Først og fremmest vil jeg præcisere, at jeg ikke påstår eller anklager nogen for byggesjusk. Det er en spørgsmålsstilling ud fra den bekymring, der findes hos os som lægmænd. Det synes jeg, at jeg er tydelig med gennem hele tråden. Det kan måske lyde unødigt hårdt, men på den anden side, læs gennem tråden. I mange indlæg lyder det som om huset er en total katastrofe... og hvad ved jeg? Jeg er i en anden branche og kan ikke dette. Jeg betaler bare.
Leverandør og alle entreprenører har været rigtig gode at have at gøre med. Ingen tvivl om den sag. Men! Vi har en del bekendte og venner - elektrikere, tømrere mm, og disse personer har påpeget en del, i deres mening, fejl og mangler. Vi som lægmænd har ingen viden overhovedet, men hører diverse påpegninger fra forskellige sider, så er det vel ikke så mærkeligt, at man bliver bekymret og føler et behov for at stille spørgsmålstegn?
Vi investerer alle vores penge og tager et rimeligt stort lån for noget, som vi ikke har en anelse om vil blive godt eller ej. Vi kan måske bede en admin om at fjerne denne tråd og i stedet stole på byggesagkyndiges vurdering næste uge.
For øvrigt har jeg ikke nævnt, hvilken husleverandør det er, hvilket jeg anser for at være totalt uvigtigt i sammenhængen.
Jeg redigerede væk hustillverkaren, da det ikke tilføjede noget. Det smuttede bare ud af mig, da jeg har læst dine andre tråde osv. Unødvendigt af mig.
Måske lyder jeg brysk. I udtrykker bekymring, og den er måske velbegrundet. Det er godt at spørge. Men det er i din overskrift, det står "fuskbyggeri?", så påstanden er jo ikke min.
Noget i mit svar triggere dig, og jeg undskylder. Jeg fjernede i hvert fald den del, du pegede ud mellem linjerne.
Jeg har læst tråden, men giver hellere input på det, du spørger om, end hvad folk har svaret senere i tråden. Nogle mener, at det brænder, og at du skal kontakte jurister og ikke betale, mens andre siger, at der ikke er nogen fejl. Sandheden ligger vel et sted derimellem, og spørgsmålet er, hvordan slutresultatet bliver. Det er nemmest at rette fejl i byggestadiet end ved en slutinspektion, så det er godt, at I er opmærksomme og stiller spørgsmål.
Vi er i nøjagtig samme fase som jer i vores byggeri. Vi vælger dog ikke at gøre tingene selv på grund af tidsmangel og mangel på viden. Jeg forstår jer meget godt f.eks. i spørgsmålet om, hvordan man sætter køkkenet op selv, men det er jo jeres ansvar som byggherre, når I vælger at montere køkken selv at finde ud af, hvordan det skal gøres. Hustillverkaren havde måske valgt selv at sætte træplader bagved, men gav jer ikke den tjeneste. Jeg har været nødt til at gøre en masse ting selv, som jeg troede, hustillverkaren ville ordne, men jeg har indset, at byggeriet er mit ansvar, og det er mig som lægmand, der må finde ud af tingene selv for at få det, som vi vil have det.
Få jer en uafhængig besigtigelsesmand så hurtigt I kan lyder som meget er forkert. Det er svært at sige, men det lyder som om KA er lidt svær, så kør på med besigtigelsesmand.
Får holde med om visse ting, gipssamlingerne skal ikke være så tæt på hjørnerne ved vinduer og døre, mindst et par dm fra.
Der skal være en type plastik under syllen til alle indervægge (kender et hus, hvor jeg ikke så det blive gjort, og den familie flyttede derfra efter et par halvår, om det var derfor eller noget andet ved jeg ikke - så mere fusk med det hus)
Plasten skal jo være overlap et par dm eller så, og det kan man jo umuligt gøre i vinduesnicherne, som det ser ud nu, og tapes (har læst at den samlede størrelsen på alle huller i plasten ikke skal være større end en halv håndflade)
Afvexlingerne til skabet på den sandsynligvis bærende indervæg ser jo ikke ok ud
Her et billede af en afvexling som fører de vertikale kræfter som trykker nedad til reglerne ved siden af åbningen
[billede]
Konstruktøren har jo i klartekst skrevet, at der ikke skal være nogen bjælke her, men bjælkelag som er 2*45*220.
Jeg er ingen konstruktør, så jeg kan ikke afgøre, om det er nok, men sådan har jo andre løn for.
Plasten vil blive tapet inden trykprøvning.
Det er ikke en K-tegning på billedet.
Det er heller ikke sædvanligt at tætne dampspærre mod vinduesbeklædningen.
Jeg er enig i visse ting, gipssamlingerne skal ikke være så tæt på hjørnerne af vinduer og døre, mindst en decimeter væk.
