68,157 læst ·
259 svar
68k læst
259 svar
Nylagt gulv svajer på 3 plan og i alle rum
Jeg lagde selv præcis dette lyse ask 3-stavs Barlinek-gulv i maj. Underlaget er beton, platonmåtte (med ventilation "under", sk mekventgulv), grålumpapp, gulvet. 18 kvm måske, et soveværelse. Rh har lægget omkring 60% siden begyndelsen af august.P Peter Petterson sagde:
Har ingen gode forslag men kan give mit perspektiv. Gulvet rejste sig på den ene side ved lægning, men intet der generer lige der. Pressede det ned med fodliste, nu har gulvet lagt sig. Seng, klaver, skrivebord overvandt spændingerne. Knirkede en del en måned, nu kun lidt "sætningslyd" hvis man har været væk et stykke tid. Har ingen sprækker på kortsiderne. Men det er jo virkelig ikke et "klik-gulv" som det sælges som. Blev en del håndsmerter/gummikølle for at få det til at klikke ordentligt i. Glad for at jeg har lagt meget gulv og indså det tidligt. Gjorde de første rækker om.
Lagde et andet Barlinek parket i det forrige hus, i gang/soveværelse. Samme type "klik". Det knirker stadig meget, dog ingen sprækker. På spån over bjælkelag på anden sal, med en slags grøn "foam". Kan tænke mig at det der skyldes en lidt for "svingende" underlag, det bevæger sig nok lidt i samlingerne som knirker. Måske dårligt gulv, at de 3 stave knirker eller noget.. Men jeg er ikke fan af klik-teknikken som byggmaxgulvene har. God pris, dog, og flotte.
Præcis sådan de første måneder! Speciel følelse, ikke rigtig som parket! Men det gik over her (se forrige indlæg).L Lutte sagde:
Hej!!J Joak sagde:
Link gerne til den info, Nej det er ikke sat nogle støtter rundt/kortlingar. Spurgte om det men fik kun at vide, at cc60 var kravet. Har heller ikke kunnet finde det, du påstår, når jeg har søgt
Så var der krav om ikke at have 2 samlinger i samme fag, når man lagde gulvspånet, og det ved jeg, de har haft styr på og fulgt.
Samt mindste længde på gulvspån
Fra LKP Peter Petterson sagde:Hej!!
Link gerne til den info. Nej, der er ikke blevet sat nogle støtte omkring/strøer. Jeg spurgte om det, men fik kun at vide cc60 var et krav. Jeg har heller ikke kunnet finde det, du påstår, når jeg har søgt
Derudover var der krav på ikke at have 2 samlinger i samme fag, når man lagde gulvspånpladerne, og det ved jeg, de har haft styr på og fulgt.
Samt mindste længde på gulvspån
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Er det ikke sådan, at man ikke har haft mellemrum mellem væg og gulv ved gennemføringerne lige der?P Peter Petterson sagde:
Dvs under listerne er det ok, men visse steder er der for lidt, og det trykker gulvene op?
Så kunne det måske fikses mere lokalt med multiværktøj.
Men i sidste ende: Enten reklamerer du, eller så begynder du at fejlsøge/rette selv og må tage til "fix-løsninger" - for så vil firmaet sandsynligvis ikke røre ved det senere.
Nej, at fikse selv er ikke på tegnebrættet.klaskarlsson sagde:
Er det ikke sådan, at man ikke har haft mellemrum mellem væg og gulv ved gennemføringerne netop da?
Altså under listerne er det ok, men på visse steder er der for lidt, og det presser gulvene op?
Så måske kan det fikses mere lokalt med multiværktøj.
Men i sidste ende: Enten reklamerer du, eller så begynder du selv at fejlsøge/fikse og må tage til "fiks-løsninger" - for så vil firmaet sandsynligvis ikke tage i det senere.
Jeg har lige talt med autoriseret besigtigelsesmand, som kommer ud Uge 39 og giver en skriftlig vurdering samt finder årsagen til problemet. Så skal den ansvarlige for, at det er blevet sådan, løse det, så vi bliver tilfredse!
Har du en 360 laser? I så fald kan du sætte den op og se, om gulvet er jævnt eller ej. Uden belastning. For hvis gulvet er jævnt, og reglarne er jævne, så kan det kun være gulvspån (yderst utroligt) eller plader/ slange som ikke har lagt rigtigt mod.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,570 indlæg
Ikke fagmæssigt korrekt udført er en sætning, du kan bruge. AMA er en norm, men siger materialehåndbogen, at det skal lægges med højere krav end hvad AMA har, så er det materialehåndbogens anvisninger, der gælder for at være fagmæssigt korrekt udført.P Peter Petterson sagde:
AMA tager bl.a. op hældning og højdeforskelle på gulve.