28,462 læst ·
22 svar
28k læst
22 svar
OSB som underlag for tapet?
Hvad mener du med korrekt opsat? Dem jeg har talt med, som har boet i huse med spånplade, har absolut ikke kunne lide det. Hvis det nu er så godt, hvorfor bruger de fleste husproducenter så ikke det, når du skriver osb/spånplade+gips ikke er helt billigt.pbengtsson sagde:
Må jeg kapre tråden med et ret nærtstående spørgsmål.
Jeg har OSB-plader, som føles mærkeligt glatte på overfladen. Jeg ved ikke, om de er behandlet med noget, eller om det bare bliver sådan sammen med et meget godt presstryk ved fremstillingen.
Nu undrer jeg mig over, om jeg skal gøre noget specielt, når jeg skal lime OSB'en mod trælægter?
Jeg har OSB-plader, som føles mærkeligt glatte på overfladen. Jeg ved ikke, om de er behandlet med noget, eller om det bare bliver sådan sammen med et meget godt presstryk ved fremstillingen.
Nu undrer jeg mig over, om jeg skal gøre noget specielt, når jeg skal lime OSB'en mod trælægter?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Mikael, vælg en dyr lim, polyurethan fæster på det meste.
Protte
Protte
Hej Krukan, tråden er ganske vist lidt ældre, men tjekker om du læser dette.K krukan sagde:Jeg har tapetseret på en osb-plade, der byggede ud for rørene i køkkenet, men satte først easy cover for at få en glat overflade og ikke tapetsere direkte på osben. Fungerede fremragende, bortset fra at jeg jævnede
easy coveren med underarme og hænder i stedet for skraberen, som lå i garagen, og havde kløe i en uge efter...
Har planlagt renovationstapet i et rum men stødte ved nedrivning på en osb plade. Store dele af rummet er spånplade, der går det fint at spartle og tidligere tapet sidder fint. Ovenpå osb pladen vil alt falde ned ... Så er bange for at renovationstapeten også kommer gøre det. så jeg tænkte høre, om du grundmalede først eller direkte på med limen?
Oj, her var der trådlyft deluxe, samt at jeg ser, at jeg slet ikke har vendt tilbage.Mikael_L sagde:
I dag ved jeg ikke engang, hvorfor jeg stillede spørgsmålet, heller ikke om jeg lavede en prøvelimning.
Men jeg ved dog, at jeg satte OSB, så gips på mindst en væg, hvor jeg limede OSB'en mod reglarne, det var der, trappen skulle skrives senere, evt. også gjorde jeg dette på et par vægstumper, der var bærende skillevæg.
Jeg husker også, at jeg kørte over med plansliberen lidt på OSB'en for at slibe lidt af vokslaget af, og så limede jeg med almindelig hvidlim (almindelig trælim).
Hmm, det var jo et stykke tid siden, men jeg mener, at jeg "grundede" med lidt fortyndet lim, som tørrede, inden jeg satte renoveringstapetet op. Ingen grundmaling. Men det har siddet fint, vi malede over tapetet for et par år siden, og der var ingen problemer.S Sunnie sagde:Hej Krukan, tråden er godt nok lidt ældre, men jeg tjekker, om du læser dette.
Har planlagt renoveringstapet i et rum men stødte på en osb plade ved nedrivningen. Store dele af rummet er spånplade, der går det fint at spartle, og den tidligere tapet sidder fint. Ovenpå osb-pladen vil alt falde af ... Så jeg er bange for, at renoveringstapetet også vil gøre det. Så jeg ville høre, om du grundmalede først, eller gik direkte på med limen?
Klik her for at svare