Absolut.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Spørgsmålet er lidt OT, men hvordan kan det være, at man laver limtræ 42, 56, 90, 115, 140 mm, når standardmål på reglar er 45, 70, 95, 120, 145 osv?

For os simple forbrugere ville det jo have været fantastisk, hvis tingene havde passet sammen fra starten?

Jeg kender ikke den fuldstændige forklaring, men visse dele. De mindre laminerede trætykkelser, 42, 56 osv. opstår ved opsavning af 90, 115, 140 og 165 mm tykke bjælker. Limtræ fremstilles aldrig smallere end 90 mm. Målet 90 opstod sandsynligvis som en oversavning + høvling af 100 mm, dvs. 4 tommer, brede lameller, men jeg er ikke helt sikker på det. Forskellen mellem 90, 115 osv. er 25 mm, dvs. 1 tomme. Målene på almindeligt træ er også resultatet af sav- og høvlemarginer, når man er udgået fra tommebaseret råsavskåret træ. Indtil et stykke ind i 1970'erne blev trædimensioner (undtagen længden) altid angivet i tommemål.

• Synes
Björn Melander
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja. Med disse eksempler som @Workingclasshero har efterladt, bliver stålet sikkert dobbelt så dyrt, lidt afhængigt af hvilke mål man vælger på limtræet. En så smal og høj limtræsbjælke som muligt bliver altid mest kostnadseffektiv. Omkostningen for limtræ er som regel proportional med dets volumen. Prisen på stål går efter vægten.
Er ikke vægten også proportional med volumen;)
Flot arbejde at få lavet en løsning i træ, det bliver meget nemmere at gennemføre(y)

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Ja, Bosse, vægten er selvfølgelig også en funktion af volumen. I min bestræbelse på at udtrykke mig enkelt, blev det måske for simpelt. Hvad jeg mente er, at når det kommer til stål, er man bundet til visse profiltyper, IPE, HEA osv., og kan kun variere højden, hvilket ændrer egenskaberne. Med limtræ kan en dimension, f.eks. 90x315, erstattes med 140x270, med stort set de samme egenskaber. Der er en mulighed for at arbejde med både højde og bredde.

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
D
Hvad tror I om kertobalk? Jeg mener, om jeg alligevel skal beklæde den

PS

Har etableret kontakt med flere leverandører af skydedøre. Hælder mod 2x3000mm

Nu har du ret meget plads, så en IPE eller HEA får plads, ellers når man har mindre rum, så findes HEB, men også den ofte glemte HEM, som jeg har brugt nogle gange.
Personligt ville jeg nok have set efter kerto bjælker (fanerbalk) i stedet, som kan opnås i ønsket dimension.

D
Fixarpelle, vi har vendt vrangen ud på os selv for at slippe for stplbalkar. Efter meget blod, sved og tårer er vi kommet frem til, at 90x315mm limtræ med midterstolpe bliver perfekt.

I går fik jeg den idé at tjekke limtræ vs kerto og fandt ud af, at kerto (fanerbalk) er noget bedre, især når det gælder vægt for en sammenlignelig limtræsbjælke.

Jeg ville absolut vælge limträ frem for Kerto i dette tilfælde, da du har brug for at kunne fastgøre rammer til vinduerne (sidestykkerne som karmen skal sidde i) i bjælkernes side. Limträ bliver enklere og mere håndterbart.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
D
Problem!

sådan står der på producenten af skydedørens hjemmeside:

Placering i væg
En forudsætning for at konstruktionen skal klare kravene til god energihusholdning og komfort er, at skydedøren placeres i væggens varme del. Dette indebærer en placering så langt inde i væggen som muligt, hvilket giver mange fordele.

Det giver gode forudsætninger for god fastgørelse og en velfungerende fuge. Risikoen for kondens reduceres gennem en højere overfladetemperatur. Fugen mellem karmprofil og væg skal udføres som totrinstætning. Dette indebærer en ydre regnkappe med bagvedliggende luftkanal, fugning med mineraluld og en indvendig fuge som diffusionstætning.

Jeg havde jo tænkt at placere bjælken og stolpen inden for glassystemet, dvs. systemet skulle havne på væggens kolde side.

Skal jeg sætte den ifølge producentens anbefalinger, så indebærer det

Udefra:

Isolering 10 cm
Limtræ 9 cm
karm 12,5 cm

Jeg havde tænkt:

isolering (øverst) og karm (under) 12,5 cm
Limtræ 9 cm

hmm! kommentarer?

Helt ærligt synes jeg, det er lidt ordkløveri. Skydedørspartiet er jo 2x6 meter, så meget mere væg er der ikke. Det ser ud til at være en mere generel tekst. Men det går naturligvis lige så godt at placere skydedørene inden for limtræsbjælken. I så fald synes jeg, at limtræsbjælken først og fremmest skal isoleres på indersiden. I dit tilfælde, med det store tagudhæng der er over hele facaden, er skydedørene alligevel meget beskyttede. Sandsynligvis bruger du pladsen mere effektivt, hvis skydedørene ligger uden for limtræsbjælken. Jeg tror ikke, det har nogen større betydning fra en anden synsvinkel.

D
Justus = klippe

Følte det samme.....men ville dobbelttjekke

D
Er nu kommet videre og skal snart ansøge om byggetilladelse. Det er ikke proportionelt af kommunen at kræve et nybygningskort til 1.000 kr for at lave en byggetilladelse. Især, som i dette tilfælde, når ansøgningen vedrører en afvækst.

Jeg er helt enig! Jeg stillede spørgsmål ved dette, da jeg skulle lave et par nye åbninger derhjemme, og da behøvede jeg ikke vedhæfte dette i anmeldelsen. Om det var rigtigt eller ej ved jeg ikke. Men det kan jo altid være værd at forsøge:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.