Hej! Har delvist revet og boret store huller i et loft i min ejerlejlighed. For renovering. Det støvede som bare pokker. Uden ansigtsmaske. Foreningen har lagt radondosimeter ud i november. Jeg bekymrer mig om støvskyens negative påvirkning på pigen. Lejligheden var fyldt med enormt meget støv.

Mit spørgsmål til alle byggekloge chefer, bosser og konger. Hvor almindeligt er det, at loftet er lavet af blåbeton?
Boligen er bygget under røverårene, da blåbetonen var populær på markedet.
Det var ekstremt svært at bore. Så jeg trøster mig med, at det ikke kan være blåbeton/letbeton.

Hvad kendetegner blåbetonen? Jeg er bange for, at pigen bliver syg i lungerne, og at skidt er samlet der. Angsten er høj.

Hvis det var så svært at bore, var det ikke blåbeton, men "almindelig" beton. Blåbeton eller letbeton er så blødt, at du mere eller mindre kan trykke en skruetrækker ind med hånden.

Det er mest almindeligt i vægge, selvom det også kan forekomme i bjælkelag.

Det er ikke støvet som sådan, man er bange for som med asbest, men strålingen som for eksempel en væg kan afgive. Man skal huske på, at gammastrålingen findes naturligt omkring os hele tiden.

At de har lagt doser ud, er ikke noget mærkeligt; det gøres med jævne mellemrum for blandt andet at måle, hvor meget naturlig stråling, der udsendes fra for eksempel bjerget/jorden, som huset står på.

Så vær rolig og ha' en god alle hjerters aften.

Senest redigeret:
Loftet er stenhårdt. Har en lejlighed ovenover. Var virkelig svært at bore i. Giver denne stenlyd, når man banker, ingen lyd. Så sandsynligvis almindelig beton?

Mest bange for at pigen har fået blåtbetondamm i lungerne. Trist forfald.

For det første er det ikke blåbetong i loftet, så burde du nok google lidt om, hvad blåbetong er, og hvad farerne er, inden du får panik.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Googlesøgte lidt tidligere. Huset er bygget i 1963. Fandt også ud af, at blåbeton kunne forekomme i taget. Er novice, så har ikke godt styr på, hvilken beton der bruges hvor, i væg kontra tag.

Nogle flere proffer med synspunkter på spørgsmålet?

Hvis taget var stenhårdt, så er det IKKE blåbeton. Det er så støbt af "rigtig" beton.

Hold op med at bekymre dig om det.
Lær i stedet, næste gang lejer du en byggestøvsuger og skaffer en åndedrætsmaske til hver, der skal opholde sig i rummet, når I arbejder.
(en almindelig støvsuger sprøjter en del af støvet ud i den anden ende)

+ at det er lettere med rengøringen bagefter, hvis man har en hjælper, der støvsuger samtidig med, at man borer.

• Synes
Enk Projektet
  • Laddar…
Igen letbeton er så blød, at du kan save i det med en fuksvans og trykke en skruetrækker i det.
Så det er IKKE blåbeton, hvis du havde så svært ved at bore i det, og det bruges normalt ikke i mellemdæk.

oceanis sagde:
Endnu engang, letbeton er så blød, at du kan savne i det med en fukssvans og trykke en skruetrækker ind i det. Så det er IKKE blåbeton, hvis du havde så svært ved at bore i det, og det bruges normalt ikke i mellembjælkelag.
Jeg er stort set enig med Oceanis i hans udsagn, men jeg spørger mig selv, hvorfor det skulle være så umuligt at bruge blåbeton i mellembjælkelag???

Blåbeton var, hvad jeg kan forstå, en konkurrent/alternativ til letbeton (siporex), og siporex havde elementer, der blev brugt som mellembjælkelag (i hvert fald i villaer). Kan det ikke være sådan, at også producenter af blåbeton havde de samme produkter af konkurrencehensyn. (Obs jeg har ingen anelse, men det burde kunne være sandsynligt??? :confused:)

Krilleman
  • Synes
roland53
  • Laddar…
Ja, der ser man krilleman. Endelig blev 99% fel 100% rigtig eller....:cool:

Krilleman
roland53 sagde:
Ja, der ser man krilleman. Endelig blev 99% fejl 100% rigtigt eller....:cool:
Du glemte oftast... ;)

Takker så meget! Så for at opsummere.
Er det hårdt som sten og nødvendigt med slagboremaskine, er det ikke blåbeton i loftet.

Men der kan forekomme blåbeton i mellemlaget i loftet, men så er det blødt. Korrekt opfattet?

Krilleman
Ja

Du bør i stedet bekymre dig for stendamplunge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.