D
Jeg tænkte på at skifte facade i sommer. Stående planker uden luftspalte sømmet direkte på asfabord. Plankerne sidder med mellemrum på omkring 5 mm.

Jeg overvejer, om jeg burde sætte en plade mellem facadeplankerne og terrassen.

hvordan plejer man at gøre, når terrassen går tæt på facaden.
 
  • Træplanker og terrassebrædder tæt på hinanden, med en smal luftspalte imellem. Træet har synlig slid og let beskadigelse.
D
Tænker at jeg måske skulle ha en sådan her plade:

Gulmalet trævæg med sort metalplade nederst, muligvis til at forhindre vand i at skade trækanten.

Tænker at det ville forhindre, at vandet sprøjter på terrassen og drukner endetræet.

ved dog ikke om jeg tænker rigtigt?
 
Følger da vi har samme bekymmer, dog en smule større afstand mellem trall og facade-ændetræ men alligevel råddent.

En variant jeg har overvejet er at afkorte en del af trallen og lade facaden løbe ned under trallen, hvad tænker I om det? Baseret på dine skruehoveder så burde det også kunne lade sig gøre hos dig?
 
D
Jeg overvejer lidt at ignorere pladen. Hvis jeg monterer plade, vil vandet jo sprøjte mod pladen og op i endetræet i stedet for som nu sprøjte på trædebrættet og op i endetræet.
 
Er det ikke nemmere at skære nogle cm af brædderne og lade panelen gå ned under, så får du slet ingen stænk. Dog skal du jo male før du sætter panelen op, i hvert fald i den nederste ende.
 
D
Nej det er ikke aktuelt, da jeg lige under nuværende trall har sat en plastliste (pordränlist) for at lede eventuelt vand væk fra fundamentvæggen.
 
D
Nogen der har input om det er passende at sætte en pladeliste?
 
D
?
 
D
Nu skal du jo have ny panel, men hvis man skulle sætte en offerbrædder, som vist på linket, så er der stadig mulighed for andtræt at suge op vand/sne som har lagt sig ovenpå offerbrædder.
 
D Derbyboy sagde:
Jeg står stadig i valet og kvalet.

Her var der lidt mere information:

[link]
Låst artikel
 
Ved ikke om pladen gør hverken til eller fra, det kan jo uanset løbe vand på terrassen ind under pladen. Jeg plejer bare at tage syllpapp som jeg fastgør et stykke op under facadebeklædningen og så lader stikke ned i sprækken mellem hus og terrasse. På den måde får du beskyttelse mod regnvand som sniger ind under panelet, og det ledes ned mod soklen.
 
D
Jo men vand som løber på trallen påvirker jo ikke endetræet på facadeplankerne.
 
Nej det er jo sandt, men behøver du trække panelet helt så tæt på trallen? Hvis du afslutter 1cm over burde det jo være fint. Ellers er forslaget med en offerbräda vel godt. Eller læg liggende panel ;)
 
D
i dag er der 3 cm mellem ök trall til uk facadebrædt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.