- den er lidt elastisk og kan tage op lidt, lidt bevægelser.
- "afgiver ikke farve, når man rører ved overfladen.
- falmer stort set ikke.

Når man pudser nyt, er en indfarvet overfladepuds at foretrække. Den er let ætsende, hvilket gør, at den trænger ind i laget under.

En anden vigtig ting at tænke på er, at facadepudset ikke har direkte jordkontakt, men man bør have ca. 15 cm afstand til jorden. Dette for at pudset nærmest jorden (læs græsplænen) ikke skal "suge" fugten derfra. Pudset har ikke godt af at stå i vand, så at sige, hvis der skulle dannes vandpytter på jorden, samt at det hurtigere bliver mere beskidt.
 
liila_traktorn sagde:
hej, har bygget et suteræn hus fra trivselhus i funkisstil, hvor kælderetagen er i leca, og overdelen er pudset på frigolit. (STO). Det er ikke muligt at se nogen forskel.prisen var 850 med frigolit og noget mindre på lecaen. Derudover pudsede de med en glat (børstet puds) på garage, grund og støttemure. Den del gik hur hurtigt som helst man burde være god, da det i hvert fald blev armeret puds. Til dette kom omkostninger for stilladser (15000 sure). Dette syntes jeg var dyrt! dog synes jeg, at det ser rigtig godt ud. Læste netop, at det er almindeligt med skimmelsvamp i væggene med cellplast og puds. håber det er løse rygter, ellers bliver det at strippe huset om et par år
Hvor læste du, at der kan opstå skimmelsvamp mellem cellplast og puds? Lyder urimeligt!

Kubicon, Cellplasten/frigolit isolerer bedre end lecaen, det er fra alle synsvinkler et bedre alternativ at have pudset på cellplasten sammenlignet med lecaen.

Mvh
 
Delprotes sagde:
Hvor læste du, at der kan opstå skimmel mellem celleplast og puds? Lyder urimeligt!

Kubicon, Celleplasten/frigolit isolerer bedre end lecæn, det er i alle henseender et bedre alternativ at have pudset på celleplasten sammenlignet med lecæn.

Mvh
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det ekstremt vigtigt, at udendørsgipsen er tør, når man lægger på celleplasten. En ekspert fra Sto, som jeg ringede til og talte med, sagde, at det var bedre hurtigt at få på celleplasten, og at det ikke gør noget, hvis den bliver våd på ydersiden, men udendørsgipsen må absolut ikke være fugtig, når man sætter op celleplasten, for så kan der blive skimmel mellem udendørsgipsen og celleplasten.

Det er altså ikke mellem celleplast og puds, skimmelen kommer.
 
Framerate sagde:
Om jag fattat det rätt, så är det extremt viktigt att utegipsen är torr när man lägger på cellplasten. En expert på Sto, som jag ringde och pratade med, sa att det var bättre att snabbt få på cellplasten och att det inte gör något om den blir våt på utsidan, men utegipsen får absolut inte vara fuktig när man sätter upp cellplasten för då kan det bli mögel mellan utegipsen och cellplasten.

Det är alltså inte mellan cellplast och puts möglen kommer.
Ok, ja detta är helt korrekt. Blöt gips är hälsofarligt då en otrevlig svamp(stachybotrys atra) gärna lever på gipspappen.

Mvh
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.