D
Vi kan være på sporet af noget her :)

Hvad skal der til af limträ alt IPE så?

IPE 200 eller limtræ 90x315/140x270.

D
Hvis søjlen skal ligge lige under bjælken og partierne skal kunne "rulle forbi", skal væggen altså være mindst 22,6 (karm) + 90 (bjælke), dvs. totalt 31,6 plus beklædning.

Så meget beklædning kan det vel ikke blive tale om udenpå skydedørene? 316 mm er en højst normal vægtykkelse i dag. Med limträ er det muligt at lave ganske enkle løsninger. Tænk over det.

D
Du har haft ret fra begyndelsen Justus. Det skal være stolpe! Som jeg ser det, har jeg to muligheder.

Stolpen forhindrer ikke, at en del skydes forbi, fx alt to kan jeg stille fire døre længst til højre eller til venstre.

Diagram af to dørkonfigurationer med mål: øverste med 4m+2m og 3 spor, nederste med 3m+3m og 2 spor. Begge 2m høje.

Skal forsøge at kommentere spørgsmålet lidt senere i dag.

D
Der findes også et tredje forslag, som indebærer to skydedøre på hver 3 meter

To skydedøre på 3 meter hver med to spor, som vist i en teknisk tegning.

Du ville ikke kunne angive på din plantegning, hvor vinduespartiet er tænkt at være?

D
Byggeplan med markerede skydedøre og detaljerede mål for værelser og badeværelse, illustrerer planlagt indretning.

Sådan er det tænkt......

Med den plantegning synes jeg, at dit seneste alternativ med kun 2 stk. 3 m brede partier på to spor er naturligt. Så bliver det godt med en stolpe i midten. Den vil ikke være i vejen, uanset hvordan du stiller partierne.

D
Skal tjekke prisbilledet på de forskellige alternativer...

Nøglen til en firedørs løsning er, at alle fire døre kan flyttes. Til venstre for køkkenøen vil jeg kunne åbne så meget som muligt...

Når jeg kørte den der træguiden (som du ikke anbefaler) fik jeg følgende forslag til bjælke:

Illustration af en huskonstruktion med åbninger og mål: 3000 mm åbning, højde 2000 mm, bredde 8500 mm, taghældning 14 grader, tre søjler.

Dropdown-menu for valg af træsøjler og bjælker: GL30h 90×90 limtræ, 22% side, 72% midt; GL30c 90×315 limtræ bjælke, 85%.

Hvad synes du?

I guiden kan man ikke angive en taghældning på 0, betyder det noget for beregningen?

Der er ikke noget galt med disse resultater. Søjler er ikke smallere end 90x90 mm. 90x315 giver jo en meget lille nedbøjning ved 3 meters åbningsmål. Det kan nok betragtes som en overdimensering, men det skader ikke. Taghældningen mangler betydning i dette tilfælde, når den ligger under 30 grader (for pulpettag) og man kun er ude efter oplagskræfterne. Antal dele og antal spor er vigtige detaljer, som skal vælges med hensyn til de ønskede kombinationsmuligheder.

D
Limtræ skaber vel ikke samme kuldebro som stål heller.

Hvis sporet er 120mm, så lægger jeg et lag isolering på 120mm udenfor bjælken. På indersiden beklæder jeg bare bjælken med gips....eller?

Med limtræ undgår du nogle af de problemer, der følger med stål, f.eks. kuldebroer og kondens. På indersiden behøver man ikke at beklæde limtræet, hvis man ikke ønsker det. Det er ret flot eksponeret.

D
Mm ved ikke rigtig om det passer med en bar limtræ....men måske.

Der er ingen problemer med at sætte en gipsplade direkte på en limtræ? Tænker på at bevægelsen i træet måske skaber revner i samlingerne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.