E Ekerz sagde:
Burde gulvlæggere ikke kunne lægge gulv? Er det virkelig op til dig at skulle fejlfinde?
Gulvlæggeren tror, at der er noget galt med gulvet, gulvleverandøren har endnu ikke ulejliget sig med at vende tilbage.

Jeg føler, at en Oberoende bes skal tage sig af det, så må de andre rette sig ind efter hans udtalelse 🤷‍♀️

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
P Peter Petterson sagde:
Gulvlæggeren tror der er noget galt med gulvet, gulvleverandøren har ikke ulejliget sig med at vende tilbage endnu.

Jeg føler, at en uafhængig bes skal tage fat i det, så må de andre rette sig ind efter hans erklæring 🤷‍♀️
På dine billeder ser det jo iaf ud som om gulvet ligger med ok afstand til væggen. Er det parketgulvet i sig selv der driller, og du må reklamere til gulvproducenten, er det nok en lang opförsbacke, iaf ifølge min lille erfaring.

D Danne213 sagde:
På dine billeder ser det jo i hvert fald ud til, at gulvet ligger med ok afstand til væg.
Er det parketten i sig selv, som driller, og du skal reklamere mod gulvproducenten, er det nok en lang opad bakke, i hvert fald ifølge min lille erfaring.
Ja, det er nok ikke det letteste, men får jeg en uafhængig udtalelse fra bes man om, at det er gulvet, der er synderen, burde det sætte pres på Bygg Max.

Slår de stadig bak, sætter jeg i gang for egen regning og tager derefter ARN og fortsætter mod byretten, hvis det er nødvendigt.

Jeg har jo penge, jeg kan lægge ud, men vil alligevel gerne have det uden tvivl afklaret, hvem der er ansvarlig.

Snedkeren har jeg jo god dialog med, og hvis ansvaret falder på ham, sætter han fart på og retter op for egen regning/ansvarsforsikringen hans!

• Synes
Frunihuset20 og 2 andre
  • Laddar…
X
P Peter Petterson sagde:
Ja det er nok ikke det letteste, men får jeg en uafhængig vurdering fra bes man at det er gulvet som er synderen, burde det sætte pres på Bygg Max.

Nægter de stadig, så starter jeg for egen regning og går derefter til ARN og fortsætter mod byretten hvis det er nødvendigt.

jeg har jo penge jeg kan lægge ud med, men vil alligevel have det uden tvivl klart hvem der er ansvarlig.

Snedkeren har jeg jo god dialog med, og hvis ansvaret falder på ham, så sætter han fart på og retter det for egen regning/forsikring!
De kan nok hævde at årsagen er ukorrekt håndtering af gulvet, og du får svært ved at bevise at det faktisk er håndteret korrekt er jeg bange for.

• Synes
Erikjensen82
  • Laddar…
X Jeppan sagde:
De kan nok hævde, at årsagen er forkert håndtering af gulvet, og du får svært ved at bevise, at det faktisk er håndteret korrekt, er jeg bange for.
Er ret enkelt at bevise håndtering, da der jo i gennemsnit har været 4 håndværkere i huset om dagen i næsten 5 måneder + andet løst folk.

Hvordan skulle man have håndteret gulvet forkert?

Det blev hentet på byggmax, bar ind i huset og fordelte gulvene på de 3 etager. Der lå de i 2 uger før det blev påbegyndt montering på den øverste etage.

Hvordan skulle man kunne håndtere gulvet forkert?

Jeg kommer jo til at rette mig efter den uafhængige besigtigelsesmands udtalelse. Jeg er kun betaler/bestiller i denne suppe.

Snedkeren har monteret gulvet, undergulvet samt trukket rørene til gulvvarme. VVS-manden har koblet alt efter kunstens regler, og jeg har betalt fakturaer.

Besigtigelsesmandens udtalelse er jo det, der vil veje tungest uanset hvad gulvlægger eller gulvleverandøren siger, og de vil jo til sidst blive nødt til at rette sig ind og gøre arbejdet om på egen bekostning eller på deres forsikrings bekostning!

• Synes
Klass0n og 2 andre
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sagde:
Har du en 360 laser? I så fald kan du sætte den op og se om gulvet er jævnt eller ej. Uden belastning. For hvis gulvet er jævnt og regelværket er jævnt, så kan det kun være gulvspån (yderst usandsynligt) eller plader/slanger, der ikke ligger korrekt.
Må være betydeligt enklere med en retskinne end at opstille en laser og forsøge at måle forskelle på nogle mm uden at belaste gulvet?

• Synes
MONTREAL og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Må være betydeligt nemmere med en retskinne end at opstille en laser og forsøge at måle forskelle på nogle mm uden at belaste gulvet?
Måske. Men på den anden side kan man sætte laser langs en væg og derefter f.eks. måle rundt omkring og eventuelt midt på. Så bør man ikke træde ned på det berørte stykke. Man kan også få en ret god idé om, hvor meget det giver sig NÅR man belaster.