Der bør være noget plast under syllen til alle indvendige vægge (kender et hus, hvor jeg ikke så det blive gjort, og den familie flyttede derfra efter et halvt år, om det var derfor eller noget andet ved jeg ikke - så mere sjusk med det hus)
Plasten skal overlappe et par decimeter eller sådan, og det synes umuligt at gøre i vinduesfordybningerne, som det ser ud nu, og tapes (har læst at den samlede størrelse af alle huller i plasten ikke skal være større end en halv håndflade)
Afstivningerne til skabet på den sandsynligvis bærende indvendige væg ser ikke godt ud
Her er et billede af en afstivning, som overfører de vertikale kræfter, der trykker nedad, til reglerne ved siden af åbningen
[billede]
Dette er jo dyrere at ordne, jo senere det sker.
så meget galt i alt du skriver, at man næsten ikke orker det
Det er ikke en K-tegning på billedet.
Det er heller ikke almindeligt at tætne dampspærre mod vinduesnedmur.
endelig en der har styr på det, ser ud til at det er en ting på dette forum at komme med en masse påstande som man ikke har noget belæg for ikke har nogen styr på
endelig nogen som har styr på det, det virker som om det er en ting på dette forum at komme med en masse påstande som man ikke har noget belæg for ikke har nogen styr på
Det her et forum som er til for at private skal kunne diskutere og ikke et forum hvor kun professionelle skal give support til andre, som det står i reglerne:
§ 4 Diskussionsregler
Forummet på Byggahus.se er til for forbrugere dvs. private, som bygger eller renoverer et småhus. Her udveksler vi erfaringer, tager og giver råd.
Man skriver ud fra hvordan man har opfattet billeder, tekst og ens tidligere erfaring med byggeri/renovering, det man har læst andre steder og her i forummet. Til sidst i en lang diskussionstråd plejer det at blive sådan, at man bliver enig om noget, der virker fornuftigt i netop det tilfælde.
Bidrag med din viden og dine erfaringer i stedet for at kritisere andres, så vil dit ry i forummet vokse, og man lægger større vægt på hvad du skriver end på hvad andre skriver.
Det her et forum, der er beregnet til at privatpersoner kan diskutere og ikke et forum, hvor kun professionelle skal give support til andre, som der står i reglerne:
Man skriver ud fra, hvordan man har opfattet billeder, tekst og ens tidligere erfaring fra byggeri/renovering, det man har læst andre steder og her i forummet. Til slut i en lang diskussionstråd plejer det at ende med, at man enes om noget, der virker fornuftigt i netop det tilfælde.
Bidrag med din viden og dine erfaringer i stedet for at kritisere andres, så vil dit ry på forummet vokse, og man vil lægge større vægt på, hvad du skriver, end hvad andre skriver.
betyder vel ikke, at man får lov til at skrive forkerte ting, som man åbenlyst ikke har en anelse om, men alligevel skriver som fakta
Hvis nu nogen spørger om så vigtige ting som en huskonstruktion, så synes jeg ikke, man skal sjusse sig frem og skrive noget, man "tror". Ts vil have dette korrekt konstrueret, og så må folk med lidt erfaring udtale sig korrekt. Det er bare min mening. Det er en helt anden sag, hvis man spørger "hvordan skal jeg bygge mit køkken".
Her kan man se, hvordan dørrammerne ligger an direkte mod betonen. Burde man ikke have lagt gulv og sat tapet først og DERNÆST sat op dørrammer, lister mm?
[billede]
På dette billede ser det ud til, at alle grønne dåser sidder for langt inde i væggen.
Enten har de sat dem for langt inde, eller så har de sat dobbelt plader. Forkant på dåserne skal være i niveau med pladens forside.
På dette billede ser det ud som om alle de grønne dozer sidder for langt inde i væggen.
Enten har de sat dem for langt inde, eller så har de sat dobbeltplader. Forkanten på dozerne skal være i niveau med pladens forside.
Det er 2017 nu. Der findes dozer, som er justerbare...
så mange fejl i alt du skriver, at man knap nok orker med
Det er jo godt, at du bidrager med din viden, det blev jo ikke mange linjer du skrev.
Balken på billedet er ikke et godt eksempel, for den holder oppe spær, men der er jo udsnit for den i de vertikale regler, og den står jo på højkant, og intet af dette ser ud til at være lavet på huset i tråden.
Hvis der er noget galt med det, jeg skriver, så burde du uddanne alle tømrere her i byen, for så gør de alle fejl, når de bygger huse.
Jeg synes, det virker som om, du ikke ved noget som helst om, hvordan man bygger huse, er du fra firmaet, der bygger dette hus?
Her viser træguiden, hvordan man gør med dampspærren i smygerne