Så har du ikke set moderne tagkonstruktioner i limträ. Det går udmærket at sætte en gipsskiva direkte på limträ, men det behøves ikke ud fra brandsynspunkt. I mine øjne er rent træ pænt. Gips er et kedeligt materiale som skal males eller tapetseres. Men det er en smagssag.

D
Jeg kan generelt være enig med dig, træ er flot, men denne bjælke vil blive for fremtrædende i konstruktionen....kan selvfølgelig male den hvid....men men

Hvordan fastgør jeg stolpen til bjælken?

Har googlet lidt og kommet frem til, at en sømplade på 8x30 cm på hver side af midterstolpen kunne fungere, men det forudsætter jo, at bjælken og stolperne derefter bliver indkapslet, ellers ved jeg ikke, hvordan man gør?

D
Hvordan bygger jeg videre en væg, hvor jeg har sat en 90mm limtræsbjælke ind? Den nærmeste regeldimension er jo 95mm.

Lægger jeg en board på 4,8mm?

Hvis man vender bøffen og starter med at indsætte værdien for maksimal nedbøjning med maksimal højde på en limtræsbjælke.
Hvor stor bliver åbningen så?

Bliver det skydedøre, der kan skydes helt til både højre og venstre, altså alle skydedøre på samme sted, så vil man jo ikke have en bjælke midt i åbningen.

Hvis man tager en længere limtræsbjælke og tilslutter den videre ind i facaden, bliver nedbøjningen vel mindre end hvis man tager den kortest mulige limtræsbjælke?

A
Efter at have fulgt denne tråd et stykke tid, så indser jeg, at det kuber PRÆCIS mit spørgsmål! Jeg har fået alle mine svar, uden at stille nogen spørgsmål, mange tak!

• Synes
AndersPS
  • Laddar…
Mal hellere bjælken direkte end at gå omvejen over gips. Spærplader må aldrig være synlige! I synlige situationer anvender man grovere smedejern. Se vedstående billede.
Sortmalet bjælke med synlige spikplader, udendørs, med hus i baggrunden.

Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Om man tar en längre limträbalk och ansluter den videre ind i facaden bliver vel nedbøjningen mindre end om man tar kortest mulige limträbalk?
Nej, ved samme last per meter og samme limträtværssnit øger nedbøjningen med spændvidden.

Hvordan man end organiserer skydedørsvægge findes der altid punkter hvor piller ikke er i vejen.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Nej, ved samme last per meter og samme limtrætværsnit øges nedbøjningen med spændvidden.

Hvordan man end organiserer skydedørsvægge, er der altid punkter, hvor søjler ikke er i vejen.
Jeg vil forklare mig bedre:
Hvis man ved en 6 meters åbning tager en bjælke, der er 7.20 eller 8.40 og forbinder den med reglerne i væggen ved siden af, bliver det andre værdier.
Bedre eller værre afhænger selvfølgelig af fastgørelsen.
Men jeg tror, du forstår bedre, hvad jeg mener nu.

J justusandersson sagde:
Hvordan man end organiserer skydedørsvægge, er der altid punkter, hvor søjler ikke er i vejen.
Ja og nej, hvis der er fire døre og fire spor, så alle døre kan skubbes til højre henholdsvis venstre, vil en søjle være i vejen et eller andet sted.
Selv med 2 spor vil fire døre have en eller to søjler i vejen.
Givet at man har 2 spor og to søjler, og man altid åbner på midten, har du helt ret, hvilket man jo ofte gør :-)

D
Altså søjlerne behøver jo ikke "ødelægge" sporene. Jeg tænker at placere min søjle og bjælke 1-2 cm ind i rummet. Skydedøren går så at sige udenfor den bærende bjælke.

D
Justus, siger intet gips.....

Jeg vil sikkert ændre mig om et par dage, men indtil videre fastholder jeg, at synligt limträ ikke passer til et 60'er hus!!

MEN som sagt, Justus plejer både at have og få ret til sidst :)

Jeg forstår hvad @Workingclasshero mener. Hvad sker der, hvis bjælken gøres så lang, at den kan betragtes som fast indspændt? Jo, så reduceres nedbøjningen til en femtedel, hvis alle andre variabler forbliver uændrede. Men prisen er et ret stort materialespild. Den absolut bedste måde at spare materiale på er at sætte en søjle i midten. Nedbøjningen øges med en faktor 16 ved en fordoblet spændvidde. Hvis bjælken desuden ligger hel på hele strækningen (= kontinuerlig bjælke) over stolpen, opstår der også andre kræfter, der modvirker nedbøjning.

J justusandersson sagde:
Jeg forstår, hvad @Workingclasshero mener. Hvad sker der, hvis bjælken gøres så lang, at den kan betragtes som fast indspændt? Jo, så reduceres nedbøjningen til en femtedel, hvis alle andre variabler forbliver uændrede. Men prisen er et ret stort materialespild. Den suverænt bedste måde at spare materiale er at sætte en søjle i midten. Nedbøjningen øges med en faktor 16 ved fordoblet spændvidde. Hvis bjælken derudover hviler helt på hele strækningen (= kontinuerlig bjælke) over søjlen, opstår der også andre kræfter, som modvirker nedbøjning.
Kan det stadig være billigere at gøre sådan, end at lægge en stålbjælke?

Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Kan det stadig være billigere at gøre sådan, end at lægge en stålbjælke?
Ja. Med disse eksempler som @Workingclasshero har givet bliver stålet sikkert dobbelt så dyrt, lidt afhængigt af hvilke mål man vælger på limtræet. En så smal og høj limtræsbjælke som muligt bliver altid den mest omkostningseffektive. Omkostningen for limtræ er som regel proportional med dets volumen. Prisen på stål afhænger af vægten.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Mit spørgsmål er, om man på limtræsbjælken (90mm) kan lægge en plade på 4,8 mm for at nå op til standardregelens mål på 95mm?

Hvordan gør man ellers, hvis man skal fortsætte væggen i længderetningen efter limtræet. Limtræet har jo ikke samme mål som en standardregel.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.