Hej. Hvad hedder gulvet? Har du billede af det? Hvad er det for et låsesystem?
Vil ikke Kärhs komme ud og kigge?
Har to drenge, der er gulvlæggere, og de tror, at enten er det lagt forkert, eller der er noget galt med gulvet. Typisk at gulvet ikke går ordentligt sammen. Ellers får du ikke den svigt. At der er korte start- eller slutstykker nogle gange spiller mindre rolle, selvom gulvet ikke skulle være 100% lige. Mange huse, der ikke er det gamle som nye. Jeg ville have forsøgt at få Kärhs ud og kigge på det. Håber det løser sig.

• Synes
Peter Petterson
  • Laddar…
Aajnor Aajnor sagde:
Hej. Hvad hedder gulvet? Har du billede af det? Hvad er det for låsesystem?
Vil ikke Kährs komme ud og kigge?
Har to drenge som er gulvlæggere, og de tror, at enten er det lagt forkert, eller der er noget galt med gulvet. Som at gulvet ikke går ordentligt sammen. Ellers får du ikke den svigt. At der er kortere start- eller slutstykker spiller mindre rolle, selvom gulvet ikke skulle være 100% lige. Mange huse, både gamle og nye, er det ikke. Jeg ville forsøge at få Kährs ud og kigge på det. Håber det løser sig.
https://www.byggmax.se/parkettgolv-ask-3-stav-stockholm-white-14-mm-barlinek

Det er dette gulv, der er lagt, ja noget galt er der, og det skal blive rart at få det besigtiget af autoriseret inspektør samt få sort på hvidt, hvad fejlen er.

Har svært ved at tro, at tømrerne/gulvlæggerne kan have gjort så meget forkert, da det er en meget dygtig tømrer, jeg har hyret, som har klaret alt andet godt.

Vinduesudskiftninger, dørudskiftninger, nyt køkken, badeværelse x 3 osv.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson sagde:
[link]

Det er dette gulv som er lagt, ja noget galt er det og skal blive rart at få det inspiceret af en autoriseret inspektør samt få sort på hvidt hvad fejlen er.

Har svært ved at tro at tømrerne/gulvlæggerne kan have gjort så meget forkert, det er alligevel en meget dygtig tømrer jeg har hyret med godt overblik i øvrigt som har haft succes med alt andet.

Vinduesudskiftning, dørskift, nyt køkken, badeværelse x 3 osv.
Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved snedkernes kompetence. Men efter at have nærmest totalrenoveret 2 huse og en lejlighed, har jeg i hvert fald lært, at selvom man er dygtig, skal man være på toppen hele tiden. Man skal tænke sig om og arbejde metodisk. Man laver fejl helt enkelt. Spørgsmålet er bare hvor slemme de er, og hvad der er synligt, og hvad det påvirker.

Med det sagt, så lyder det mindre sandsynligt, at de har sjusket, men det læner sig snarere mod produktet da det virkelig er overalt.

Hvis jeg ikke husker forkert, var der nogle stykker i tråden, der oplevede samme problem. Og det lyder jo ikke godt.

Men en tanke, der slår mig nu, er alligevel, at hvis gulvlæggerne har lagt gulvet, så det afsluttes med et så kort stykke indimellem, så har de alligevel ikke tænkt sig om, som de burde. Hvor meget overlapper samlingerne over gulvfladerne? For mit gulv skal det være mindst 500 mm både ved afslutning og samling, hvis jeg husker rigtigt.

Var ude for noget lignende engang, det var for en husefabrikant af den større slags (helt uvæsentligt), men projektlederen for dette firma gav ordre om at lægge gulvet (Kährs) før maleren havde været på plads.
Aldrig nogensinde tidligere havde jeg gjort det i den rækkefølge, men men han skal jo vide bedst siges det……
Gulvet lægges, og man oplever ingen problemer, beskyttelsespapir på, alt fred og fordragelighed!
Maleren dukker op med fem spande spartelmasse og begynder at spartle for fuld kraft, det bør også nævnes, at han tape alle sprækkeventilerne i vinduerne, for det træk koldt!

Maleren bliver færdig, han er glad som en spillemand penge på kontoen

Den stakkels tømrer dukker op, og gulvet opfører sig præcis som du siger, på midten af alle rum står gulvet som en bue!

Fejl på undergulvet? Nej, det var blevet opdaget tidligere, når det blev lagt.

Foamen? Nej, det er en standard, så havde flere oplevet mere end almindelig svaj

Gulvet? Måske

For fugtigt med for dårlig ventilation? Det ved kun du.

