28,462 læst ·
22 svar
28k læst
22 svar
OSB som underlag for tapet?
Side 1 af 2
Det kan sagtens lade sig gøre, men tapetet vil sprække efter et stykke tid, OSB bevæger sig, derfor har pladerne netop breddemålet 1197-1198 for at der skal være lidt luft mellem samlingerne. Desuden er pladerne lidt ru, med andre ord ikke et godt underlag for tapet. Hvorfor ikke sætte 13mm gips op i stedet? Så får du en glat og stabil overflade, der er god at tapetsere på. Selvfølgelig skal man spartle samlingerne og sømhovederne, men det skulle du også have gjort med OSB.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Desuden er OSB lakeret så tapetklister sidder vel sådan der.
Protte, sæt gips da du har bræddevæg bagved og gips er vel billigere.
Protte, sæt gips da du har bræddevæg bagved og gips er vel billigere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Hvis nu TS overvejer en OSB, så er tykkelsen nok ikke så afgørende, renoveringsgips er urimeligt dyrere.
Accepterer man 13 mm, så brug "almindelig gips", skal man erstatte masonit tykkelsesmæssigt, så bliver det renoveringsgips.
Protte
Accepterer man 13 mm, så brug "almindelig gips", skal man erstatte masonit tykkelsesmæssigt, så bliver det renoveringsgips.
Protte
Er også enig i, at gips ville være det bedste alternativ, men det var jo ikke det, spørgsmålet drejede sig om.
Tror dog ikke på OSB. Måske kan tapetet klare sig uden revner, hvis det er af god kvalitet, men som nogen har påpeget, er OSB ujævnt - det vil ikke se godt ud. Et bedre lignende alternativ er nok træfiber.
Edit:
Ups, så ikke at du havde bræddevegg bagved. Ja, så er der vel ingen grund til at vælge noget andet end gips?
Tror dog ikke på OSB. Måske kan tapetet klare sig uden revner, hvis det er af god kvalitet, men som nogen har påpeget, er OSB ujævnt - det vil ikke se godt ud. Et bedre lignende alternativ er nok træfiber.
Edit:
Ups, så ikke at du havde bræddevegg bagved. Ja, så er der vel ingen grund til at vælge noget andet end gips?
Væggen er i en trappe, ovenpå skal et laminatgulv lægges fra væggen på øvre plan frem til åbningen og væggen i trappen. Der skal en vinkelprofil i alu skrues fast nedad, og skruen vil altså havne i den plade, der sættes på væggen. Da er gips ingen god løsning lige der, eller skal man skarve ind massiv træ der, hvor væg møder gulv? Jeg synes, det bliver lidt kringlet at få til.....
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Men du havde jo bræddevæg bagved, og det er jo udmærket at skrue i...
Jeg har tapetseret på en osb-plade, der byggede ud for rørene i køkkenet, men satte først easy cover for at få en glat overflade og ikke tapetsere direkte på osb'en. Det fungerede udmærket, bortset fra at jeg jævnede easy coveret med underarme og hænder i stedet for skraberen, der lå i garagen, og havde kløe i en uge bagefter...
Min overetage (indrettet i 80'erne) er også tapetseret direkte på spånplader. Resultatet er dog revner ved flere pladesamlinger.tank77 sagde:
lim listen fast og skruen i gipsen i stedet.
Katastrofe at Älsbyhus lever videre i 80'erne!! Der findes vel ingen husproducent, og ikke mange privatpersoner heller, som bruger spånplader som overflade på væg længere?tank77 sagde: