oceanis sagde:
Og i TS tilfælde spiller det ingen større rolle, hvad dit svar bliver, for med de indgangsværdier, TS har givet, så er det jo hverken Siporex eller blåbetong, TS har boret i.
Jeg er helt enig med dig, Oceanis. Det er helt og holdent OT at spekulere i blåbetong, radon, stendammslunga og andre frygteligheder for TS' vedkommende.
Men derimod, hvis hovedet er dumt og man støver hele lejligheden til, så får man jo desto mere arbejde med at gøre rent bagefter, det kan jeg godt mene ville ærgre en grundlæggende doven mand endnu mere. (=mig selv, hvis jeg blev ramt!!) ;)

Huset ligger i Lund. Bygget i 63. Så måske indervægge af blåbetong?

Trissen sagde:
Huset ligger i Lund. Bygget 63. Så måske indervægge af blåbeton?
Hvad får dig til at tro det???

Om man nu imod forventning skulle have bygget det i letbeton så fandtes der vel ingen grund til at slæbe materialet fra Närke når man havde en letbetonfabrik nogle kilometer fra arbejdspladsen og hvor man bestemt ikke brugte alun i sin produktion.

Senest redigeret:
Siporexfabrikken anvendte ikke alun? Interessant. Så de fleste huse med blåbeton/alunskiffer findes altså opad landet?

Hvor de er præcist placeret, er jo et svært spørgsmål at svare på, men det var primært på Yxhultfabrikken uden for Kumla, at man anvendte alunskifer i sin produktion, og dermed finder man flest huse med blåbeton i Mellemsverige og stockholmsområdet.

I Skåne fremstillede Siporex sine blokke med andet materiale, som findes naturligt i Skåne, og det er da primært cement og kalk.

Og man efterstræbte absolut ikke at transportere materialer langt væk, så materialebrugen i byggeindustrien var derfor meget baseret på lokal tilgang af materialer. Derfor er det også meget mere almindeligt med stenhuse og teglstensfacader i Skåne, sammenlignet med når du kommer til Småland og op gennem Sverige, hvor træhuse dominerer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.