E egge80 sagde:
Var med om lignende en gang, det var for en husfabrikant af den større slags (helt uvæsentligt) men byggelederen for dette firma gav ordre om at lægge gulvet (Kährs) før maleren havde været på stedet.
Aldrig nogensinde tidligere havde jeg gjort det i den rækkefølge, men men han skal jo vide bedst siges det…….
Gulvet lægges og man oplever ingen bekymringer, beskyttelsespapirerne på, alt fred og ingen fare!
Maleren dukker op med fem spande spartelmasse og begynder at spartle for fulde drøn, nævnes bør også at han tape-forseglede alle spalteventilerne i vinduerne fordi det trak koldt!

Maleren gør færdigt, han er glad som en spillemand penge på kontoen

Den stakkels tømrer dukker op og gulvet opfører sig præcis som du siger, i midten af alle rum står gulvet som en bue!

Fejl på undergulvet? Nej, det havde blevet opdaget tidligere da det blev lagt

Foamen? Nej, det er en standard så havde flere oplevet mere end normalen med svigt

Gulvet? Måske

For fugtigt med for dårlig ventilation? Det ved kun du
God pointe,

Dog havde maleren spartlet alt inden tømreren lagde gulvet, Der var kun tapet ophæng og maling af de vægge som skulle males.

Vi har jo haft sommer i mellemtiden og ingen ventilationer har været lukket, snarere har alle åbnet vinduer samt yderdøre for at få lidt gennemtræk i huset og lufte ud 🤷‍♀️😁

P Peter Petterson sagde:
Vi har jo haft sommer i løbet af denne tid, og ingen ventilationer er lukket igen, snarere har alle åbnet vinduer samt yderdøre for at få lidt træk gennem huset og lufte 🤷‍♀️😁
Det er måske der problemet ligger, denne "sommer" efter midsommer har været ekstremt fugtig, og med alt åbent får man jo ind luft som ofte har haft en relativ fugtighed af 99%, og den fugten optages af træværket i huset, ganske vist en langsom proces men den fortsætter hele tiden indtil der bliver balance mellem inden- og udenluft.

mikethebik mikethebik sagde:
Det måske er dér problemet ligger, denne "sommeren" efter midsommer har været ekstremt fugtig, og med alt åbent får man jo ind luft, der ofte har haft en relativ fugtighed på 99%, og den fugtighed optages af træværket i huset, ganske vist en langsom proces, men den fortsætter hele tiden, indtil der bliver balance mellem inde- og udeluft.
Jeg har lavet nogle eksperimenter nu, og det er sindssygt svært at have en anden luftfugtighed ude end inde, uanset om man har alt åbent eller lukket.

Da gulvet blev lagt, havde tømreren målinger mellem 45-55 % luftfugtighed, og det er vel det eneste, man kan kontrollere og tage udgangspunkt i?

At fugtigheden så stiger eller falder under grundværdien, er jo ikke noget, man direkte kan påvirke. Temperaturen inde har haft et minimum på 20c, da gulvvarmen blev tændt 3 uger inden lægning af gulvet blev påbegyndt 🤷‍♀️

Skulle den relative fugtighed påvirke allerede lagte gulve i en sådan grad, at de slår sig, så ville jo alle gulve begynde at svigte, slå sig samt begynde at gap i alle huse?

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P Peter Petterson sagde:
Jeg har lavet lidt eksperimenter nu, og det er utroligt svært at have anden luftfugtighed ude end inde uanset om man har alt åbent eller lukket.

Da gulvet blev lagt havde tømreren målinger mellem 45-55 % luftfugtighed, og det er vel det eneste man kan kontrollere og tage udgangspunkt i?

At fugtigheden derefter stiger eller falder under grundværdien, er jo ikke noget, man direkte kan påvirke. Temp inde har haft et minimum på 20c, da gulvvarmen har været tændt 3 uger inden lægning af gulvet blev påbegyndt 🤷‍♀️

Skulle den relative fugtighed påvirke allerede lagte gulve til den grad, at de slår sig, så ville jo alle gulve begynde at svigte, slå sig samt begynde at knirke i alle huse?
Jeg lagde vores gulv for nogle uger siden ca. 90 kvm. Ikke sammenhængende i soveværelse men gang, stue og køkken ca. 65 kvm. Lagt i samme klima indendørs siden juni. Jeg tænkte i min enfoldighed, at gulvet ikke ville svulme så meget mere med tanke på årstiden, så jeg med det ret tight. MEN de har nok holdt sig nogenlunde tørre, da de har været indpakket. For døm af min overraskelse, da jeg kan se, at gulvet alligevel har svulmet sammenlignet med, hvordan jeg lagde det. Det er ingen fare så som du har. Desuden er gulvstrøerne fra 65 så det er ikke helt jævnt. Men kan det være så, at luftfugtigheden alligevel stiller problemer.

Det siges, at det har været en meget dygtig sommer.

Vores gulv er et Kährs.

• Synes
Xhdgahhh og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.