19,195 læst ·
21 svar
19k læst
21 svar
Plade hvor facade møder altan
Glem pladen.
Den er helt tæt og lader ikke panelet ventilere tørt, hvor det ligger tæt op (på bagsiden af panelet).
Jeg havde drypblik ovenfor vinduer på gavlfacaden. De panelstykker var helt oprevede så langt op som pladen strakte sig. Samme facadeløsning med panel tæt op asfaboard. (Løsningen virker udmærket i øvrigt. Resten af facadepanelet var ikke fugtskadet/rådnet på trods af 25-35 år på en hårdt slagregnsudsat sydvestgavlfacade.)
Det er en drypliste i træ, der er nødvendig. Samt maling, der er åben for fugt. Helst trætjære.
Hvis det er et moderne byggeri med spinkel sokkel (45 mm), kan et alternativ være at fæstne dryplisten/offerbrættet til terrassen. Passende en 28 mm tyk terrassebrædde (opdelt og affaset).
Den er helt tæt og lader ikke panelet ventilere tørt, hvor det ligger tæt op (på bagsiden af panelet).
Jeg havde drypblik ovenfor vinduer på gavlfacaden. De panelstykker var helt oprevede så langt op som pladen strakte sig. Samme facadeløsning med panel tæt op asfaboard. (Løsningen virker udmærket i øvrigt. Resten af facadepanelet var ikke fugtskadet/rådnet på trods af 25-35 år på en hårdt slagregnsudsat sydvestgavlfacade.)
Det er en drypliste i træ, der er nødvendig. Samt maling, der er åben for fugt. Helst trætjære.
Hvis det er et moderne byggeri med spinkel sokkel (45 mm), kan et alternativ være at fæstne dryplisten/offerbrættet til terrassen. Passende en 28 mm tyk terrassebrædde (opdelt og affaset).
Tusind tak oldboy
Det er en syll fra 74, 2” altså typ 51mm
facadebrædderne i dag i underkanten ser godt ud men jeg har nu bygget terrassen og tænker at fremover vil vandet sprøjte op. Tror dog at denne frygt er ret ubegrundet. Min tagskæg er 70cm.
Jeg tænke køre falu vapen facade
Jeg tror fandeme jeg skipper offerbræda også. Har som sagt en enorm tagskæg.
Det er en syll fra 74, 2” altså typ 51mm
facadebrædderne i dag i underkanten ser godt ud men jeg har nu bygget terrassen og tænker at fremover vil vandet sprøjte op. Tror dog at denne frygt er ret ubegrundet. Min tagskæg er 70cm.
Jeg tænke køre falu vapen facade
Jeg tror fandeme jeg skipper offerbræda også. Har som sagt en enorm tagskæg.
Ja, hvis det sjældent regner slagregn, der når helt ind mod væggen, burde det ikke være noget problem.
Vi havde også en terrasse, der gik helt op til nederkanten af facaden. Terrassen er nu revet ned, og panelet er råddent den nederste dm. Vi har dog ikke 70 cm tagudhæng, mere ca. 30 cm. Så jeg kan konstatere, at trædæk, eller hvilken som helst anden hård overflade, der er tættere på facadebunden end ca. 30 cm, er en dårlig løsning, hvor nederdelen af facaden bliver hårdt gennemvædet hver gang det regner, hvilket gør, at den rådner op i utide.
Vi havde også en terrasse, der gik helt op til nederkanten af facaden. Terrassen er nu revet ned, og panelet er råddent den nederste dm. Vi har dog ikke 70 cm tagudhæng, mere ca. 30 cm. Så jeg kan konstatere, at trædæk, eller hvilken som helst anden hård overflade, der er tættere på facadebunden end ca. 30 cm, er en dårlig løsning, hvor nederdelen af facaden bliver hårdt gennemvædet hver gang det regner, hvilket gør, at den rådner op i utide.
Har et lignende spørgsmål. Vi har en pudset facade (revet puds på plankeramme) hvor vi nyligt har bygget en terrasse på stolper, ca. 1,5m over jorden. Har sat afstandsstykker under træterrassen mod facaden og efterladt en sprække på ca. 2 cm mellem terrasse og facade.
Har vi brug for beskyttelsesplade mod facaden? Tænker at regn løber væk og sne ligeså. I værste fald må man børste eller skovle de få gange det bliver sne stående mod facaden. Hvad siger eksperterne? Ikke så pænt med plade, så vil helst undgå det..
Har vi brug for beskyttelsesplade mod facaden? Tænker at regn løber væk og sne ligeså. I værste fald må man børste eller skovle de få gange det bliver sne stående mod facaden. Hvad siger eksperterne? Ikke så pænt med plade, så vil helst undgå det..
Som vanligt, det afhænger af...
Du kunne vente og kun observere og dokumentere denne vinter, helst et helt år. Så ser du, hvor stort problemet er. Hvor ofte og hvor meget det sprøjter op, samt hvor lang tid det tager at tørre op.
Ved dog ikke, hvad man skal sammenligne med, dvs hvor en grænse kan tænkes at gå mellem at lade det være som det er eller faktisk gøre en indsats.
Du kunne vente og kun observere og dokumentere denne vinter, helst et helt år. Så ser du, hvor stort problemet er. Hvor ofte og hvor meget det sprøjter op, samt hvor lang tid det tager at tørre op.
Ved dog ikke, hvad man skal sammenligne med, dvs hvor en grænse kan tænkes at gå mellem at lade det være som det er eller faktisk gøre en indsats.
Klik her for at svare

