33,730 læst ·
95 svar
34k læst
95 svar
Nybyggeri - fuskeri?! Bliver vi snydt? Bekymret!!
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Planløsningen er vores egen løsning, så den kan vi ikke skyde skylden på husleverandøren
soveværelset er tænkt som et kontor, og der vil vi ikke have garderobeskabe.
Afgørende behøver det ikke være for slutresultatet. Men risikoen er større for, at der kan opstå revner i samlingerne rundt om vinduer og døre.catherineb sagde:
Det der er "galt" er, at det er sædvanligt samt at det står i næsten alle arbejdsanvisninger, jeg har læst, at man skal lægge samlingerne over åbninger for at minimere risikoen for revner. I dit tilfælde har man lagt samlingerne præcis ved dør og vindue.
På et billede er der også en samling af en smal strimmel af gips.
At lægge samlingen over åbning burde en fornuftig tømrer have i muskelhukommelsen.
Jeg har ikke givet mange rum med gips selv, men det sidder allerede i muskelhukommelsen.
Beklager at sige det, men man kan undre sig over, hvordan andre job ser ud?
Har set mange mærkelige modeller af, hvordan plasten skal fikses i hjørnerne "for nylig". Fælles er, at de præcis som i dette byggeri ikke er fikset før gipsen er på (hvilket burde gøre det lettere og betydeligt tættere, her bliver det jo aldrig tæt?). I et andet tilfælde havde de ikke engang gemt fligene som her.
Er det ikke sådan, at tømrerne har tænkt at folde de flige ind, der er gemt, og derefter tape på en hjørneløsning, inden de sætter gerigterne?
Så undrer jeg mig over, hvordan de har tænkt at gøre med dampspærren forbi væggen i diskussionen? Der har de jo efterladt isoleringen åben og synlig, men at stikke dampspærren ind der nu vil slet ikke blive tæt, medmindre de tager væggen ned igen.

Er det ikke sådan, at tømrerne har tænkt at folde de flige ind, der er gemt, og derefter tape på en hjørneløsning, inden de sætter gerigterne?
Så undrer jeg mig over, hvordan de har tænkt at gøre med dampspærren forbi væggen i diskussionen? Der har de jo efterladt isoleringen åben og synlig, men at stikke dampspærren ind der nu vil slet ikke blive tæt, medmindre de tager væggen ned igen.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 105 indlæg
Noget mere dampspærre på ydervæggen skal der vel ikke være? Den ligger rimeligvis under det lag med 45 isolering vi ser. Dampspærren skal ikke ligge direkte under gipsen.
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Jeg tror, at der burde sidde en afvekslingsregel med typ dimension 45x220 over de regler, der er savet ud til fordelerskabet. Det er ikke ok at save vægregler af på denne måde, hvis de er bærende for mellembjælkelaget. Så undrer jeg mig over, om skillevæggene står på plast, eller en anden form for isolering mod betonpladen?.Kallebo sagde:Har set mange mærkelige modeller af, hvordan plasten skal fikses til i hjørnerne "for nylig", fælles er, at de præcis som i dette byggeri ikke er fikset før gipsen er på (hvilket burde gøre det lettere og betydeligt tættere, her bliver det jo aldrig tæt?). I et andet tilfælde havde de ikke engang gemt fligerne som her.
Er det ikke sådan, at tømrerne har tænkt at folde de gemte fliger ind og så tape på en hjørneløsning, før de sætter listerne?
Så undrer jeg mig over, hvordan de har tænkt at gøre med dampspærren forbi væggen i diskussionen? Der har de jo efterladt isoleringen åben og synlig, men at stikke dampspærren ind der nu vil næppe blive tæt, medmindre de tager væggen ned igen.
[bild]
Så er jeg enig i, at plasten i væggene burde være fikseret rundt om hjørnerne, som også er sværest at få til, og så tætnet mod vinduerne, inden gipsen sættes op.
Den der plast rundt vinduet bliver svær at få tæt... man vikler og taper det der inden karm etc. går på. Lige nu må de vel typ indpakke det eller skære op i gipsen for at garantere, at det bliver så tæt som muligt.
