7,601 læst ·
34 svar
8k læst
34 svar
Panik!!
Ja, sikkert, tror du på dette selv ??? :wow:huggan sagde:
Efter at have boret nogle huller i en lejlighed .....
http://www.byggnadsarbetaren.se/2006/10/stendammslunga-gor-ny-entre/
Hvis det er radon, du er bekymret for, så er det som sagt stråling, ikke støv, du skal passe på. Slibestøv er dog aldrig godt at indånde, uanset om det er fra blåbetong eller noget helt andet. I behøver ikke have angst for lidt boring. Sørg for at have passende beskyttelsesudstyr næste gang og gå videre i livet. Radonfobi helbredes i øvrigt bedst ved at finde ud af fakta.
Jeg skrev ikke, at det skulle være umuligt, men ikke normalt eller det mest almindelige i etagedæk, når det gælder større ejendomme med mange lejligheder i. For det virkede jo til at være sådan i TS' tilfælde.roland53 sagde:Jeg er stort set enig med Oceanis i hans udsagn, men jeg spørger mig selv, hvorfor det skulle være så umuligt at bruge blåbetong i etagedæk???
Blåbetong var, så vidt jeg kan forstå, en konkurrent/alternativ til letbeton (siporex), og siporex havde elementer, der blev brugt som etagedæk (i det mindste i villaer). Kan det ikke være sådan, at også producenter af blåbetong havde de samme produkter af konkurrencehensyn. (Obs jeg har ingen anelse, men det burde kunne være sandsynligt???)
Visst bruges det nogle gange til mindre ejendomme og også industriejendomme på samme måde som siporex, for det er jo i princippet det samme, bortset fra at man bruger lidt forskellige materialer til fremstilling.
Og min bekymring udgår fra, at støv fra blåbetong er lige så sundhedsskadeligt som radon plus rygning. For det er jo radondøtrene, der i selskab med røg når lungerne.
Altså burde støv fra blåbetong kunne sidestilles, da det når lungerne lige så let.
Altså burde støv fra blåbetong kunne sidestilles, da det når lungerne lige så let.
Risikoøkningen for kræft ved en enkelt eksponering ligger typisk på samme niveau som en cigaret, et par snus eller en flaske vin. Så hvis du ikke får værste kræftfrygt efter at have brugt nogen af disse, er der heller ingen grund til at være bekymret i dette tilfælde.
Ja helt korrekt. Både Siporex og "Blåbeton" er så porøs, at du kan bearbejde den med håndværktøj, og du behøver bestemt ingen slagboremaskine, som du skal kæmpe med.Trissen sagde:
Siporex blev fremstillet af kalk og cement og havde ingen indblanding af alunskifer i processen. Det er kun i letbetonen (blåbetonen) som kommer fra Örebro/Kumla området, hvor alunskifer fandtes naturligt og blev brugt i processen, og som da på grund af sit uranindhold giver anledning til den radon, som ikke er specielt sund i store doser.
Baseret på at det er en lejlighed, der ganske sjældent har et lejlighedsadskillende bjælkelag af letbeton, og hvor du skulle bruge en slagboremaskine, kan man sikkert sige, at du ikke har et letbeton bjælkelag. Og dermed ikke et bjælkelag fremstillet af blåbeton.
Så af den årsag kan du være helt rolig!
Og som jeg skrev før, så findes der radon naturligt i vores omgivelser i større og mindre mængder, og der bor masser af mennesker i områder, der giver høje værdier i indendørsmiljøet, men det er så et helt andet problem og noget, man må håndtere, hvis det viser sig, at man bor i et sådant område.
Men for din boring, tag det roligt og bekymr dig ikke for dette.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 indlæg
Nej. Radondøtre opstår hele tiden i små mængder i uranholdige materialer såsom blåbeton. Men den radon, der findes i et rum bygget af blåbeton, kommer jo fra et stort volumen beton. Måske fra nogle kubikmeter beton. Men netop fordi det er en gas, kan radioaktivitet fra flere kbm beton altså få en chance for at havne i dine lunger. Især hvis gassen kan samle sig i rummet (modforanstaltningen er altså ventilation). Men hvis du indånder støv fra blåbeton, får du kun en brøkdel gram beton i lungerne. Som godt nok udsender radon, men utroligt meget mindre end den (lille) mængde gas, der kommer fra resten af betonen i rummet. Så støvet fra blåbeton er ingen risiko overhovedet, hvad angår radon. Men som nævnt, man skal være forsigtig med byggestøv uanset materialetype, da støv skader lungerne.Trissen sagde:
oceanis sagde:
I Skåne, eller måske nærmere sagt området omkring Dalby (Lund/Malmö) hvor Siporexfabrikken tidligere lå, så er det ikke helt ualmindeligt med huse helt i Siporex, også etageadskillelsen og ja også etageejendomme og det er vel ikke helt utroligt, at det tilsvarende skulle være tilfældet med blåbeton (en f.d Yxhult produkt) og fortrinsvis i dette fabriks naturlige salgsområde.
At have detaljeret kendskab af hvert eneste letbetonhus (hvor jeg også regner blåbeton med) er vel lidt overkurs i dette forum.
Senest redigeret:
Som netop sagt er radon en gas. Støv eller ej, så frigives denne gas blandt andet af en mineral, der blev brugt ved fremstilling af blåbetong. Radon findes også i jorden rundt omkring i Sverige. Ofte i grusbakker hvor den let trænger ud og kan komme ind i boliger. Gassen findes også i undergrunden og har man egen brønd, kan man få radon i vandet.
For at reducere mængden af gas i boligen, må man forbedre ventilationen.
Jeg synes ikke du behøver at være bekymret for, at I skulle have været udsat for en høj dosis af radon netop på grund af boringen i taget.
For at reducere mængden af gas i boligen, må man forbedre ventilationen.
Jeg synes ikke du behøver at være bekymret for, at I skulle have været udsat for en høj dosis af radon netop på grund af boringen i taget.
Det er nok med kendskab til de huse, der blev bygget frem til midten af 70'erne af blåbeton, og hvor man som du og Krilleman hævder har et lejlighedsadskillende mellemdæk i en flerfamiliebolig i samme materiale.roland53 sagde:
Jeg hævder stadig, at alt kan forekomme, men det er usædvanligt til netop dette formål.
Og i TS's tilfælde spiller det ingen større rolle, hvad dit svar bliver, for med de indgangsværdier TS har givet, så er det jo hverken Siporex eller blåbeton, TS har boret i.
Og som kuriosa for din del så kender jeg rigtig godt til både Siporex, fabrikken og omgivelserne, hvor dette materiale blev fremstillet, og kan trøste nogle her med, at vi som børn kridtede både figurer og hinkeruder på asfalten med både siporex og blåbetonstykker, og jeg lever stadig. Siporexen var bedst at bruge, for den var hvid og kunne ses bedst på jorden.