Hvis jeg tolker tegningen korrekt, så må den der væg være bærende. Ellers ville bjælkelaget have et spændvidde på over 7m. Og i sin nuværende tilstand er den ikke specielt bærende.

Ring rundt lidt i morgen WSP, Sweco fx har. Men de koster. Så er de også pålidelige, der findes også småfirmaer, men jeg kender ikke noget til dem.
Kigger man på din plantegning, kan jeg ikke forstå, hvilken konstruktør som har godkendt bjælkelaget. I bedste fald er det dobbelt 220x45 på cc afstand 300. Men det ser ud til at være mere sporadisk end det, men selv på cc 300 ville de ikke være godkendt til at fribære godt 7 meter som I har. Det vil ikke falde ned i hovedet på jer, så ingen panik, men det er alligevel ikke okay.

Jeres KA skal sørge for, at arbejdet udføres og kontrolleres i henhold til gældende standarder. F.eks skulle han have påpeget, at man ikke forbinder dampspærren (plasten) som det ser ud på dine billeder. At man ikke undlader syllen bare fordi der kommer op slanger og rør, hvad er jeres vægplader fastgjort i, i underkanten i området omkring fordelingsskabet?
Han skal oprette en kontrolplan og sørge for, at den overholdes. Han skal sørge for, at der findes korrekte beregninger for de afvigelser, der gøres fra originaltegningerne osv.
Har jeres KA været på byggepladsen overhovedet?
Hvor meget af byggeriet er færdigt, ser man stadig løsningen i væggen på billedet?
Ser man plasten og gipsen omkring vinduet? Ser man stadig bjælkelaget, eller er det dækket til?

Søg efter en besigtigelsesmand, hvor I bor, på www.sbr.se
Det er nok en særlig besigtigelse I skal have, men rådfør jer med en forbrugerrådgiver i jeres kommune
De skal kunne vejlede jer.

Vi har booket tid til en bygningsinspektør til på tirsdag. Det føles lidt roligere sådan...

Men, en anden overvejelse: tømrerne har allerede sat vindueskarme og dørkarme, der går hele vejen ned til betonen. Det betyder jo, at gulvlæggerne skal lægge gulvet RUNDT dørkarmene? Er det ikke bagvendt? Samme ting med vindueskarme og loftslister, der vil malerne jo skulle sætte tapet mere eller mindre mod eller rent faktisk på listerne. Er det fagligt korrekt at gøre det på den måde??

Her kan man se, hvordan dørkarmene ligger direkte mod betonen. Burde man ikke have lagt gulv og sat tapet op først og SÅ opsat dørkarme, lister mm?

Dørkarme i et rum, direkte mod betonggulv, ingen tapet. Stige ved siden af. Diskussion om byggeprocessens rækkefølge.

Sørg for at tage billeder af så meget som muligt, gem alle mails, sms'er osv.

Foder og lister plejer at være blandt det sidste, der kommer op.
Man undrer sig over, hvad det er for et es, der har gipset også...

TotalControl sagde:
Foder og lister plejer at være blandt det sidste, der bliver sat op.
Man undrer sig over, hvad det er for ess, der også har gipset...
Hvad er der galt med gipsen?? Er det noget afgørende?

At salningerne går ned til gulvet er det mindste problem lige nu. Det kan saves ud, når man lægger gulvet, det er bagvendt, men det kan lade sig gøre. Det er ikke rigtigt, når man bygger nyt. Men det kan lade sig gøre.
1. Bæreevne og konstruktioner. Kontroller om tegningerne de bygger efter passer med dem, der er indsendt til byggetilladelse, hvis I har sådan en.

2. Arbejde udført i henhold til tegninger i øvrigt?

3. Dampspærre og tætning kan umuligt være gjort i henhold til standarder og regler ifølge jeres første billeder.

4. Som TotalControl påpeger, som jeg nævnte i første omgang her, gipsningen er en katastrofe, især hvis I kun har enkel gips, som det så ud til at være. Og sidst men ikke mindst, maleren vil nok have kommentarer til at spartle og slibe samlinger direkte på gerigterne.

Jeg er ked af det, men det ser ud som et rigtigt klamphuggerarbejde. Sørg for at gøre det klart for entreprenøren, at alle betalinger stoppes straks og mindst indtil en bygningssagkyndig har været der og afgivet udtalelse. Hvis de begynder at sende fakturaer, bestrid dem skriftligt og skaf juridisk hjælp. Ingen forumsforskere, få fat i en advokat, der kan konsument og entrepriseret.
Hvis arbejdet stadig pågår med entreprenørens personale, så sørg for at få det stoppet i henhold til samme præmisser.

Held og lykke! Opdater gerne, hvordan det skrider frem, hvis I orker.

Her er et billede på væggen, når den ene side er blevet lukket: Billedet viser en delvist igensat væg i et byggeprojekt med værktøj og materialer på gulvet.

Den forskel, som jeg kan se, hvor der mangler en bjælke i loftet, er, at bjælkerne i mellem bjælkens lag ligger dobbelt netop der. Dvs, ovenover elkoblingsdimsen.

Hvilken type syn har I valgt?

Vi har i hvert fald fundet alle konstruktionsritningerne, jeg havde åbenbart gemt dem. Nogle gange har man held... men jeg forstår ikke halvdelen af, hvad der står... tilsynsmanden kan sikkert hjælpe os med at se det igennem.

Aftale ifølge ABK09 fik jeg som svar fra besigtigelsesmanden!

Ja, det er da ret klart, at hjertevæggen/bjælkerne er bærende.
Hvorfor skulle man ellers have sat bjælker der?

Off topic:
Hvilken interessant plantegning!
Man skal gå gennem brusebad/toilet for at komme til bryggerset.
Soveværelset i stueetagen har ikke plads til et garderobeskab (men man kan jo møblere om :) ).
I køkkenet er rengøringsskabet tættest på arbejdsbænken i stedet for madens køleopbevaring og ovne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.