Det ser dog ud som om, der ligger plast under reglarne mod gulvet... eller? Tjek det, så er det ok. Ellers kan der over tid trænge fugt op i reglarne, der er mod gulvet. Jeg ville dog ikke græde floder over træ mod gulv. Mere tætning rundt om vinduerne etc. er vigtigt.
Hvad angår afløbet midt i væggen... mindre godt. Har lignende desværre i dette hus vi bor i (pga. de der byggede tidligere ikke tænkte) og hvad det kan medføre er, at man får en del lyde fra afløbet, som kan være lidt forstyrrende nogle gange.
Det ser dog ud som om, der ligger plast under reglarne mod gulvet... eller? Tjek det, så er det ok. Ellers kan der over tid trænge fugt op i reglarne, der er mod gulvet. Jeg ville dog ikke græde floder over træ mod gulv. Mere tætning rundt om vinduerne etc. er vigtigt.
Hvad angår afløbet midt i væggen... mindre godt. Har lignende desværre i dette hus vi bor i (pga. de der byggede tidligere ikke tænkte) og hvad det kan medføre er, at man får en del lyde fra afløbet, som kan være lidt forstyrrende nogle gange.
Det her ser ikke godt ud. I skal redegøre for alt, der er skrevet ovenfor samt hvad besigtigelsesmanden kommer frem til, inden I lader byggefirmaet fortsætte. Især den bærende væg er jo en katastrofe. Det kommer ikke til at gå godt ellers.
Nu må folk altså holde op, som ikke har nogen idé og bare gætter.
at væggen som med største sandsynlighed er bærende kan være et problem er én ting, men det øvrige som nævnes har I ingen anelse om.
at plasten er dårlig, hvordan ved I det, det ser meget rimeligt ud. At man tætner mod karm er slet ikke nogen branchestandard, men udføres når det efterspørges.
At lægge gipssamlinger over dørene som på billederne behøver heller ikke være forkert og fungerer udmærket med korrekt forarbejde, hvordan ved I, at der ikke sidder pladebånd bagved?
lister før maling som skal males ind er jo selvfølgelig intet problem
at væggen som med største sandsynlighed er bærende kan være et problem er én ting, men det øvrige som nævnes har I ingen anelse om.
at plasten er dårlig, hvordan ved I det, det ser meget rimeligt ud. At man tætner mod karm er slet ikke nogen branchestandard, men udføres når det efterspørges.
At lægge gipssamlinger over dørene som på billederne behøver heller ikke være forkert og fungerer udmærket med korrekt forarbejde, hvordan ved I, at der ikke sidder pladebånd bagved?
lister før maling som skal males ind er jo selvfølgelig intet problem
mener ikke det er rimeligt at anbefale, at de skal udrede tingene, for de kan jo trods alt være forkerte og virkelig dårligt udført.RoBo sagde:
men man behøver jo ikke som mange andre i tråden har gjort at slå på den store tromme at de er forfærdeligt dårlige og rigtige klamphuggere mm når man i virkeligheden ikke har en anelse.
på den måde skræmmer man jo TS unødigt.
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Ja! TS er i opløsningstilstand!! Men på tirsdag udføres en inspektion, så vi må håbe, at den ikke viser noget alvorligt..hul sagde:mener ikke det rimeligt at anbefale, at de skal undersøge tingene, for de kan jo trods alt være forkerte og virkelig dårligt udført.
men man behøver jo ikke som mange andre i tråden gjort slå på stortrommen, at det er forfærdeligt dårligt og rigtige amatører mm, når man i virkeligheden ikke har en anelse.
på den måde skræmmer man jo TS unødigt
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Æh, I bekymrer jer en masse uden grund. Det ser ordentligt lavet ud bortset fra kludderet med kloakrøret da. At det skal påvirke bæreevnen på væggen i nogen afgørende udstrækning behøver I alligevel ikke bekymre jer for.
synes alligevel det er lidt positivt at se geret foder som skal males på stedet. Det plejer at kunne blive meget flot.
Om det så er gjort på den rigtige måde i den rigtige rækkefølge kan jeg ikke udtale mig om...
Om det så er gjort på den rigtige måde i den rigtige rækkefølge kan jeg ikke udtale mig om...

Senest redigeret: